3 046 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Montera vattenutkastare Gustavsberg
Enligt anvisning ska utkastarröret monteras med en lutning på 3 grader. Har någon ett bra tips på hur man får till det? Jag ser inte framför att jag ska behöva stå med gradskiva... Räcker det att jag tar ett vattenpass och borrar så att jag vet att det blir någon lutning ut från huset?
Ja, det borde rimligtvis räcka.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Brickan på utsidan har rätt lutning mot röret (om den monteras rätt väg
) så om brickan ligger slätt mot väggen har röret rätt lutning automatiskt.
Vill inte brickan ligga slätt så har man borrat fel, man får absolut inte tvinga in brickan då riskerar man att det blir galet.
Vill inte brickan ligga slätt så har man borrat fel, man får absolut inte tvinga in brickan då riskerar man att det blir galet.
Det viktiga är att röret lutar utåt, så att vatten inte blir ståendes i röret när man stänger av. Om sedan lutningen blir 1 eller 7 grader spelar ingen större roll. Om du använder ett lite större borr än nödvändigt, blir det mindre noggrant hur du borrar. Fästplattan kommer se till att får ungefär rätt lutning.
borra med ett 25mm bort rakt in så finns det utrymme för ditt ”fall”A alinge skrev:
Lägg passet på borrmaskinen när bubblan är lite utanför rakt område borra då. Kom ihåg att dra mutern (Klämringen) på insidan rätt antal varv. Det står i manualen, läs den. Montera sedan en kran på insidan huset som du kan stänga på vintern som extra säkerhet.
Klicka här för att svara