Vid en analys visade det sig att jag hade 21 stycken E. coli-bakterier/100 ml i brunnsvattnet. Och 220 st Koliforma bakterier. COD-värdet var 9.7 och färgen 50, troligen av humus. Inte så bra vatten med andra ord. Framför allt E. coli-halten som gör det otjänligt.
Analysföretaget var ju snabbt och ville sälja på mig två olika filter för 25 000 kr. Gott så. Men ska man inte försöka ta reda på varför vattnet är otjänligt?
Det är minst 100 meter till granngården som har kor. Är det gödsel från hans marker som rinner ner i min brunn? Kan det ligga en död mus i brunnen?
Det är en minst 50 år gammal borrad brunn, men den har inte slutit helt tätt så smådjur kan ha trillat ner (se öppet rör vid pilen i bilden). Brunnen ligger inte så det samlas vatten runt den heller, utan snarare lite högre än omgivningen.
Var börjar jag? Eller ska jag köpa filter direkt och koppla på?
Analysföretaget var ju snabbt och ville sälja på mig två olika filter för 25 000 kr. Gott så. Men ska man inte försöka ta reda på varför vattnet är otjänligt?
Det är minst 100 meter till granngården som har kor. Är det gödsel från hans marker som rinner ner i min brunn? Kan det ligga en död mus i brunnen?
Det är en minst 50 år gammal borrad brunn, men den har inte slutit helt tätt så smådjur kan ha trillat ner (se öppet rör vid pilen i bilden). Brunnen ligger inte så det samlas vatten runt den heller, utan snarare lite högre än omgivningen.
Var börjar jag? Eller ska jag köpa filter direkt och koppla på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur löste du problemet? Vi har även E-Coli-bakterier i brunnen.
Börja med att kontrollera så det inte kan ta sig ner djur i brunnen. Råttor och dyl.
Sedan kan man klorera brunnen och ledningsnätet. Vänta 2-3 veckor sedan tar ni ett nytt prov.
Myrmark eller stillastående vatten kan ofta ge koliforma bakterier.
Sedan kan man klorera brunnen och ledningsnätet. Vänta 2-3 veckor sedan tar ni ett nytt prov.
Myrmark eller stillastående vatten kan ofta ge koliforma bakterier.
Tack så mycket för tipset. Jag försöker.M mogge_73 skrev:
[QUOTE = "mogge_73, post: 4701353, member: 62514"] Prüfen Sie zunächst, ob keine Tiere in den Brunnen gelangen können. Ratten und Co.
Dann können Sie den Brunnen und das Leitungsnetz chloren. Warten Sie 2-3 Wochen, bevor Sie einen neuen Test machen.
Sümpfe oder stehende Gewässer können oft Kolibakterien verursachen.[/QUOTE]
Hur gick det för er Sandra?H hej_Sandra skrev:
Hittade ni orsaken och löste det sig efter rengöring?
Vi har samma problem med vår grävda brunn.
E.coli (4 MPN/100ml)
Koliforma (1200 MPN/100ml)
Ska prova att klorera vattnet i brunnen nu, då vårt brunnslock varit trasigt så har vi fiskat upp både död kanin och padda under försommaren. 🙈
Mvh Andreas
Redigerat:
Klicka här för att svara