Tidigare satt tvättmaskinen (blå koppling) direkt in i blandaren, men vi ville ha möjligheten att få vatten ur kranen också utan att behöva koppla på och av tvättmaskinen, därav handduschen.
Jag ska montera omkastare mellan trevägskopplingen och dusch (saknar övergångsnippel för tillfället), därav kulventilen till höger så man kan stänga av dit när vattnet är på till tvättmaskinen.

Spelar ingen roll om det är fult, så länge det funkar (tills vidare) utan någon risk. Är det helt idiotiskt eller bara att köra på?

• Kökskran med slangar, vattenfilter och adaptrar monterade, mot kakelvägg och diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bellzoor
  • Laddar…
Funkar väll för jag antar att du bryter vattnet med kranarna mellan gångerna.

• Gilla
Bellzoor och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Funkar väll för jag antar att du bryter vattnet med kranarna mellan gångerna.
Jajemän, det inte är inte konstant på.

På en sådan kran som saknar backventiler på inkommande vatten så är risken stor att varmvattnet kommer in i kallvattenledningen och tvärt om, om/när bägge kranarna är öppna samtidigt som utgående flöde är avstängt.

Det är bättre att sätta ett avstick på kallvattenledningen med en egen avstängningsventil till tvättmaskinen.

• Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På en sådan kran som saknar backventiler på inkommande vatten så är risken stor att varmvattnet kommer in i kallvattenledningen och tvärt om, om/när bägge kranarna är öppna samtidigt som utgående flöde är avstängt.

Det är bättre att sätta ett avstick på kallvattenledningen med en egen avstängningsventil till tvättmaskinen.
Intressant! Vad kan hända om varm/kallvatten kommer in i fel ledning?

Om jag tänker rätt så kan problemet undvikas om jag monterar omkastaren.
Tvättmaskin: Kallvatten på till tvättmaskin och höger kulventil av. Ingen risk för kallvatten in i varma ledningen då den inte är öppen.
Rinnande vatten: Höger ventil öppen och åker ut genom omkastaren såvida inte duschen används. På så sätt hålls alltid utgående flöde öppet.

Poängen med hela grejen är att slippa byta blandare och/eller koppla om rören för tillfället.

Om varmvatten, eller i värsta fall smutsvattnet i en skurhink där en slang ligger kvar i, går baklänges in i kallvattenledningarna riskerar man att få ut det i kallvattenkranen i någon annan del av byggnaden och med det föroreningar som hamnat i det "rena" dricksvattnet. I extrema fall kan det förorenade vattnet från fastigheten gå ut bakåt till det allmänna nätet.
Duschhandtaget på bilden är avsedd att kopplas via en ejektor på en vattenkran och tål inte i längden att bryta fullt vattentryck ifall kulventilen eller kranen inte stängs precis varenda gång man använt duschen.

• Gilla
Wreath3259
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.