Har bytt köksblandare men anslutningarna är olika storlekar och olika material.
Till just diskmaskinen, kan man skruva bort den stora i mässing för att sen ta bort den i järn och sedan skruva i den nya kopplingen?

Hur löser jag detta?
En hand justerar röranslutningar på ett VVS-system med synliga kopplingar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand skruvar av en rostfri flexibel slang från en anslutning, eventuellt till en vattentillförsel till vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Dilato vet att du hjälpt mig tidigare med VVS. Har du koll på detta?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Den kromade detaljen på diskmaskinens slang kan du skruva bort så kommer den passa direkt på.

Ser ut som en gammal conex-koppling för inkommande vatten. Om du sågar loss den gamla kopplingen och sätter dit en ny, räcker slangen ytterligare en bit ner?

Ifall kopparröret är 15mm undertill så räcker det med en 15x10 vatettekoppling. Då kommer blandarens mutter sluta fint mot 10-ändan.

Utan avstängning,
https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-15x10-fkr-rak-va-1130/5139133/

Med avstängning,
https://www.hornbach.se/p/vatette-kulventil-11130-15x10cu-vred-8546962/5110829/

Är det 12mm rör, så använder du 12x10 etc
 
  • Gilla
Porsibygg och 1 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Den kromade detaljen på diskmaskinens slang kan du skruva bort så kommer den passa direkt på.

Ser ut som en gammal conex-koppling för inkommande vatten. Om du sågar loss den gamla kopplingen och sätter dit en ny, räcker slangen ytterligare en bit ner?

Ifall kopparröret är 15mm undertill så räcker det med en 15x10 vatettekoppling. Då kommer blandarens mutter sluta fint mot 10-ändan.

Utan avstängning,
[länk]

Med avstängning,
[länk]

Är det 12mm rör, så använder du 12x10 etc
Tack. Jag tror det är 15mm rör och där finns plats till att kapa röret.
Då kapar jag imorgon och inhandla lite godsaker imon. Stort tack 😀😀
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Krilleman
Rent ockulärt tror jag det är 12.

Och visst står det även 12 här...

En hand justerar en vattenledningsanslutning nära andra rör och en flexibel slang i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Rent ockulärt tror jag det är 12.

Och visst står det även 12 här...

[bild]
Känslan va att det va 15 och de tänkte jag köpa imorgon men nu ser jag också att det står 12mm. Väl uppmärksammat 😀😀
 
Krilleman
Hårdheten på befintliga kopparrör är ju okänd, så det gör inget om du monterar stödhylsor.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Gällande stödhylsa så ska det vara det om tillverkaren av kopparrör eller klämringskopplingen anger det.

Generellt:
Till mjuka koppararör ska det alltid vara stödhylsa.
Till halvhårda kopparör är det oftast stödhylsa, ingen nackdel att använda det även om det inte behövs.
Till hårda kopparrör behövs ingen stödhylsa.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Krilleman
Om det är 12x1 dvs.

Finns en tid då man hade tjockare gods på kopparrören.

Men det märker du när du kapar.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Gick perfekt, dock lite osäker på om diskmaskinsavstängningen verkligen blir tätt men det kommer jag märka 😂
VVS-installation under handfat med ledningar, rörkopplingar och vattenfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.