Hej

Efter inspiration på detta forumet önskar jag bygga egna utkast och behöver lite hjälp med detaljer.

jag har dragit fram PEM 25 slang till tre ställen i trädgården och där önskar jag ha utkast som sticker upp ur marken, monterad på en stolpe.

behöver lite hjälp med vad jag ska köpa.

förutsättning som jag har idag.
Framdraget 25 mm pemslang.
Kopparrör 300 cm långt, ytterdiameter 28 och innerdiameter runt 24 mm (godstjocklek 2 mm).

Troliga Inköp? gärna från rinkabyrör, ahsell eller någon annan proffessionell butik/hemsida:
koppling från 25 mm PEM till Kopparrör (90 grader vinkel för att komma upp ur marken).
koppling från Kopparrör till R20/25 (90 graders vinkel) gärna en som går att montera "vägg"

Avsluta sedan med en Kultappkran (likt nedan), är det R20 eller R25 som är att föredra?
vill få ut så mycket tryck som möjligt.

https://www.rinkabyror.se/artikel/kultappkran-20r/

Hoppas ni kan hjälpa till.
 
Rickard.
Prk-vinkel 25mm x R25 invändig (vanliga med 2 plast funkar också) - rak klämringskoppling 28mm - R25 utvändig gänga, valfri gängtätning mellan kopplingarna men lin och pasta är nästan allmänbildning så våga prova.

Jag skulle nog välja ett ventilfäste med 20 för att jag tror inte det finns färdiga övergångar från 28 till 15 (går såklart att lösa ändå om man verkligen vill det)

Rak klämringsövergång 28mm x R20 invändig eller utvändig gänga beroende på ventilfästet- ventilfäste R20- Tappkran R20

Allt detta är standardprodukter och kan beställas på Rinkabyrör med flera, vill du spara lite pengar kan du kolla på platsrörskopplingar istället för prk-kopplingar men då måste du täta gängorna med gängtejp eller snöre.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Prk-vinkel 25mm x R25 invändig (vanliga med 2 plast funkar också) - rak klämringskoppling 28mm - R25 utvändig gänga, valfri gängtätning mellan kopplingarna men lin och pasta är nästan allmänbildning så våga prova.

Jag skulle nog välja ett ventilfäste med 20 för att jag tror inte det finns färdiga övergångar från 28 till 15 (går såklart att lösa ändå om man verkligen vill det)

Rak klämringsövergång 28mm x R20 invändig eller utvändig gänga beroende på ventilfästet- ventilfäste R20- Tappkran R20

Allt detta är standardprodukter och kan beställas på Rinkabyrör med flera, vill du spara lite pengar kan du kolla på platsrörskopplingar istället för prk-kopplingar men då måste du täta gängorna med gängtejp eller snöre.

Hej Richard

Tack för svar.

Förstår jag det rätt att jag kan ha det så här ?

Först pemslang 25mm, därefter
1. https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-406-vinkel-25x25r-utv/

Efter det kommer
2. https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-r...X25PTZaDrQXbT6RDMK8k08fRJnMNpcy8aAtBxEALw_wcB

Hittade ingen på rinkabyrör.

4. Därefter en likadan

5. Ventilfäste
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-418-ventilfaste-25x20r-inv/


Därefter avslutar jag med en tappkran r20?

Behövs några specialverktyg för kopparrör och klämring eller är det bara dra hårt som tusan?
 
Rickard.
Nästan du kan inte ha utvändig gänga på båda delarna, känner mig riktigt snäll så jag kan leta fram lite länkar. Du behöver inga specialverktyg utan bara något att dra åt muttern med typ två lite större skiftnycklar.

PEM-slang
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-405-vinkel-25x25r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-28x25r-utv/
Kopparrör
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-28x20r-utv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-ventilfaste-inv-g20/
Tappkran

Mitt förslag på ventilfäste är bara första jag hittade, föredrar du PRK-ventilfästet så kan du använda den med rätt klämringsövergång. Då skruvar du ut "plastmuttern" och stoppar den i någon bra att ha låda ;)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nästan du kan inte ha utvändig gänga på båda delarna, känner mig riktigt snäll så jag kan leta fram lite länkar. Du behöver inga specialverktyg utan bara något att dra åt muttern med typ två lite större skiftnycklar.

PEM-slang
[länk]
[länk]
Kopparrör
[länk]
[länk]
Tappkran

Mitt förslag på ventilfäste är bara första jag hittade, föredrar du PRK-ventilfästet så kan du använda den med rätt klämringsövergång. Då skruvar du ut "plastmuttern" och stoppar den i någon bra att ha låda ;)

Hej!!
Riktigt snällt av dig!!

Köper imorgon!
 
Rätt eller fel, men här är en bild från när jag kopplade samma för bara några veckor sedan. Hade dock 40mm Pem.

Kopparrör in emellan där rörtången ligger.

Rörverktyg, VVS-material, tejprulle, rördelar, kran, muttrar, slipnyckel, tång och en pappkartong på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tensiden tensiden skrev:
Rätt eller fel, men här är en bild från när jag kopplade samma för bara några veckor sedan. Hade dock 40mm Pem.

Kopparrör in emellan där rörtången ligger.

[bild]
jättebra bild!
tack så mycket, ska bli skoj att bygga det i nästa vecka när min leverans kommer hem.
 
Rickard.
tensiden tensiden skrev:
Rätt eller fel, men här är en bild från när jag kopplade samma för bara några veckor sedan. Hade dock 40mm Pem.

Kopparrör in emellan där rörtången ligger.

[bild]
Har du använt lin till plastgängan så har du tekniskt sett gjort fel men det brukar funka ändå ;)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Har du använt lin till plastgängan så har du tekniskt sett gjort fel men det brukar funka ändå ;)
Nix! Linade bara metallgängorna! :cool:
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.