Hej ! Jag har lite problem med en gammal säkerherhetsventil som är kopplad till kallvatten panna. Den har börjat läcka lite grann. Ventilen är kopplad på ett gammalt securex ventilrör. Räcker det med att jag bara byter ut säkerhetsventilen på ventilröret och får till kopplingen med skvallerröret som går ut genom väggen till tvättstugan. Det står en 8 på säkerhetsventilen så jag förmodar att den är på 8 bar ? Bifogar lite bilder.Tacksam för svar. MVH JAN-ERIK SVÄRD.
Kallvattenpanna?
Du har inget skvallerrör där, de finns på öppna expansionskärl.
Om jag ska gissa så sitter den på ledningen till varmvattenberedaren på en värmepanna, och har ett avledningsrör till tvättstugan.
Du har inget skvallerrör där, de finns på öppna expansionskärl.
Om jag ska gissa så sitter den på ledningen till varmvattenberedaren på en värmepanna, och har ett avledningsrör till tvättstugan.
Hej Nej detta är inkommande vatten till värmepanna.Ventilen är en övertrycksventil som har börjat läcka och vattnet rinner ut genom ett kopparrör i tvättstugan. Sedan har jag även ett skallerrör som är kopplad till ett expansionskärlet . // Jan-Erik Svärd.
Har du testat att provocera den till att öppna ordentligt för att se om det går att spola ur den? Ibland kan det fastna skit i sätet i ventilen som gör att den inte tätar ordentligt, och om så är fallet kan det räcka med att spola genom den några gånger så fungerar den igen.
Klicka här för att svara