C
Köpte en ny tvättmaskin och tömningsslangen sitter allra högst upp på maskinens baksida. Manualen visar slang som kommer ut nedtill och poängterar att den skall sitta på en höjd mellan 60-100 cm. Det måste nästan finnas en tanke med att de placerat tömningsslangen högst upp istället för allra längst ned som de brukade sitta förut och kan man nu bara rikta ned slangen till avloppet utan loop?
Det blir märkligt om jag skall ned med slangen och sedan böja upp den för att därefter göra en loop ned mot avloppet. Visst, jag kan göra så men tycker att i och med att tömningsslangens placering på tvättmaskinen är den högsta punkten borde det finnas en tanke och funktion som gör att man bara kan rikta ned slangen mot brunnen. Vem vet vad de tänkt, antar man att något är logiskt och kör på så är det oftast inte så.

Frågade Electrolux men då var jag tvungen att beställa hem en tekniker för att få svar.

Då skall man alltså göra en loop vilket tycks vara helt onödigt när slangen redan kommer ut uptill.

• Enkelt ritad stetoskop till vänster och en rektangulär form till höger, båda i röd och svart linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tanken är att få till ett vattenlås nere i dalen

BirgitS
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tanken är att få till ett vattenlås nere i dalen
Varför vill man ha ett vattenlås på slangen när vattnet sen går ner i ett annat vattenlås?

BirgitS BirgitS skrev:
Varför vill man ha ett vattenlås på slangen när vattnet sen går ner i ett annat vattenlås?
Som jag förstått det ska man hindra lukten från att vandra i slangen. Finns ju en återsugningeffekt men det kanske gäller främst äldre maskiner. Det bästa är väl att inte ifrågasätta tillverkaren utan bara göra som de föreskriver.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
C
Manganbangan Manganbangan skrev:
Som jag förstått det ska man hindra lukten från att vandra i slangen. Finns ju en återsugningeffekt men det kanske gäller främst äldre maskiner. Det bästa är väl att inte ifrågasätta tillverkaren utan bara göra som de föreskriver.
Vilken lukt vandrar i slangen?
Då måste ju lukten komma från trumman dvs hela maskinen stinker. Maskiner med slang i botten får ju ingen dal eller vattenlås. Vet annars att man inte ska doppa tömningsslangen i avloppet för då kan vattnet vandra tillbaka.

Klart man ska ifrågasätta när det inte är klart samt för att få full förståelse hur saker funkar. Många manualer är helt galet skrivna, senast idag ringde min icke bilkunniga vän om laddning av bilbatteri. Det stod "koppla först bort röd minuskabel och därefter svart minuskabel". Lustigt nog fick jag även hem en exklusiv kontorsstol idag för hela 10K där det stod att man skall skruva på nackstödet innan ett annan "nackskydd" men det är nästan omöjligt. Som tur är läste jag innan att man sabbar stolen om man följer manualen.

Det fick bli ett stående pvc-rör i avloppsbrunnen så allt är på plats men hade gärna sluppit det. Allt gott!

C Chippe skrev:
Vilken lukt vandrar i slangen?
Då måste ju lukten komma från trumman dvs hela maskinen stinker. Maskiner med slang i botten får ju ingen dal eller vattenlås. Vet annars att man inte ska doppa tömningsslangen i avloppet för då kan vattnet vandra tillbaka.

Klart man ska ifrågasätta när det inte är klart samt för att få full förståelse hur saker funkar. Många manualer är helt galet skrivna, senast idag ringde min icke bilkunniga vän om laddning av bilbatteri. Det stod "koppla först bort röd minuskabel och därefter svart minuskabel". Lustigt nog fick jag även hem en exklusiv kontorsstol idag för hela 10K där det stod att man skall skruva på nackstödet innan ett annan "nackskydd" men det är nästan omöjligt. Som tur är läste jag innan att man sabbar stolen om man följer manualen.

Det fick bli ett stående pvc-rör i avloppsbrunnen så allt är på plats men hade gärna sluppit det. Allt gott!
Väl skrivet👍 tittar man in i avloppsslangen till diskmaskinen eller tvättmaskinen så är de fruktansvärt äckliga. Den lukten. Jag har en kille i mitt närområde som jag stöter på ibland som jobbar med att enbart laga och installera vitvaror, ska fråga honom om detta 👊

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
MultiMan
Blir det sörja och dålig lukt är det pga för ofta program med låg temperatur och/eller olämpliga tvättmedel samt möjligen också kortprogram med för lite vatten. Har haft tvättmaskin i eget hem sedan 1994 och aldrig fått dålig lukt, men det har hänt någon enstaka gång att sista biten på slangen haft beläggningar, då har jag bytt tvättmedel och problemet har försvunnit. Kört Lidl Formil eller motsvarande i 25 (eller när det var de öppnade i Sverige) år nu och aldrig haft problem med varken lukt eller beläggningar.

Alltid 60C så ofta det går och program som sköljer extra och med förhöjd vattennivån. På nuvarande Siemens heter det "Hygien", men namnet kan variera och ibland är det en knapp man får aktivera istället. Då tvättar en modern maskin lika bra som en icke-vattensparande för 40 år sedan och man slipper problem med slangar och lukt, eftersom smutsen sköljs bort ordentligt.

• Gilla
Chippe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.