Hej!
Till min borrade brunn går det en nedgrävd slang från ett avlopp som leder regnvatten från garagetaket. Problemet är att denna slangen verkar igentäppt (antagligen löv, lera o skit) då inte har någon avskiljare eller filter.
Se bilden. Jag har försökt köra in en lite styvare men ändå böjlig slang ner i avloppet och in i slangen och försökt jucka lite men det blir svårt att få kraft med tanke på att det blir lite snäv vinkel. Har även kört in en vanlig trädgårdsslang med full sprut.
Eftersom slangen är igentäppt svämmar brunnen över vid regn.
Ideér på hur jag kan få loss skiten utan att behöva gräva upp slangen. Höftar att det är 25 meter mellan avlopp och brunn, vet inte vad de heter men det är en såndär lite tjockare svart slang i hårdplast med blåa ränder, typ 5cm i diameter.

• Enkel skiss visar regnvattensystem från garage till brunn, med avloppsrör och föroreningar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangen är en pemslang. Den du har är för tappvatten och inte avlopp.

Rätt är väl att gräva upp och göra om med rätt rör för ändamålet. Men för stunden kanske du kan lösa det med högtryckstvätt och rensslang.

Eller vänta lite. Borrad brunn och avlopp kopplat till? Med borrad brunn menar du väl inte att du tar vatten därifrån?

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Eller vänta lite. Borrad brunn och avlopp kopplat till? Med borrad brunn menar du väl inte att du tar vatten därifrån?
Vet inte om den är grävd eller borrad, men den används endast till bevattning i trädgården. Och nu när du säger det blir jag osäker om slangen från avloppet verkligen går till brunnen. Men var annars skulle den gå tänker jag. Får undersöka lite närmre. Oavsett behöver den rensas - ska testa högtryckstvätt och rensslang!
Tack!

Det låter väldigt fel att leda dagvatten till en brunn ni tar vatten från. Men tänkbart att någon kommit på den idén någon gång för att ta tillvara på regnvattnet?

Men en liten pemslang lär absolut sättas igen just av löv och skit med tiden, så är det menat för att leda bort vatten är det rör avsett för det du vill ha nergrävt.

Ser du om slangen mynnar ut i brunnen ni tar vatten från?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.