Byggahus.se
Har monterat Knycklan för att säkerställa att vatten vid diskmaskin stängs av vid eventuellt läckage.
Fjärrkontroll och timer funktion fungerar som det är tänkt, medan sensorn som skall stänga av vattnet är totalt verkningslös. Har försökt att dokumentera med en video.
Observera att det akustiska alarmet som hörs kommer ifrån fibaro enheten som stänger av elen till diskmaskinen.
Jag har även sänkt ner sensorn i ett fyllt vattenglas utan att den reagerar.

Rekommenderar att man gör ett komplett funktions test innan slutgiltigt montage (Som man alltid borde göra).

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Fick du nån klarhet i vad detta berodde på? Har du förresten funderat på hur du gör om du vill sätta fördröjd start på diskmaskinen? Måste du då "öppna" Knycklan på enheten istället för knappen (som väl håller öppet i fyra timmar)

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
j.f.s
Jag bytte kran och monterade då Knycklan. Självklart kom det vatten på sidan av när jag monterade loss den gamla kranen. Av en händelse så låg sensorn så den fick vatten på sig. Den stängde av och larmade tämligen omgående.
Har du reklamerat?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
P pezlin skrev:
Fick du nån klarhet i vad detta berodde på? Har du förresten funderat på hur du gör om du vill sätta fördröjd start på diskmaskinen? Måste du då "öppna" Knycklan på enheten istället för knappen (som väl håller öppet i fyra timmar)
Ja, först gjorde jag en reklamation till IKEA's avdelning för smarta produkter. Men fick svar ifrån dem att denna produkten inte var smart, (Vilket jag till 100% höll med om)

Sen, efter 40min i telefonkö till IKEA's reklamationsavdelning, så skickade de mig en utbytesenhet och ett returkvitto till min defekta knyckla,

När utbytesenheten kom (begagnad) gjordes en funktionskontroll och nu var funktionen till belåtenhet.

Jag tänkte att lösa "fördröjd startproblemet" i homeassistant, där både min Siemens diskmaskin och IKEA knycklan finns med.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
AmbiJens AmbiJens skrev:
Ja, först gjorde jag en reklamation till IKEA's avdelning för smarta produkter. Men fick svar ifrån dem att denna produkten inte var smart, (Vilket jag till 100% höll med om)

Sen, efter 40min i telefonkö till IKEA's reklamationsavdelning, så skickade de mig en utbytesenhet och ett returkvitto till min defekta knyckla,

När utbytesenheten kom (begagnad) gjordes en funktionskontroll och nu var funktionen till belåtenhet.

Jag tänkte att lösa "fördröjd startproblemet" i homeassistant, där både min Siemens diskmaskin och IKEA knycklan finns med.
Ok, det borde funka bra med HA. Jag kommer ha IKEAs Diskad-maskin och den är inte uppkopplad (mig veterligen). Får sätta en energimätare på diskmaskinen så att vattnet slås på när maskinen börjar jobba.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
AmbiJens AmbiJens skrev:
Hur har du löst integrationen mellan Knycklan och Home Assistant? Jag lyckas inte lägga till Knycklan i min IKEA Gateway.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
tde01065 tde01065 skrev:
Hur har du löst integrationen mellan Knycklan och Home Assistant? Jag lyckas inte lägga till Knycklan i min IKEA Gateway.
Jag har skaffat ett par "Knycklan" i förhoppning att kunna använda dessa för att styra min bevattning i trädgården. Men jag jag lyckas inte heller få HomeAssistant att lägga till denna brytare. Jag har IKEA's vägguttag och en mängd andra Zigbee givare som alla fungerar galant i min HA.

Jag använder The ZHA (Zigbee Home Automation) integration och har en Slaesh's CC2652RB stick som Zigbee coordinator.

Edit: Fick igång det. Hade inte lyckats att få grejen i pairing mode. Bägge knapparna ska hållas intryckta i 5s, och då börjar en indikator att flämta svagt. Jag provade först instruktionen från IKEA om att para med en ny fjärrkontroll. Då trycker man in bägge knapparna snabbt flera gånger och då börjar lådan blinka rött och grönt. Men detta sätter den INTE i pairing mode.....

Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Jag körde ZHA tidigare och hade inga problem med själva knycklan. Däremot kände den inte igen fjärrkontrollen. Nu har jag bytt till Z2M och allt fungerar.

Om jag inte minns fel var det en lite annorlunda procedur för att sätta knycklan i parningsläge?

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Jag körde ZHA tidigare och hade inga problem med själva knycklan. Däremot kände den inte igen fjärrkontrollen. Nu har jag bytt till Z2M och allt fungerar.

Om jag inte minns fel var det en lite annorlunda procedur för att sätta knycklan i parningsläge?
Helt rätt om parningsläge. Se min uppdatering av mitt inlägg. Nu funkar det perfekt! Knycklan är en kostnadseffektiv och enkel lösning för att styra bevattning. Jag var på väg att bygga något eget med en elektromagnetisk ventil och ett litet styrkort, men det hade tagit tid och inte blivit billigare.....

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
B bengtner skrev:
Jag har skaffat ett par "Knycklan" i förhoppning att kunna använda dessa för att styra min bevattning i trädgården. Men jag jag lyckas inte heller få HomeAssistant att lägga till denna brytare. Jag har IKEA's vägguttag och en mängd andra Zigbee givare som alla fungerar galant i min HA.

Jag använder The ZHA (Zigbee Home Automation) integration och har en Slaesh's CC2652RB stick som Zigbee coordinator.

Edit: Fick igång det. Hade inte lyckats att få grejen i pairing mode. Bägge knapparna ska hållas intryckta i 5s, och då börjar en indikator att flämta svagt. Jag provade först instruktionen från IKEA om att para med en ny fjärrkontroll. Då trycker man in bägge knapparna snabbt flera gånger och då börjar lådan blinka rött och grönt. Men detta sätter den INTE i pairing mode.....
Ja, jag fick också rätt på det till slut men glömde att jag hade skrivit här. Tack för svar! Min lösning var också att sätta upp en egen ZigBee-controller. Jag valde att köra Zigbee2MQTT på en Pi jag hade liggande.
Dock undrar jag om det är någon som lyckats att slå på Knycklan permanent via ZigBee (och inte bara på 4-timmars-timer). För mig verkar permanent reglering endast fungera på knapparna på själva prylen.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
tde01065 tde01065 skrev:
Dock undrar jag om det är någon som lyckats att slå på Knycklan permanent via ZigBee (och inte bara på 4-timmars-timer). För mig verkar permanent reglering endast fungera på knapparna på själva pryle
Jag har aldrig upplevt att min knycklan stänger av automatiskt. Oavsett om jag slår på med knappen under diskbänken eller via zigbee.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Är knycklan så säker att man kan sätta den innan trädgårdskranen? Den ser lite b-plastig ut...
För detta att kunna bevattna automatiskt vore inte fel, att sätta ut en vattenspridare som man kan aktivera framåt kvällen när det är som bäst att vattna men man inte orkar sig ut...

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är knycklan så säker att man kan sätta den innan trädgårdskranen? Den ser lite b-plastig ut...
För detta att kunna bevattna automatiskt vore inte fel, att sätta ut en vattenspridare som man kan aktivera framåt kvällen när det är som bäst att vattna men man inte orkar sig ut...
Jag har min efter kranen och slår på kranen innan jag planerar att vattna, sen slår jag på knycklan när jag vill. Efteråt stänger jag av kranen igen innan jag åker iväg eller så. Men eftersom knycklan är tänkt att sitta med konstant vattenmatning inne i kök så känns risken för läckage på utekranen som ett litet problem.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har aldrig upplevt att min knycklan stänger av automatiskt. Oavsett om jag slår på med knappen under diskbänken eller via zigbee.
Eller förresten så ångrar jag mig... Slår man på den via zigbee så slår den av efter fyra timmar.
Men det borde man kunna lösa med en helper i HA som är på när vattnet ska vara på. Sen gör man en automation som skickar "på" till knycklan en gång i timmen så länge helpern har statusen på.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller förresten så ångrar jag mig... Slår man på den via zigbee så slår den av efter fyra timmar.
Men det borde man kunna lösa med en helper i HA som är på när vattnet ska vara på. Sen gör man en automation som skickar "på" till knycklan en gång i timmen så länge helpern har statusen på.
Det borde gå även utan helper? Att en gång i timmen kolla om Knycklan är på och i så fall slå på den "igen".

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.