Vi fick en läcka på vattenledningen så den grävdes fram och reparerades. Läckan var ett hål i slangen bredvid ett skarv. Vattenledningen är två gammael, slangen är Uponor 40 mm och är skarvad med elsvetsmuff. Slangen är nergrävd i sand och det fanns inga stenar som kunde ha orsakat skador och den har inte heller frusit. Både entreprenören som byggde vattenledningen och vi som nyttjar den kliade oss i huvudet och undrade vad som hänt med PEM slangen.
Vad kan ha orsakat denna skada på PEM slangen?
Vad kan ha orsakat denna skada på PEM slangen?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Är hålet lika stort som det ser ut så borde det ju ha läckt från det att vattnet slogs på då..........
Vid svetsning ligger värmespiralen ca 1 cm in i muffen och aggregatet måste ställas in för just den muffen, annars kan det bli för varmt och det smälter. Sen det med att svetsa, precis i mellanrummet i ytterkant blir det liten glipa som inte är tät. Har man otur och får en KB med många minusgrader kan det frysa i glipan och spräcka muffen med läcka som följd. Har bara sett det 2 gånger under alla år som jag varit med på sådant arbete, så risken för frysning/spräckning är nog rätt liten, men finns där.
Klicka här för att svara


