Byggahus.se

E. coli-bakterier i brunnen

1. Knas-Åke
    Renoveringsnovis · Veinge · 9 inlägg

Knas-Åke

Renoveringsnovis
    Vid en analys visade det sig att jag hade 21 stycken E. coli-bakterier/100 ml i brunnsvattnet. Och 220 st Koliforma bakterier. COD-värdet var 9.7 och färgen 50, troligen av humus. Inte så bra vatten med andra ord. Framför allt E. coli-halten som gör det otjänligt.
    Analysföretaget var ju snabbt och ville sälja på mig två olika filter för 25 000 kr. Gott så. Men ska man inte försöka ta reda på varför vattnet är otjänligt?
    Det är minst 100 meter till granngården som har kor. Är det gödsel från hans marker som rinner ner i min brunn? Kan det ligga en död mus i brunnen?
    Det är en minst 50 år gammal borrad brunn, men den har inte slutit helt tätt så smådjur kan ha trillat ner (se öppet rör vid pilen i bilden). Brunnen ligger inte så det samlas vatten runt den heller, utan snarare lite högre än omgivningen.
    Var börjar jag? Eller ska jag köpa filter direkt och koppla på?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6146.JPG

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 319 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det låter som att ytvatten tar sig in. Var ligger din avloppsanläggning i förhållande till brunnen? Kan vatten ta sig från den till brunnen?

Är det en borrad brunn så lär det vara otätt foderrör.

3. Knas-Åke
    Renoveringsnovis · Veinge · 9 inlägg

Knas-Åke

Renoveringsnovis
    Avloppet ligger i nerförsbacke 70 m därifrån, så tror inte det påverkar. Kan man täta foderröret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.