Vi köpte precis en begagnad diskmaskin. Avloppsslang en ser ut så här, fulkapad. Min bedömning är att vi måste skaffa en ny slang och byta ut denna.

Rätt bedömning?

• Hand håller en skadad och hackig vit avloppsslang till diskmaskin som behöver bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mmm, andra sidan ser ut såhär, så inte busenkelt att bara byta ut...

Komplicerad anslutning av diskmaskinsavloppsslang till vattenlås under en bänk.
Skapa konto

Men då är frågan hur jag ska koppla in detta i själva vattenlåsanordning...

Röranslutning under diskho med flexibel avloppsslang och olika kopplingar, problematisk installation.
Skapa konto

Hand som håller flexibel avloppsslang nära PVC-vattenlås under en diskbänk.
Skapa konto

Jag väntade mig något slags muff i mjukare plast, att sätta klämring på.

Hej,
Jag har en liknande fråga. Det verkar som om avloppsslangen från min diskmaskin orsakar för stort motstånd vid utpumpning. Det leder till felmeddelandet "Vattenavlopp" och maskinen stannar med vatten i. Slangen är alldeles för lång och slingrar sig i flera "loopar" under diskbänken. Ett test med att räta ut avloppsslangen indikerar att den har för många böjar. Jag undrar nu om det går att kapa slangen, men så att den ändå kan anslutas till nippeln vid vattenlåset utan läckage. Beklagar att du inte fått svar på din fråga ännu. Ett sådant svar skulle vara intressant att läsa.

Det är jag som är ledsen att jag inte postade lösningen! Jag köpte en ny slang som var hel, inte så lätt att hitta tyvärr. Sen var det att lägga maskinen på sidan och krångla och meka med muffarna och öberprisad klämring.

Jag tror inte på abrovinsh i det fallet, för jobbigt när det inte är helt tätt. Vilket är svårt med såna räfflade slangar.

• Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.