Hej, om jag bygger attefallshus på tomten, hur fungerar det då med vvs? Anslutningar, avgifter mm? Buggaren

Inga anslutningsavgifter. Det betalar du bara för bostadshuset. Så det kostar grävning + rörmockare.

Det svaret är det nog inte alla kommuner som håller med om. Det kan bli en extra lägenhetsavgift. Dvs 50 000 i visa kommuner.

Klart att dom ska utnyttja det. Vilken kommun vet du som tar ut det?

• Gilla
OlofBengtsson
  • Laddar…
Hej, jag undrar samma sak. Kan kommunen kräva VA-avgift och i så fall för vilka typer av Attefallshus? Jämför VA-belastningen om man bygger det som ett permanentboende med om man vill inreda garaget (där man kanske tidigare hade en toalett/vask) eller om man bygger en gäststuga för enbart sommarbruk. Jag vill bygga Attefall (fristående hus för enbart sommarbruk) i Höganäs kommun och nu, fem veckor in i anmälansprocessen, framkommer det att de "överlägger" om jag ska behöva betala 25000 kr i VA-avgift (lägenhetsavgiften). De verkar inte ha några tidigare fall att gå på och erkänner att de inte vet riktigt noga. Jag har ringt Boverket och de vet inte vem som kan svara på frågan. Det som irriterar mig mest är att detta kommer fram först nu och inte på checklistan för Attefallshus som kommunen så hjälpsamt lägger ut på sin hemsida. Hur andra behövt betala i andra kommunen?

Jag läste i GP i går om en av kommunerna i Göteborgsområdet som hade beslutat att sänka lägenhetsavgiften för Attefallshus med 30% i förhållande till "vanliga" bostadshus.

Tack för intressant tips! Har letat lite i GP och på nätet men hittar inte någon artikel - du får jättegärna tipsa om ifall och var den går att hitta! Kan tillägga att kommunen i fråga också kräver kontrollansvarig. Det blir många pengar i slutändan... anmälan, ka-ansvarig och va-avgift. Allt detta för ett Attefall för sommarbruk på landet UTANFÖR detaljplan och med egen privat avloppsledning till närmsta tätort. Som sagt så var min kontaktperson på kommunen lite osäker på varför och så, så fler tips och inslag från andra håll tas tacksamt emot så ska jag gladeligen förmedla dessa!

Hmmm. Har en bygganmälan och börjat bygga en 25kvm förråd ( attefall ) utan VA på tomten. I dag kom en lätt suprise på en lägenhetsavgift på 45000kr. Har en bostad villa på 130kvm sedan tidigare. Räknas de nya 25kvm som bostadsyta och det är där av jag får kostnaden. Har inte tänkt ha vare sig vatten eller avlopp till förrådet.

Om du inte ansluter förrådet bör det inte kosta, ring k-munen och lyssna. Sätter en 50 öring på att du går fri :)

Jonatan79 skrev:
Om du inte ansluter förrådet bör det inte kosta, ring k-munen och lyssna. Sätter en 50 öring på att du går fri :)
Ja det blir samtal i morgon. Hoppas du har rätt :-)

Jättegammal tråd som jag råkade se - men svarar, eftersom jag vet att många läser äldre trådar.

@huggan:
Du efterfrågade exempel på kommuner.
Sollentuna Kommun kräver lägenhetsavgift om man bygger Attefallshus - även om man låter avloppet gå in i huvudbyggnaden och på huvudbyggnadens avlopp. Spelar ingen roll om det bara är egna barnen som skall bo där, eller om man skall hyra ut. De kräver lägenhetsavgift också om man inreder en extra lägenhet/bostadsenhet i existerande villan. 25 000 kr initialt, och sen en extra avgift/år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.