kamilenski skrev:
Gift dig. Du får hur mycket spänning som helst d^_^b!
Nöjer mig en med dyr sak som kan explodera när som helst utan förklaring och som jag dessutom får laga sen för det säkert va mitt fel.

Jag har problem med en varmvatten i duschen och ett handfat.

Jag får ut väldigt lite varmvatten till duschen, kranarna fungerar det bättre i men då har de ju lägre flöde också.

Rören på varmvattenstanken är varm på varm sida och kall på kall sida, så jag tror tanken fungerar som den skall med att värma vattnet, det finns även vissa tappunkter i huset som verkar fungera bra. Så jag har nu uteslutit tanken.

Om man vrider duschens blandarbatteri från kallt till varmt så sjunker trycket och strålen blir märkbart mindre kraftig. Det gäller alla blandarbatterier i huset till viss del, men speciellt duschen där det knappt blir en stråle vid varmt läge.

Ibland när man barit bortrest en längre tid så finns det en kraftig avlagring i toaletterna, där vattnet har stått. Verkar finnas någon form av förorening i vattnet som inte syns om vattnet inte stått stilla en längre stund. Huset står ibland tomt 1-3 veckor. Och då uppstår denna avlagringen i toalettstolarna.1

Man kanske kan anta att samma typ av alagring etablerat sig i rören?

Efter att ha spolat vatten genom alla blandare en längre tid så blev det bättre på flera punkter, men just duschen verkar vara omöjlig att få ordning på. Det finns två duschar (den andra i badkar) och den andra fungerar bra. Så det lutar nu mest åt att det är blandbatteriet i duschen eller rören på väg till denna som har ett problem. Jag antar att det finns någon sorts termostatventil i blandbatteriet som kanske är igensatt eller har hängt sig på grund av eventuella orenheter i vattnet.

Både handfatet och duschen beter sig likvärdigt i samma badrum, märkligt nog.

Men hur går man vidare med en felsökning på bästa sätt?

Mycket tacksam för hjälp innan varmvattnet försvinner helt. Det är redan ganska tråkigt att duscha.

(Texten är redigerad, då jag efter genomsköljning närmast uteslutit tanken som problemkälla, och nu är på rör + blandbatteri.)

EDIT 2:
Hittade felet, som var i filtren som ligger i inloppet till duschblandaren. Det sitter två filter (kallt rör och varmt rör) i inloppet till blandare, dessa var täta med något som närmast liknade mossa.

Det är detalj nummer 5 på denna bild från google.

Exploderad vy av duschblandare med numrerade delar inklusive kassett och temperaturregleringsgrepp, nämner igensatta filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om någon får samma fel så kan man kolla blandaren innan man börjar stöka med varmvattenstanken, som kanske är det man normalt misstänker först.

Postade svaret i samma post som frågan efter en uppdatering, så att andra med samma problem får lösningen presenterad och slipper googla vidare.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det skulle kunna vara för höga halter mangan i ditt vatten, det kan filta ihop sig och kännas lite som mossa. Ganska typiskt att det sätter igen finmaskiga silar och filter.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det skulle kunna vara för höga halter mangan i ditt vatten, det kan filta ihop sig och kännas lite som mossa. Ganska typiskt att det sätter igen finmaskiga silar och filter.
Det är kommunalt vatten, men säkert gamla ledningar. Har haft ledningsbrott säkert 3-4 gånger sista 5 åren på nätet som ligger hitåt.

Tippar att det är de kranarna som används mest som har problem. Och de kranarna som aldrig används (badkar typ) som klarar sig.

Det är en grå mossa som sätter sig, och den hänger samman och man kan dra av den i något som liknar ett lager.

Man borde ju ha ett filter tidigare tycker jag. Då detta kan vara ett hälsoproblem.

Låter fortfarande som mangan. Lite udda att ha märkbara halter i kommunalt vatten, men inte otänkbart att vattenverket saknar filter mot det.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Låter fortfarande som mangan. Lite udda att ha märkbara halter i kommunalt vatten, men inte otänkbart att vattenverket saknar filter mot det.
Fäller Mangan ut om huset står oanvänt en längre tid, och bildar kraftiga sediment i toalettstolar?

Ibland när man varit borta länge ser det ut som man glömt att spola innan man åkte. Men eftersom det är likadant på båda toaletterna, och den ena av dem aldrig används, så förstår jag att det är något som fäller ut ur vattnet.

Det lägger sig som ett sediment på botten i vattenlåser och vattnet blir grumligt och missfärgat när det stått länge. Typ som om det är alger i vattnet eller något.

Jag permanentbodde i huset med manganvattnet, så det har jag ingen erfarenhet av hur det blir om det är vatten ståendes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.