9 974 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Byta gjutjärnsbrunn i källaren
Någon renslucka går inte att se. Har alla brunnar det? I så fall måste den vara helt igenrostad.D Dublin skrev:
Gick loss med bilmaskinen och har väl lyckats bila runt om större delen av brunnen. Lite svårt att komma åt ordentligt mot väggen och under delen som går upp mot utloppet. Finns det något som hindrar att man slår sönder brunnen i delar? Känns som det skulle vara lättare att få loss den då.
Kan skymta ett vitt plaströr som ansluter och går snett in mot väggen. Är kanske 3-4 dm att spela på innan jag är inne i väggen och bilar. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas frilägga röret utan att det går sönder. Lirka loss brunnen och ansluta en ny till befintligt rör känns mest tilltalande just nu, om det funkar att göra så.
Redigerat:
@Dublin menar den runda grå rensluckan på den stående stammen som går upp till övervåningen.K krbj skrev:
Ja, börja med att lirka loss brunnen så att du åtminstone kommer åt ordentligt. Spräck brunnen du om du tycker det är enklast, men krångla inte till det med att snåla med bilningen - betong är billigt. Tyvärr lär du ju som sagt få problem med en brunn som passar mot 70-rör. Fast 70 äggskal kanske är = 75 vanligt rör...?
Misstänker att röret alltså ligger i (och inte under) betongen? Du får bila en lagom bit ifrån röret så att betongen spricker på rätt ställe och bryta (i lämplig riktning) loss bitarna med bilmejseln eller en kofot. Betongen har ingen vidhäftning mot röret så lyckas man bara spräcka betongen utan att spräcka röret så separerar de fint. Men, som sagt, mycket lättare sagt än gjort.
Ah, naturligtvis. Lyckades efter lite möda få loss locket. Stammen går rakt ner i backen. Kan inte se vart den tar vägen riktigt, utan bara att den går uppskattningsvis minst en halvmeter rakt ner. Vinkeln i öppningen blir ju rätt så snäv, så jag kan varesig se eller sticka in nåt att känna med så pass långt ned. Mobilkameran var det bästa jag hade hemmaC cpalm skrev:
Ja, jag ser egentligen inte tillräckligt mycket av röret än, för att veta om det dyker ner under betongen eller ligger ingjutet hela vägen. Men plattan verkar rätt så tjock. Har ju grävt några cm ner under botten av brunnen och än är jag inte igenom i alla fall. Men tack för "arbetsbeskrivningen", det låter ändå rätt görbart så länge betongen släpper enkelt från röret.C cpalm skrev:Ja, börja med att lirka loss brunnen så att du åtminstone kommer åt ordentligt. Spräck brunnen du om du tycker det är enklast, men krångla inte till det med att snåla med bilningen - betong är billigt. Tyvärr lär du ju som sagt få problem med en brunn som passar mot 70-rör. Fast 70 äggskal kanske är = 75 vanligt rör...?
Misstänker att röret alltså ligger i (och inte under) betongen? Du får bila en lagom bit ifrån röret så att betongen spricker på rätt ställe och bryta (i lämplig riktning) loss bitarna med bilmejseln eller en kofot. Betongen har ingen vidhäftning mot röret så lyckas man bara spräcka betongen utan att spräcka röret så separerar de fint. Men, som sagt, mycket lättare sagt än gjort.
Precis som du sa är det förresten finsatsen som har dålig vidhäftning mot betongen under. Det ligger liksom "flak" och flyter ovanpå när jag bilar. Kanske i en halvmeters radie runt brunnen verkar det rätt löst. Antar att det är lika bra att ta bort allt det lösa och sen gjuta/spackla på nytt?
Ni ska ha stort tack för all hjälp.
Redigerat:
Ja, det "måste" tyvärr fixas till om du vill ha ett bra underlag för klinkers. Se till att rengöra och primea enligt konstens alla regler och använda en lämplig produkt så att det inte blir likadant igen.K krbj skrev:
"Ytbehandlingen" känns som det minsta problemet just nuC cpalm skrev:
Var tvungen att slå sönder brunnen för att komma åt och nu sitter en mindre del kvar i vad jag antar är en krympmuff (?). Det ljusgula som syns i skarven mot nästa rör är lim? Det röret viker i sin tur av rakt nedåt i höjd med listen/maskeringstejpen som syns på bilden, dvs under väggen och säkert delvis under trägolvet i nästa rum.
Var på väg att ge upp ett tag, det är ett h-vete att komma åt. Om röret måste friläggas undertill vete sjutton hur jag ska lösa det. Tror planen får vara att ta ut en rörmokare som får kika på det och föreslå en lösning. Är rätt nojig för at slinta och spräcka röret, för då är det väl så att säga rätt kört.
Den röda linjen på närbilden visar var gjutjärnet tar slut.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpen"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Du glömmer att min kunskap i detta ämnet är exakt 0!Krilleman skrev:
Det syns inte riktigt på bilderna, men jag är i princip inne i väggen och bilar när jag kommer till muffen. På andra sidan väggen finns som sagt ett underventilerat trägolv som vi inte vill riva i. Vad händer om jag spräcker muffen?
Av bilden genom röränden att döma är det nog "tyvärr" bara muffänden på en böj som sticker vidare ner i plattan.Krilleman skrev:
Har inget beprövat tips då jag sluppit motsvarande utmaningar, men spontant tänker jag;
Ta tigersågen och fimpa krympmuffen vid kragen vid röda strecket så du kommer åt bättre. Den kommer du ändå inte att kunna återanvända. Har du tur kan du sedan kanske få ut stumpen ur muffen. Beror väl på hur väl limmet tagit och hur "mört" röret är antar jag. Alternativt att stumpen är tillräckligt lång för att skarva på?
Håller med om att bila mer. Skapa mer manöverutrymme. Jag skulle personligen bila med mer marginal till röret än vad du gjort på bilden nere runt röret. Som du säger så är det lätt att slinta så försök undvika så gott det går att bila i riktning mot röret. Var inte rädd för att bila dig in en bit under eller i väggen om det behövs, så länge du inte bilar dig igenom väggen.
Men det ser ju superfint ut så långt! Tror inte ett proffs hade gjort det bättre, om än förmodligen snabbare...
Redigerat:
Vad har ni för bilmaskin. Hyr en rejälmaskin så går bilningen fort. Det är stor skillnad på småa vs stora bilmaskiner. Å var inte rädd att ta upp lite extra stort hål. Vad gör det om det går några extra säckar betong när du ska gjuta igen "diket".
Tack! Utvidgade "gropen" åt alla håll och även på djupet. Allt blev plötsligt lättare. Funkar rätt så bra att bila spår med den platta mejseln längs med röret. Om det är ett par cm betong kvar mellan spåret och röret så vibrerar det nästan loss av sig självt. Det dök upp lite armeringsjärn undertill, men tror det går att arbeta runt dem hyfsat.C cpalm skrev:Av bilden genom röränden att döma är det nog "tyvärr" bara muffänden på en böj som sticker vidare ner i plattan.
Har inget beprövat tips då jag sluppit motsvarande utmaningar, men spontant tänker jag;
Ta tigersågen och fimpa krympmuffen vid kragen vid röda strecket så du kommer åt bättre. Den kommer du ändå inte att kunna återanvända. Har du tur kan du sedan kanske få ut stumpen ur muffen. Beror väl på hur väl limmet tagit och hur "mört" röret är antar jag. Alternativt att stumpen är tillräckligt lång för att skarva på?
Håller med om att bila mer. Skapa mer manöverutrymme. Jag skulle personligen bila med mer marginal till röret än vad du gjort på bilden nere runt röret. Som du säger så är det lätt att slinta så försök undvika så gott det går att bila i riktning mot röret. Var inte rädd för att bila dig in en bit under eller i väggen om det behövs, så länge du inte bilar dig igenom väggen.
Men det ser ju superfint ut så långt! Tror inte ett proffs hade gjort det bättre, om än förmodligen snabbare...
Fick en timme här på morgonen innan dagens övriga måsten drog igång. Som synes är det en 90-graders böj nedåt innan nästa rör är iskarvat. Jag tror röret med böjen är ca 79-80mm i ytterdiameter på den lite bredare delen närmast änden (markerat med röd linje på bilden). Kom inte riktigt åt met skjutmåttet, innan jag fick avbryta, så det kan möjligen vara någon mm mer, men inte mycket.
Ska försöka få tag i sågblad för betong under dagen, och sen packa upp tigersågen som jag aldrig använt förut
Har hyrt en Hilti TE700, så jag kan tyvärr inte skylla på utrustningen i detta fallet! Man får ju ändra tankesätt lite när det sitter i ryggmärgen att inte förstöra mer än nödvändigt. Tack för tipset.H H-Thomasson skrev:
Precis så!K krbj skrev:
Bra jobbat!
Skall du såga i betongen får du använda vinkelslip och en betong- eller universalskiva, tigersågen funkar inte på betong. Men det tror jag inte du tjänar nåt på att ge dig på. Min tanke var att frilägga röret innan du sågar.
Tydligen passar vanliga nya rör i äggskalsmuffen, så jag skulle fokusera på att se om du kan lyckas bryta isär någon av rörskarvarna utan att muffen går sönder, så slipper du bila dig fram till en slätände.
Vet inte om jag förivrade mig lite, men tog iaf multiverktyget och kapade krympmuffen när jag bilat fram så det gick att komma åt. Snittet blev väl inte sådär jättefint (underdrift) och det hade spruckit lite dessförinnan, men sprickan är ju i alla fall i "rätt" del. Som väntat sitter det ihop som berget. Vet inte om jag vågar börja bryta i den sista snutten för att få loss den. Spricker det yttre röret känns det rätt kört...C cpalm skrev:
I min lekmannamässiga okunskap tänker jag att det "bara borde vara" att kapa resterande del av krympmuffen precis i linje med röränden och sedan få tag i ett rör som i ena änden är gjort för att skarva invändigt i ett 75mm rör. Som den här personen försökte: Invändig övergång gamla pvc till ppå | Byggahus.se . Är det feltänkt?
Redigerat:
Vet inte om det kan vara till någon hjälp för någon annan, men det hela slutade med att jag sågade av krympmuffen kant-i-kant med röret. Sen kom röris hit och satte i en gumminippel med övergång till 50mm som sedan drogs till nya golvbrunnen. Gjort på 10 minuter.
Är väldigt tacksam för alla råd och glada tillrop och jag vill rikta ett särskilt stort tack till dig cpalm som tog dig tid att guida mig genom det här tilltaget.
Nu blir det att börja gjuta.
Är väldigt tacksam för alla råd och glada tillrop och jag vill rikta ett särskilt stort tack till dig cpalm som tog dig tid att guida mig genom det här tilltaget.
Nu blir det att börja gjuta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden









