Hej,

Jag behöver montera en vattenmätarkonsol då vi ska få en ny vattenmätare.
På lite längre sikt kommer vi att se över allt vvs i huset men i nuläget behöver jag en lösning som är ok.

Vi har galvade rör i en stor del av huset inkl. inkommande vattenledning. Avstängningsventilen, före den nuvarande mätaren fungerar och håller tätt.

Jag tänker behålla den gamla avstängningsventilen inkl. en del av röret fram tom nippeln där den nuvarande vattenmätaren är inkopplad. Detta dels för att jag då slipper be om att få vatten avstängd ute på gatan och dels för att jag inte vill hålla på med det inkommande röret mer än nödvändigt. Därefter tänkter jag bygga på enl. bifogad bild, med nya avstängningsventiler både före och efter den nya vattenmätaren (jag tänker att det är dessa ventiler som ska användas först främst) och sen en bit av galvat rör som jag gängar in i den befintliga vattenledningen som går vidare till hela huset.

Jag har läst mycket om att man inte ska blanda galv med koppar, mässing osv men jag tror inte att jag kommer undan.

Ni som är bra på vvs, vad säger ni om min lösning? Har ni några "bra att tänka på" tips?

Tack på förhand!

• Gamla vattenrör och ventiler på en rödtegelvägg. Industriell känsla. En vattenmätare med blått lock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsrörskopplingar, monterade på en vit hylla, intill verktyg och byggmaterial, på ett arbetsbord.
Tänk på att vända backventilen åt rätt håll.

• Gilla
lakki
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk på att vända backventilen åt rätt håll.
Just det, tack! Tror att jag har vänt den rätt :).

Någon med fler tips eller åsikter alt. varningar :)

Krilleman
L lakki skrev:
Någon med fler tips eller åsikter alt. varningar :)
Hela din vattenmätare + anslutningar är i mässing idag så det blir ingen skillnad.

Kör på det upplägget du har tänkt enligt tidigare bilder.

Det kommer bli kalasbra! (y)

• Gilla
lakki och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hela din vattenmätare + anslutningar är i mässing idag så det blir ingen skillnad.

Kör på det upplägget du har tänkt enligt tidigare bilder.

Det kommer bli kalasbra! (y)
Precis så resonerade jag. Alla ventiler är i mässing (skrapade lite på ytan för att se) så det lär inte bli så stor skillnad. Tack!

Hej
Jag skulle göra om det så att mässingsdelarna monteras inuti en galvad muff för att minska de galvaniska strömmar som förkortar livslängden på de galvade rören.
/ Björkskär

• Gilla
lakki
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Jag skulle göra om det så att mässingsdelarna monteras inuti en galvad muff för att minska de galvaniska strömmar som förkortar livslängden på de galvade rören.
/ Björkskär
Tack jag ska försöka titta på det igen och ser om det går. Har fortfarande inte satt upp konsolen så än så länge kan man göra om...
Allt gott

Om någon ser detta nu ett år efteråt, och kan förklara - vad menas med ”inuti en galvad muff”, som skulle skydda mot galvanisk skada? (Har själv funderingar kring materialmöten på inkommande vatten - mässing i kopplingar och ventiler och efter det galvjärn.)

P Pelotard skrev:
Om någon ser detta nu ett år efteråt, och kan förklara - vad menas med ”inuti en galvad muff”, som skulle skydda mot galvanisk skada? (Har själv funderingar kring materialmöten på inkommande vatten - mässing i kopplingar och ventiler och efter det galvjärn.)
Hej
Grundregeln när man kopplar ihop tappvattenrör är att den ”ädlaste” metallen ska gängas i den oädla.
Som i tidigare frågeställning skulle jag montera en mässingkoppling i en muff på galvat stålrör och inte ett galvrör i mässingsmuff.
Detta sätt förlänger livslängden avsevärt.
Beroende på vattenkvalitet så kan en felaktig skarv få en mycket kort livslängd.
/ Björkskär

Tack så mycket! Man bör förstås helst inte blanda alls, men om man nu ändå har det så vill man ju ta vara på alla möjligheter att minska skaderisken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.