D Diskod skrev:
Hej forumet,
Jag har hamnat i en lite prekär situation: längst ner i trädgården har tidigare ägare grävt ner ett rör i jorden, diameter i runda slängar 11 cm, för att kunna förse ett litet pumphus till en liten damm med el och vatten. När vi tillträdde låg det alltså både en vanlig vattenslang och en förlängningssladd i röret.

Eftersom dammen sedan länge var igenfylld och jag såg en chans att få en gratis vattenslang och en gratis förlängningssladd drog jag i min ungdomliga iver ut rubbet och tänkte inte på att det kanske kunde vara en idé att låta det ligga kvar något att använda som draglina i framtiden...

Nu har situationen uppstått att vi gärna skulle vilja få iväg en sladd till trädgårdsbelysningen genom detta nedgrävda rör och jag har slut på idéer.

Jag har försökt med ett 20 meter långt rensband i metall och det fungerade så långt att rensbandet tog slut - det fattas ett par meter för att komma upp i andra änden så att säga. Jag provade med en 25 meter lång 4 mm dragfjäder i nylon men den klarade sig bara ett par meter sen vek den sig i det större röret. Avslutningsvis provade jag med vattenslangen som tidigare legat i röret men naturligtvis hände samma sak där; efter några meter var slangen inte tillräckligt styv för att orka fortsätta framåt...

Nu är frågan om någon har en bättre idé? Skulle exempelvis dammsugartricket fungera på ett så grovt rör (110 mm)?

Tusen tack på förhand för all hjälp!
Kanin och iller,

• Haha
  • Gilla
Diskod och 1 till
  • Laddar…
H Horsakistan skrev:
Kanin och iller,
Duger inte en rörål?

Problemet är väl om man inte har någon eller kontakter.
Man får inte vara för blygsam och fråga branchfolk😉

D debbo skrev:
Problemet är väl om man inte har någon eller kontakter.
Det går att hyra rörål de få gånger man behöver.

• Gilla
debbo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.