Kan någon reda ut detta? När man behöver byta ut delar i ett gammalt rörsystem för tappvatten i järnrör så vill man ju inte sätta in kopparrör (”ädlare” metall) om det finns järn efter i flödesriktningen, på grund av detta med galvanism som då äter upp järnet. Alltså PEX. Men. Kopplingar och ventiler då? De är ju normalt i mässing. Och backventil, som jag ska montera, har jag inte ens sett att det finns i annat material. Är det ändå ok att använda?
 
Hur många meter rör är det frågan om att byta, och hur mycket jobb är det?

Vattenledningar av järn kommer oavsett rosta sönder förr eller senare eftersom det alltid är nytt syrerikt vatten som forsar igenom. Vore det inte bättre att bara byta alltihop när man är igång och spara sig själv huvudvärken och bekymret?

Nästan oavsett vad det kostar kommer det vara billigare att byta rören än att åtgärda en vattenskada.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Ja, det kan man ju säga (även om det inte är svar på den fråga jag ställde). Men det är totalt sett mycket rör och avstick, och en del svårjobbade punkter. Där rören går mest är det inte så stor risk för vattenskador vid en läcka. När vi åker bort stänger jag alltid av vattnet. Och jag tror att rören kan klara sig några år till. F.ö. skulle jag gärna sätta i nya järnrör om det vore möjligt i dag. Det är fascinerande att studera de gamla installationerna - den tidens rörisar måste inte bara ha varit starka utan också rena genier som kunde tänka ut hur och i vilken ordning man skulle gänga på kopplingar och vinklar på de raka rören vid diverse krångliga och trånga passager, och tätt intill väggar! Och snyggt blev det. Jag kan knappt förstå det ens när jag tittar på det färdiga resultatet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
Ja, det kan man ju säga (även om det inte är svar på den fråga jag ställde). Men det är totalt sett mycket rör och avstick, och en del svårjobbade punkter. Där rören går mest är det inte så stor risk för vattenskador vid en läcka. När vi åker bort stänger jag alltid av vattnet. Och jag tror att rören kan klara sig några år till. F.ö. skulle jag gärna sätta i nya järnrör om det vore möjligt i dag. Det är fascinerande att studera de gamla installationerna - den tidens rörisar måste inte bara ha varit starka utan också rena genier som kunde tänka ut hur och i vilken ordning man skulle gänga på kopplingar och vinklar på de raka rören vid diverse krångliga och trånga passager, och tätt intill väggar! Och snyggt blev det. Jag kan knappt förstå det ens när jag tittar på det färdiga resultatet.
Mnja. Inte för att paja mystiken, men SÅ mycket mer komplext är det inte än vad som görs idag. Med ett undantag, det är färre och färre rörisar idag som faktiskt kan rörkrökandets ädla konst. Det enda som blivit lättare är att man kan sätta kopplingarna friare eftersom man slipper gänga själva rören. Annars är det samma sak, man måste tänka till och och sätta saker i rätt ordning osv.
 
P Pelotard skrev:
Kan någon reda ut detta? När man behöver byta ut delar i ett gammalt rörsystem för tappvatten i järnrör så vill man ju inte sätta in kopparrör (”ädlare” metall) om det finns järn efter i flödesriktningen, på grund av detta med galvanism som då äter upp järnet. Alltså PEX. Men. Kopplingar och ventiler då? De är ju normalt i mässing. Och backventil, som jag ska montera, har jag inte ens sett att det finns i annat material. Är det ändå ok att använda?
Dina delar av mässing är helt ok att använda där det blir inget problen för dig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Dina delar av mässing är helt ok att använda där det blir inget problen för dig.
Skulle du kunna utveckla det där något? Menar du att det gäller någon sorts undantag för just kopplingar, att det inte uppstår skadlig galvanism mellan ädla och oädla metaller om den ädla metallen sitter i en koppling? Det är ju i så fall bra men låter konstigt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.