Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är troligen en strypning i avloppet längre ned i stammen så att luft inte kan ta sig ut. Då rinner det sakta i diskhon (ovanför vattenlåset) men rinner utmärkt när man kopplar bort vattenlåset. D v s det som du observerar.

Det brukar bli så i köksstammen av biofilm och inte minst fett som stelnar längre ned i stammen. Testa att ta hem en spolbil med hetvatten så försvinner säkert problemet.

En grafisk förklaring som jag har gjort för just denna fråga som dyker upp varje månad:

[bild]
Har fått ganska exakt samma problem som trådstartaren i dushen helt plötsligt, men i mitt fall är både badrum och avloppsledning nästan ända fram till trekammarbrunnen bara ett och ett halvt år gamla...

Det yttrar sig som så att varmvatten i duschen vägrar rinna ner trots kliniskt rent vattenlås. Lossar jag på vattenlåset så rinner det direkt när det blir en glipa mellan vattenlås-avloppsbrunn. Och efter lite experimenterande som avslutning på kvällsduschen så rinner det utmärkt om jag spolar kallvatten, men spolar jag varmvatten dröjer det inte länge förrän det slutar rinna och bara blir stående.

Misstänkte först problem med avluftningen (en sån där "svamp" som sitter uppe på vinden ovanför badrummet), men det kan alltså vara stopp nere i avloppsledningen någonstans? Hur kan man se/höra skillnad på problem med luftaren och stopp i avloppsledningen? Vad tyder det på om kallvatten rinner ner utan problem men varmvattnet vägrar rinna ner?? Tänker ju direkt något med skillnad i lufttryck eller liknande, men det är ju bara lösryckta killgissningar...

En annan observation - om jag spolar varmvatten i duschen så att det står någon cm på golvet och sedan spolar i toaletten så börjar det "gunga" upp och ner i duschavloppet... min spontana killgissningsnerv vill återigen säga att det har med avluftningen att göra :)

Men som sagt, både badrum och nästan hela avloppsledningen är byggda för mindre än två år sedan och vad jag vet är det inget "fuskbygge", de lade ner i princip raka rör (110mm minst) fram till typ 2 meter från trekammaren, där det sitter en Y-koppling som går ihop med det gamla avloppet från resten av huset...

Svarar mig själv - det visade sig mycket riktigt vara en blockering i slutet av avloppsledningen, precis innan trekammarbrunnen. Några minuter med rensband och vattenslang gjorde susen.

Har inte haft stopp på säkert 15 år, så misstänker byte av toapapper. Det går ju inte att få tag på Extra längre, så numera är det betydligt tjockare och mjukare papper som används, tror det suger åt sig och kllibbar fast sig bättre, medan det tidigare tunnare, lättare och grövre pappret antagligen flöt fram mycket lättare.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.