Har bytt köksblandare men anslutningarna är olika storlekar och olika material.
Till just diskmaskinen, kan man skruva bort den stora i mässing för att sen ta bort den i järn och sedan skruva i den nya kopplingen?
Hur löser jag detta?
Till just diskmaskinen, kan man skruva bort den stora i mässing för att sen ta bort den i järn och sedan skruva i den nya kopplingen?
Hur löser jag detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Den kromade detaljen på diskmaskinens slang kan du skruva bort så kommer den passa direkt på.
Ser ut som en gammal conex-koppling för inkommande vatten. Om du sågar loss den gamla kopplingen och sätter dit en ny, räcker slangen ytterligare en bit ner?
Ifall kopparröret är 15mm undertill så räcker det med en 15x10 vatettekoppling. Då kommer blandarens mutter sluta fint mot 10-ändan.
Utan avstängning,
https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-15x10-fkr-rak-va-1130/5139133/
Med avstängning,
https://www.hornbach.se/p/vatette-kulventil-11130-15x10cu-vred-8546962/5110829/
Är det 12mm rör, så använder du 12x10 etc
Ser ut som en gammal conex-koppling för inkommande vatten. Om du sågar loss den gamla kopplingen och sätter dit en ny, räcker slangen ytterligare en bit ner?
Ifall kopparröret är 15mm undertill så räcker det med en 15x10 vatettekoppling. Då kommer blandarens mutter sluta fint mot 10-ändan.
Utan avstängning,
https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-15x10-fkr-rak-va-1130/5139133/
Med avstängning,
https://www.hornbach.se/p/vatette-kulventil-11130-15x10cu-vred-8546962/5110829/
Är det 12mm rör, så använder du 12x10 etc
Tack. Jag tror det är 15mm rör och där finns plats till att kapa röret.ådal skrev:
Den kromade detaljen på diskmaskinens slang kan du skruva bort så kommer den passa direkt på.
Ser ut som en gammal conex-koppling för inkommande vatten. Om du sågar loss den gamla kopplingen och sätter dit en ny, räcker slangen ytterligare en bit ner?
Ifall kopparröret är 15mm undertill så räcker det med en 15x10 vatettekoppling. Då kommer blandarens mutter sluta fint mot 10-ändan.
Utan avstängning,
[länk]
Med avstängning,
[länk]
Är det 12mm rör, så använder du 12x10 etc
Då kapar jag imorgon och inhandla lite godsaker imon. Stort tack 😀😀
Gällande stödhylsa så ska det vara det om tillverkaren av kopparrör eller klämringskopplingen anger det.
Generellt:
Till mjuka koppararör ska det alltid vara stödhylsa.
Till halvhårda kopparör är det oftast stödhylsa, ingen nackdel att använda det även om det inte behövs.
Till hårda kopparrör behövs ingen stödhylsa.
Generellt:
Till mjuka koppararör ska det alltid vara stödhylsa.
Till halvhårda kopparör är det oftast stödhylsa, ingen nackdel att använda det även om det inte behövs.
Till hårda kopparrör behövs ingen stödhylsa.
Klicka här för att svara

