1 464 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Pumpautomat tar in luft
Vi har en pumpautomat från Rinkaby rör som suger in luft. Vi har bytt sugslangen och kopplingar. Likaväl kommer det luft när man tappar upp vatten, det är lite irriterande när luften kommer då stänker det ut vatten i köket. Är det någon här som har tips på vad felet är.
Om det är en spricka i gjutgodset, så borde det väl sippra ut vatten när den har tryck och med avslagen motor ? Hela sugsidan har väl samma tryck då ?
Själv TROR jag mer på att det läcker vid någon koppling t.ex. mellan metall och plast när det blir undertryck på sugsidan. Kan ju också vara så att vattennivån i brunnen sjunker så mycket att ytan går under slangänden, så att den bokstavligt suger luft.
Själv TROR jag mer på att det läcker vid någon koppling t.ex. mellan metall och plast när det blir undertryck på sugsidan. Kan ju också vara så att vattennivån i brunnen sjunker så mycket att ytan går under slangänden, så att den bokstavligt suger luft.
Tappar den tryck över natten? Jag grävde nyss in ny ledning mellan borra och pump hos svärföräldrarna. Det var samma sak där att det spottade i kranarna. Trycket minskade med två kilo över natten och det visade sig att det var en skarv på ledningen mellan borra och pump som inte var helt tät. Den var ca 25 år gammal.
Det är inte helt enkelt att se om det sipprar ut vatten det bildas mycket kondens på hela pumpen plus ledningen. Jag funderar på att invänta kallt väder då slipper man kondensHasseTeknik skrev:
Om det är en spricka i gjutgodset, så borde det väl sippra ut vatten när den har tryck och med avslagen motor ? Hela sugsidan har väl samma tryck då ?
Klicka här för att svara