Vatten & Avlopp
Demmpa: Blåsa ur ledningen med (tryck)luft samt låta ventilerna stå öppna är bland de bättre sätten för att inte sommarvattensystem ska frysa sönder.
Harald Blåtumme: Sedan med att den sk ”vattenfelsbrytaren” aktiveras, det mest typiska är en droppande kran eller ännu oftare toaletter som kan smygrinna utan att man märker det alls.
Henningelvis: Mac Gyver-lösning bakom bidén i väntan på rätt koppling. Flexibel slang har räddat mången oförberedd hempulare. [bild] [bild]
Rasmusen: Hejsan, Här igen med lite (kanske dumma) frågor! Vi har en djupborrad brunn och Göingefilter Kombi. Normalt ljud från denna är att det "pärlar" lite lagom. Men för två dagar sedan började det låta extremt mycket, nästan som om man backspolar konstant (vilket vi inte gör). Vi har rengjort silverböj samt backspolat. Vi pratade med en tekniker i telefon som misstänkte att en backventil
jonasnjonasn: [citat] En enkrona hade nog gjort susen men hade bara en tvåkrona vilken inte funkade. Men då får jag hitta något att skruva med, tack!
dreamie007: Tack för alla tips! Perlatornyckeln ser ju väldigt intressant ut, men hur vet man vilken färg man skall ha? Ska skicka fråga till Tapwell också.
GreenYoda: [citat] Tack! Jag kollade lite YT och läste lite innan jag skrev, men fastnade på rördimensioner. Du gav mig glosor som jag kommer ha stor nytta av. Nästa gång. Efter att jag har suttit och intensivt studerat när rörmokaren jag ringde imorse sätter in ballofixer och byter rör till mig. Ibland får man vara duktig vuxen och stå ut med att inte få saker gjorda NU. :D Meen drar det ut på
glenn30: Ja jag har fyllt blåsan till olika tryck o samma hela tiden,tillslagstrycket står på 3,5 och har testat 3,2 i lufttryck men ingen skillnad
husfrid: [citat] [citat] Har ni hittat någon bra firma? Skulle gärna vilja få namn och prisuppgifter isf då vi sitter i ungefär samma sits
RoTe: För att få bort spolknappen går det med en näbbtång eller liknande också.
snaggletooth: [citat] Det är väl bättre att konversationen hålls i tråden?
Kalle Gårdskarl: [citat] Knallade in på Swedol och införskaffade dessa adaptrar, de passar på utloppsventilen och det funkar perfekt, tack för tips! [bild]
tgr_se: Jag har dragit pem-slang från utkastaren till 3ställen där jag har mer nytta av vattnet. En pem-slang lossnar ej så det är en bättre lösning än vanlig vattenslang.
Demmpa: Ditt ansvar gällande inkommande vatten och utgående avlopp börjar/slutar oftast 0,5 meter UTANFÖR tomtgräns.
H-Thomasson: Lägg passet på borrmaskinen när bubblan är lite utanför rakt område borra då. Kom ihåg att dra mutern (Klämringen) på insidan rätt antal varv. Det står i manualen, läs den. Montera sedan en kran på insidan huset som du kan stänga på vintern som extra säkerhet.
Valle95: [citat] just nu har jag denna https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015256/ vet tyvär ej om brunne är grävs eller borrad, o är ej möjligt o få dit ström
jonaserik: Undrar hur det är med pumpen, så djupt så är det nog lite dåligt med vatten. Vet du på vilket djup pumpen sittter ( det ska då vara en djupbrunnspump ) Ett tryck på va 4,5 bar till vattennivån är 45 meter och då måste pumpen ge ca 9 bar. Hur många slangar går ner i håtet, en eller två
nikjuice: [citat] Tack för svaret Mathias! Visst, det här är något som skulle kunna fungera. Men jag gillar att rören set perfekt ut även om jag inte ser det. Förra gången jag använde bågfil var det väldigt krokig. Jag har hittat en metallverkstad i stockholm och kan varmt rekommendera Tobias. https://www.metalsolutions.se/
torparavgrund: [citat] Mnja. Jag tror mer på någon slags plast eller liknande. Linolja brukar bli mer som sega flagor när det vittrar sönder, detta är hårda flingor och ytan är helt ren under. Hydroforen är tillverkad år 1998 eller 2000 (minns inte vilket), vid det laget hade man nog slutat med linolja och övergått till locherpasta.
Gauthier: Det är jag som är ledsen att jag inte postade lösningen! Jag köpte en ny slang som var hel, inte så lätt att hitta tyvärr. Sen var det att lägga maskinen på sidan och krångla och meka med muffarna och öberprisad klämring. Jag tror inte på abrovinsh i det fallet, för jobbigt när det inte är helt tätt. Vilket är svårt med såna räfflade slangar.
Kurtivan: Jag verkar ha ett liknande problem nu i fritidshuset, det tränger upp vatten intill regleringsstången.
Olle i Stureby: [citat] Du kunde inte dra gummimuffen från slangen när muffen återmonterats efter kortning av slangen, säger du. Måntro det, men blev den nya anslutningen mellan muff och slang verkligen tät, t.o.m. så tät att det funkar för avloppet från en diskmaskin?
mexitegel: Ok, de är inte roliga att jobba med tyvärr.
Finsnickaren1: På min fastighet finns en borrad vattenbrunn. Brunnen användes för dricksvatten åren 1978-1995. Därefter har den legat i träda. Jag vill gärna kunna använda brunnen för trädgårdsbevattning sommartid. Eftersom jag är helt novis på området frågar jag er kunniga i forumet vilken utrusning jag behöver skaffa (pump, backventil, kopplingar etc). Pumpen kan jag plocka in vintertid. Men
Pelle81: [citat] Hej ja det är kopparör är nog bara i ett nyare badrum som vi har slang fram till vägg som det verkar. Har haft flera läckande kranar förut innan jag skaffade vakten men dessa har jag bytt överstycken o kägla på så de är täta o en armatur som läckte överallt som ett såll i tvättstugan (Biltema tydligen).Blev Gustavsberg istället nu. Men som sagt hittar inga läckage men