Hej
Vilket filter rekommenderas att sätta vid trädgårdsslangen när man vattnar med sjövatten(mälaren)?
Idag sätts vattenspridarens filter igen efter ett tags vattnande och skulle vilja förindra/minimera detta då effekten avtar

Tack på förhand

P pozz2 skrev:
Jag har en
[länk]
På mitt sommarvatten
Gammal tråd, men hur fungerar det du länkat?

B bergquist skrev:
Kommer inte att fungera bra. För liten yta i den och sätts igen ganska fort. Den som Avemo länkade till är bra och när den 'r full med skit, så blir det diskmaskinen för filtret- Filtren finns i olika, fin, medel , grov-

Ett sandfilter med backspolning är nog en bra lösning.

Jag har en sån Avemo länkade till, dock till en borrad brunn jag fick en del skit ur.
Valde att köpa ett filter på clas ohlsson istället, såg mer lättvättat ut.

Ok, tack för svar, då köper jag en sådan.
Har faktiskt en liknande roll mitt dricksvatten (extra filter)

B bergquist skrev:
Funkar ok, tar inte allt smått skit o behöver rengöras lite då o då. Men helt ok flr mig

Skall filtret sitta före eller efter pumpen?

Har du borrhål så sätter du filtret mellan hål och inne, är det en pumpauotmat som suger, sätter du det efter pumpen

EDIT Det var sjövatten så filtret före pumpen.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Har du borrhål så sätter du filtret mellan hål och inne, är det en pumpauotmat som suger, sätter du det efter pumpen

EDIT Det var sjövatten så filtret före pumpen.
Vi har ett filter i sjön, men sen har ja ett finare efter pumpen som tar ytterligare skit.

Då är du på rätt väg, dubbla filter. Hur är det inloppet i sjön, det måste hänga minst en halv meter över botten. Blommar sjön så blir det att rensa ofta Kanske ett lite grövre filter på sista biten, lite skit/alger åker genom pumpen.och det är ju bara för att vattna med. Skit/alger blir gödning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.