Hej!

Precis klar med köksrenovering som bl.a. inneburit installation av ny disk- och tvättmaskin. Eftersom den förstnämnda maskinen står längst från vattenlås/avlopp räckte inte avloppsslangen hela vägen så jag fick skarva den med en "universalförlängning för disk och tvätt". Nu har det istället blivit lite för bra, slangen är nu ca 1 m för lång. Den överflödiga längden har jag lagt på plastbrickan under vaskskåpet och slangen går sedan upp i en ganska vid böj mot bänkskivan och sen ner i vattenlåset. Har kört ett par testvändor med maskinen och allt verkar tätt, men efter körning är slangen fylld med vatten! Är det normalt? Maskinen töms som den ska men den verkar alltså inte pumpa mer än absolut nödvändigt.

Snälla lugna mina vattenskadenerver... :-)

/Martin

> vattenskadenerver

Jag ser ingen risk för vattenskada för att det ligger vatten kvar i en avloppsslang. Bara att det kan samlas avlagringar som inte rinner undan. Liknande avlagringar som bildas i vattenlås, men vattenlås är enklare att rensa än en böjd slang.

Du bör även kolla i manualen/installationsanvisningen att maskinen "klarar" en så lång slang, det brukar finnas uppgift på hur långt avloppsslangen kan/får förlängas.
Är slängen för lång så finns risken att maskinen inte tömmer ordentligt eller att vattnen åker tillbaka in i maskinen.

Bäst för att undvika framtida problem med ev. avlagringar/stopp är först ha en 180 graders böj högst upp under bänkskivan och sedan att slangen sluttar svagt mot avloppet och det sedan inte finns fler onödiga böjar.

Manualen säger att slangen får vara högst 4 m så det ska vara lugnt. Svårt att få till ett bra "U" eftersom det inte är så mycket plats på höjden mellan bänkskiva och vattenlås men ska se om det inte går att flytta infästningen av slangen frång skåpssida till vägg istället.

Tack!

/Martin

Kan man korta av en sån här plastslang på nåt bra sätt förresten? Det sitter ju fastgjutna gummimuffar i ändarna som väl behövs för att det ska hålla tätt när man kniper åt slangklämman?

Sitter det inte en gummimuff på avloppsslangen som sitter på diskmaskinen, gör det detta bör det gå att korta av förlängningen och sedan stoppa i den kapade änden i gummimuffen på maskinslangen och sedan sätta på en slangklämma om det behövs.

Gjorde själv en liknande förlänging på en tvättmaskin, där "skruvade" jag in den kapade änden i gummimuffen och den satt såpass hårt att jag inte kunde dra ut den igen.

• Gilla
kungspaddan
  • Laddar…
NetNut NetNut skrev:
Sitter det inte en gummimuff på avloppsslangen som sitter på diskmaskinen, gör det detta bör det gå att korta av förlängningen och sedan stoppa i den kapade änden i gummimuffen på maskinslangen och sedan sätta på en slangklämma om det behövs.

Gjorde själv en liknande förlänging på en tvättmaskin, där "skruvade" jag in den kapade änden i gummimuffen och den satt såpass hårt att jag inte kunde dra ut den igen.
Du kunde inte dra gummimuffen från slangen när muffen återmonterats efter kortning av slangen, säger du. Måntro det, men blev den nya anslutningen mellan muff och slang verkligen tät, t.o.m. så tät att det funkar för avloppet från en diskmaskin?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.