Hej,
Jag har idag två stugor på vår tomt varav den större stugan har inkommande brunnsvatten via en sugpump som sedan trycker vattnet via 12mm kopparrör in till stugan. Nu har jag tänkt att även dra in brunnsvattnet till den mindre stugan med en 50m lång PEM slang som skall anslutas till samma system , d.v.s. direkt efter pumpen och som skall grävas ner. Vattnet skall endast gå till en kallvattenkran i köket i den mindre stugan för att slippa hämta dricksvatten i dunkar från den större stugan. Kallvattenkranen kommer sitta ca 6m lägre än pumpen.
Vilken dimension skall jag ha på PEM slangen för att inte påverka flöde och tryck i den större stugan när man använder kallvattenkranen i den mindre stugan? Jag skulle föredra 16mm eftersom den är lättast att hantera men är rädd för att tryckförlusten blir för stor vid kranen. Flödet i kranen behöver endast vara tillräckligt bra för att fylla en kastrull någorlunda fort. Jag vill också undvika att behöva spola i "evigheter" för att får att få nytt fräscht vatten då vattnet i slangen ibland kan stå flera dagar. Är det någon nackdel/fördel med grövre PEM slang, t.ex. 32mm?

Y Yanzi skrev:
Hej,
Jag har idag två stugor på vår tomt varav den större stugan har inkommande brunnsvatten via en sugpump som sedan trycker vattnet via 12mm kopparrör in till stugan. Nu har jag tänkt att även dra in brunnsvattnet till den mindre stugan med en 50m lång PEM slang som skall anslutas till samma system , d.v.s. direkt efter pumpen och som skall grävas ner. Vattnet skall endast gå till en kallvattenkran i köket i den mindre stugan för att slippa hämta dricksvatten i dunkar från den större stugan. Kallvattenkranen kommer sitta ca 6m lägre än pumpen.
Vilken dimension skall jag ha på PEM slangen för att inte påverka flöde och tryck i den större stugan när man använder kallvattenkranen i den mindre stugan? Jag skulle föredra 16mm eftersom den är lättast att hantera men är rädd för att tryckförlusten blir för stor vid kranen. Flödet i kranen behöver endast vara tillräckligt bra för att fylla en kastrull någorlunda fort. Jag vill också undvika att behöva spola i "evigheter" för att får att få nytt fräscht vatten då vattnet i slangen ibland kan stå flera dagar. Är det någon nackdel/fördel med grövre PEM slang, t.ex. 32mm?
Om du sätter siffror på dina " inte påverka flöde och tryck", "någorlunda fort" och "evigheter" så går det relativt enkelt att beräkna faktiskt.

Har du tillgång till stället enkelt så kontrollera exempelvis:

1. Vad har du för tryck ut från pump? (tryck)
2. Hur lång tid tar det idag att fylla en 10-liters hink med vatten? (flöde)
3. Hur lång tid ska det ta att fylla en 2-liters kastrull i lilla stugan?
4. Hur mycket får det påverka stora stugan? Det KOMMER att påverka men vad är OK? Tänk 10 liters hink här med.

Det är väldigt subjektivt vad man menar nämligen, en del tycker att om man märker av tryckskillnad är det för stor påverkan, en del tycker att så länge det inte slutar komma vatten är det OK. (extremt men ändå).

Utan siffror så kan man bara få gissningar. Stor slang = bra flöde och stor påverkan på storstuga och mycket vatten för att spola genom friskt vatten, liten slang = sämre flöde och mindre påverkan, mindre vatten för genomspolning.

Tack för snabb återmatning! Jag återkommer imorgon med mer siffror när jag varit ute vid stugan.

Nu har jag varit ute och kollat i stugan. Pumpen är en Cotech JGP-2JH-1200C.
Lite siffror som TomTom79 efterfrågar:

1. Tryckmätaren på pumpen visar 2.3-2.5 bar. Specen säger 1.5-3 bar.
2. Nuvarande flöde med en kran öppen är ungefär 14 liter/min. Öppnas en kran till samtidigt sjunker flödet till hälften.
3. Det är ok med 20-25 sek för en 2-liters kastrull från den nya kranen, d.v.s. ett flöde på ca 6 liter/min.
4. Om flödet ungefär halveras i den stora stugan när kranen i den mindre stugan öppnas är det ok.

Pumpen trycker idag upp vattnet ca 2 m in till stora stugan. Anslutningen ner till lilla stugan kommer att behöva tryckas upp ca 1 meter och sedan 7 meter ner via 50m slang. Diametern på sugslangen är 32 mm om det har någon betydelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.