Jag bor i ett hus där vattenmätaren är inbyggd i en vägg i källaren. Inget specialskåp, bara en inspektionslucka i väggen där man kan läsa av samt stänga av inkommande vatten. Luckan är ca 40*40 cm.
En rörmokare som gjorde ett jobb hos mig tidigare i höstas muttrade lite om att han var tveksam till att det var OK att ha mätaren inbyggd i väggen.
Nu fick jag brev från kommunen att de kommer och byter mätaren om ett par veckor.
Fråga: Åker jag på problem nu?
Min uppfattning är att denna konstruktionen funnits länge. Allafall mer än 10 år, och mätaren ska bytas var 10e år, så väggen BORDE funnits även vid föregående byte.
Till saken hör (kanske) att jag har satt ett vägghängt skåp på väggen utanför luckan, utan bakstycke för att nå inspektionsluckan. Det kan jag med visst besvär plocka bort innan bytet. Det är värre att riva väggen.
Tack!
En rörmokare som gjorde ett jobb hos mig tidigare i höstas muttrade lite om att han var tveksam till att det var OK att ha mätaren inbyggd i väggen.
Nu fick jag brev från kommunen att de kommer och byter mätaren om ett par veckor.
Fråga: Åker jag på problem nu?
Min uppfattning är att denna konstruktionen funnits länge. Allafall mer än 10 år, och mätaren ska bytas var 10e år, så väggen BORDE funnits även vid föregående byte.
Till saken hör (kanske) att jag har satt ett vägghängt skåp på väggen utanför luckan, utan bakstycke för att nå inspektionsluckan. Det kan jag med visst besvär plocka bort innan bytet. Det är värre att riva väggen.
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 792 inlägg
Det är väl ganska solklart att utrymmet inte uppfyller reglerna. Sedan är det nog bara att hålla tummarna att den montör som kommer accepterar att försöka byta i det trånga utrymmet.
jag skulle montera bort skåpet.
jag skulle montera bort skåpet.
Reglerna i fråga, vad exakt säger dem? Eller kan det variera från kommun till kommun?H hempularen skrev:
Beslutet tas kommun för kommun. Lagrummet är lagen om allmänna vattentjänster, den ger VA-huvudmannen rätt att ställa krav:J Johnny_B skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
Kraven ställs vanligen i ett dokument som Allmänna bestämmelse VA (förkortas ABVA) och det beslutas av kommunfullmäktige. Sök på ABVA och relevant kommunnamn så hittar du rätt dokument för din kommun.
Ofta följer kommunerna rekommendationerna från organisationen Svenskt vatten hur ABVA ska formuleras.
Till detta så är implementeringen av ABVA lite varierande beroende på vem som arbetar hos VA-huvudmannen eller dess underentreprenörer. I min kommun i Sörmland fick tjänstemännen t ex för några år sedan för sig att alla skulle ha en viss typ av vattenmätarkonsol. Detta drevs som ett projekt i kommunen i samband med att digitala mätare skulle installeras men utan att ABVA faktiskt ändrades. Det enda direkta stöd som fanns för denna konsol i ABVA var en bild som klistrats in på ett exempel på en vattenmätarplats som tolkning av en del vaga meningar. Tjänstemännen satt en stackars underentreprenör på att bråka med alla hushåll vid mätarbytet så att de uppdaterade sin vattenmätarplats.
Din vattenmätarplats hade t ex inte släppts igenom. För trångt, inte vattensäkrad, inte en modern vattenmätarkonsol och brist på ljus.
Redigerat:
Tack för alla svar! Tack för skissen Krilleman, mycket tydligt!
Även om man hellre hade hört "inga problem, du kan va lugn!" förstås
Det var ju lite trubbig tolkning av ABVA du bjöd på exempel från Claes. Man har väl inte så mycket alternativ än att rätta in sig i ledet.
Jag får väl höra av mig och fråga kommunen vad som gäller i vår kommun, låter det som.
Tack igen ni som bidragit!
Även om man hellre hade hört "inga problem, du kan va lugn!" förstås
Det var ju lite trubbig tolkning av ABVA du bjöd på exempel från Claes. Man har väl inte så mycket alternativ än att rätta in sig i ledet.
Jag får väl höra av mig och fråga kommunen vad som gäller i vår kommun, låter det som.
Tack igen ni som bidragit!
Jag har haft två mätarbyten (eller är det ett kanske) med mätaren i en vägg bakom lådor i ett undersskåp i tvättstugan. Skillnaden är möjligen att hos mig har jag iaf sett till att även om man får böja sig ner in under bänken så kommer man åt hela mätaren enkelt, båda anslutningarna, och den sitter i en standardkonsol.
Det har inte varit några protester mot detta. Jag ser till att lådorna är borta och preppar med lite trasor så att de kan blaska med vatten hur de vill.
Det har inte varit några protester mot detta. Jag ser till att lådorna är borta och preppar med lite trasor så att de kan blaska med vatten hur de vill.
Klicka här för att svara




