Jag bor i ett hus där vattenmätaren är inbyggd i en vägg i källaren. Inget specialskåp, bara en inspektionslucka i väggen där man kan läsa av samt stänga av inkommande vatten. Luckan är ca 40*40 cm.
En rörmokare som gjorde ett jobb hos mig tidigare i höstas muttrade lite om att han var tveksam till att det var OK att ha mätaren inbyggd i väggen.
Nu fick jag brev från kommunen att de kommer och byter mätaren om ett par veckor.

Fråga: Åker jag på problem nu?

Min uppfattning är att denna konstruktionen funnits länge. Allafall mer än 10 år, och mätaren ska bytas var 10e år, så väggen BORDE funnits även vid föregående byte.

Till saken hör (kanske) att jag har satt ett vägghängt skåp på väggen utanför luckan, utan bakstycke för att nå inspektionsluckan. Det kan jag med visst besvär plocka bort innan bytet. Det är värre att riva väggen.

Tack!
 
  • Vattenmätare och ventiler inne i ett öppet skåp, mot en smutsig vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit garderob med fyra dörrar framför vedhylla i ett bostadsrum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vitt skåp, vattenmätare synlig, tomrum, måttband på hylla, oavslutad konstruktion, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl ganska solklart att utrymmet inte uppfyller reglerna. Sedan är det nog bara att hålla tummarna att den montör som kommer accepterar att försöka byta i det trånga utrymmet.

jag skulle montera bort skåpet.
 
H hempularen skrev:
Det är väl ganska solklart att utrymmet inte uppfyller reglerna. Sedan är det nog bara att hålla tummarna att den montör som kommer accepterar att försöka byta i det trånga utrymmet.

jag skulle montera bort skåpet.
Reglerna i fråga, vad exakt säger dem? Eller kan det variera från kommun till kommun?
 
  • Gilla
Padda
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johnny_B skrev:
Reglerna i fråga, vad exakt säger dem? Eller kan det variera från kommun till kommun?
Beslutet tas kommun för kommun. Lagrummet är lagen om allmänna vattentjänster, den ger VA-huvudmannen rätt att ställa krav:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412

Kraven ställs vanligen i ett dokument som Allmänna bestämmelse VA (förkortas ABVA) och det beslutas av kommunfullmäktige. Sök på ABVA och relevant kommunnamn så hittar du rätt dokument för din kommun.

Ofta följer kommunerna rekommendationerna från organisationen Svenskt vatten hur ABVA ska formuleras.

Till detta så är implementeringen av ABVA lite varierande beroende på vem som arbetar hos VA-huvudmannen eller dess underentreprenörer. I min kommun i Sörmland fick tjänstemännen t ex för några år sedan för sig att alla skulle ha en viss typ av vattenmätarkonsol. Detta drevs som ett projekt i kommunen i samband med att digitala mätare skulle installeras men utan att ABVA faktiskt ändrades. Det enda direkta stöd som fanns för denna konsol i ABVA var en bild som klistrats in på ett exempel på en vattenmätarplats som tolkning av en del vaga meningar. Tjänstemännen satt en stackars underentreprenör på att bråka med alla hushåll vid mätarbytet så att de uppdaterade sin vattenmätarplats.

Din vattenmätarplats hade t ex inte släppts igenom. För trångt, inte vattensäkrad, inte en modern vattenmätarkonsol och brist på ljus.
 
Redigerat:
H
Du behöver även en vattenmätare konsol så vattenmätaren sitter fast i väggen.
 
Krilleman
Såhär ser en generell standard ut idag. Dom kan mycket väl tvinga dig att bygga om innan dom byter mätaren tråkigt nog.

Teknisk ritning: installation vattenmätare, belysning, måttangivelser, avstängningsventiler, eventuell golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxitupla
  • Laddar…
Tack för alla svar! Tack för skissen Krilleman, mycket tydligt!
Även om man hellre hade hört "inga problem, du kan va lugn!" förstås :)

Det var ju lite trubbig tolkning av ABVA du bjöd på exempel från Claes. Man har väl inte så mycket alternativ än att rätta in sig i ledet.
Jag får väl höra av mig och fråga kommunen vad som gäller i vår kommun, låter det som.

Tack igen ni som bidragit!
 
  • Gilla
Padda
  • Laddar…
Jag har haft två mätarbyten (eller är det ett kanske) med mätaren i en vägg bakom lådor i ett undersskåp i tvättstugan. Skillnaden är möjligen att hos mig har jag iaf sett till att även om man får böja sig ner in under bänken så kommer man åt hela mätaren enkelt, båda anslutningarna, och den sitter i en standardkonsol.

Det har inte varit några protester mot detta. Jag ser till att lådorna är borta och preppar med lite trasor så att de kan blaska med vatten hur de vill.
 
  • Gilla
Padda
  • Laddar…
M
Hur gick det till slut?
 
M Miscela skrev:
Hur gick det till slut?
Jag monterade bort skåpet, och han som bytte mätaren tyckte inte att det var några problem alls att komma åt att byta mätaren i väggen. Så det var lugnt!
 
M
J Johnny_B skrev:
Jag monterade bort skåpet, och han som bytte mätaren tyckte inte att det var några problem alls att komma åt att byta mätaren i väggen. Så det var lugnt!
Nice!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.