Jag funderar på att bygga en egentillverkad oljeavskiljare av murblock enligt bifogad bild.

Tanken var att de blir både en slamdel och oljeavskiljare som man gräver ner ca 1.5m, man klär murblocken på insidan med cement för att få den tät.

Tror ni det här funkar?

ifall det gör det så blir det en väldigt billig oljeavskiljare.

ca 1000:- för murblocken och ca 500:- för lite röranslutningar m.m

(Den lilla saken som är till höger är en konduktiv givare som larmar när den börjar bli full) :cool:

Anledningen jag vill ha en oljeavskiljaren är för att dräneringen/avloppet rinner ut i ett dike som senare rinner ut i en sjö. Oljeavskiljaren kommer att placeras mellan dräneringen och röret till diket.

• oljeavskiljare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Gör den av betong, med leka kommer du att inom nått år få sprickor ock läckage. Sprickorna i putsen kommer av ev. sättningar, jordtryck, tjäle det ger rörelser i marken och putsen spricker. Lägg till lite pengar och du har en "brunn" som håller hur länge som helst.

Men på utgående sätt ett T rör annars finns risken (om än liten) att det kan fungera som en hävert och tömma avskiljaren. T ska ligga ner( |---- )

Protte

Du har nog rätt. Lika bra att göra den ordentlig i Cement när man ändå gör det. Själva konstruktionen då? tror ni den är hållbar som oljeavskiljare. och man byter ut utgående rör mot ett T-rör för att undvika hävertsuget

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Den kommer att fungera bra, jag har gjort en ungefär likadan men mindre i 3mm plåt som sedan galvaniserades innan den gjöts fast i golvet som både oljeavskiljare och sandfälla.
Den blev godkänd av miljöförvaltningen i en snöskoterverkstad och det krävdes ingen ytterligare oljeavskiljare, men detta är 15+ år sedan så det är säkert andra regler nu.
Funktionen är lika bra fortfarande.

Krilleman
Innan dylikt utföres, rådfråga kommunen så det blir godkänt.

Hos mig godkänner dom bara Purus BIG med "bolja" i garage.

Kolla upp det först!

Tråkigt om du bygger din lösning först, för att senare bli nekad...

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
B
Ingen fara @Krilleman tråden är 15år gammal, så det har nog blivit preskriberat vid den här tiden 😀

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Krilleman
B BSOD skrev:
Ingen fara @Krilleman tråden är 15år gammal, så det har nog blivit preskriberat vid den här tiden 😀
Jag kikade bara på inlägget från @Bengt Larsson från idag. 😆

Men ack så viktigt för framtida läsare!

Kontrollera status först innan man gör något eget.
Det kan stå en dyrt!

👍👍

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev mest för att om någon ser tråden så ser man att det kan vara ide att fråga kommunen innan man köper något svindyrt alternativ :)

Krilleman
B Bengt Larsson skrev:
Jag skrev mest för att om någon ser tråden så ser man att det kan vara ide att fråga kommunen innan man köper något svindyrt alternativ.
Menar du i just exemplet garage och med Purus BIGG och Purus Bolja att det är "svindyrt"? 🤔

Det vill jag inte påstå.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Menar du i just exemplet garage och med Purus BIGG och Purus Bolja att det är "svindyrt"? 🤔

Det vill jag inte påstå.
Nej menar inte just dom specifikt utan mera i allmänhet, men har inte kollat på ganska länge så de kanske har blivit billigare numera.
När jag byggde mitt exempel fanns inget vettigt förutom någon rostfri storköks modell som var svinaktigt grisdyr eller riktigt kassa varianter med små sandfällor som var omöjliga att tömma med en spade.
Jag byggde min i anpassat mått efter en betongspade så den blev lätt att tömma på sand och oljan kunde skopas ur med en uppskuren 4l oljedunk, kostnaden slutade ungefär på 4st smörgåstårtor och fungerar ännu klanderfritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.