Hej

Jag har en fundering, jag skall ha en tvättmaskin i en garderob. Men får lite olika besked kring regler. Garderoben är i ett vanligt rum, det skall dras fram vatten och avlopp.

1 Behövs tätskikt i garderoben? Typ matta med uppvik?
2 Behövs golvbrunn? Mil byggare pratade om att det räcker med en elektronisk vattenavstängning som bryter vattnet om den detekterar vatten på golvet.

Vad gäller egentligen?

RoTe
Skulle det vara nån skillnad mot en diskmaskin?

BirgitS
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag har en fundering, jag skall ha en tvättmaskin i en garderob. Men får lite olika besked kring regler. Garderoben är i ett vanligt rum, det skall dras fram vatten och avlopp.

1 Behövs tätskikt i garderoben? Typ matta med uppvik?
2 Behövs golvbrunn? Mil byggare pratade om att det räcker med en elektronisk vattenavstängning som bryter vattnet om den detekterar vatten på golvet.

Vad gäller egentligen?
Här kan du läsa vad Säker vatten skriver i sina branschregler, visserligen för kök men det är väl det närmaste som finns reglerat: https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/24

Undantag för placering av tvättmaskin i kök utan golvbrunn​

Tvättmaskin kan placeras i ett kök utan golvbrunn. I det fallet ska den vara placerad på ett vattentätt underlag med uppvikta kanter runt om. Under tvättmaskinen ska det finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett vattenlarm.

Undantaget gäller inte för några andra utrymmen än kök.

Det verkar vara ok enl säkervatten men sen står det i bkr att det skall vara golvbrunn… hmm. Vilket regelverk gäller egentligen

Det är samma regler som för diskmaskin. Man får, liksom i England, ha tvättmaskin i köket om man så önskar. En garderob i ett annat rum ska inte heller vara något problem. Du behöver ett plastunderlägg, som man har under diskmaskiner. Så att vattnet från ett eventuellt läckage rinner ut på golvet, så det kan upptäckas. Vidare så ska det vara automatisk avstängning av vattnet, som du redan förstått. Golvbunn behövs inte, även om det även börjar rekommenderas i bl.a kök. Men om man har golvbrunn, så måste man ha tätskikt, med uppvik på golvet. Eftersom att det då räknas som våtrum.

BirgitS
Säker vatten gäller VVS och BKR är ju byggkeramiska rådet som ger ut branschregler för sånt som har med kakel och klinker att göra.

Ja det förstår jag men båda verkar ha åsikter. Men säker vatten verkar ju mest rimligt att följa. Att ha golvbrunn känns ju som overkill, det är väl bra såklart… men jävligt omständigt om man inte måste

A AG A skrev:
Det är samma regler som för diskmaskin. Man får, liksom i England, ha tvättmaskin i köket om man så önskar. En garderob i ett annat rum ska inte heller vara något problem.
Läste du sista meningen i det @BirgitS citerade?

Annars kommer det här igen:
"Undantaget gäller inte för några andra utrymmen än kök."

A Andreas Kneg skrev:
Jag har en fundering, jag skall ha en tvättmaskin i en garderob.
Så som jag förstår det hela så ska det vara golvbrunn och tätskikt i utrymmet som tvättmaskinen är i om det inte är ett kök, undantaget gäller bara kök och inga andra utrymmen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är samma regler som för diskmaskin. Man får, liksom i England, ha tvättmaskin i köket om man så önskar. En garderob i ett annat rum ska inte heller vara något problem. Du behöver ett plastunderlägg, som man har under diskmaskiner. Så att vattnet från ett eventuellt läckage rinner ut på golvet, så det kan upptäckas. Vidare så ska det vara automatisk avstängning av vattnet, som du redan förstått. Golvbunn behövs inte, även om det även börjar rekommenderas i bl.a kök. Men om man har golvbrunn, så måste man ha tätskikt, med uppvik på golvet. Eftersom att det då räknas som våtrum.
Nej det räcker med ett översvämningsskydd inkl larm om du läser texten. ( i ett uppvikt underlägg)
Köpte själv två stycken badringar från Ikea. (iofs till diskmaskinen och diskbänksskåpet)
https://www.ikea.com/se/sv/p/badring-sensor-foer-vattenlaeckage-smart-60504352/

Hej

Paralun, Vilken text läser du så jag förstår? Tack

A Andreas Kneg skrev:
Hej

Högst troligt undantaget i BirgitS länk.
Men det undantaget gäller bara om tvättmaskinen installeras i ett kök.

Finns inget undantag för andra rum/utrymmen.

Så om du ska följa "Säker vatten" som de flesta försäkringsbolagen kräver att man gör för att få full ersättning vid eventuell skada, så måste du ha tätt golv inklusive golvbrunn i utrymmet som tvättmaskinen installeras i (om det inte är ett kök där undantaget gäller).

K
A Andreas Kneg skrev:
Ja det förstår jag men båda verkar ha åsikter. Men säker vatten verkar ju mest rimligt att följa. Att ha golvbrunn känns ju som overkill, det är väl bra såklart… men jävligt omständigt om man inte måste
Krav på golvbrunn gäller med undantag för kök, då inte krav på golvbrunn men uppvik + elektronisk avstängning både för användande men också att den stänger av vid läckage.

Men du kan ju också höra med ditt försäkringsbolag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jo läser man tråden så är det ju postat inkl att man måste ta sig tid att fälla ner texten eller läsa länken.🤓

https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettmaskin-i-garderob-regler.517312/post-5718468

"Under tvättmaskinen ska det finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett vattenlarm"

Och gäller då bara kök.

Ikea's badring i ett "vattentätt underlag med uppvikta kanter" borde vara helt ok.
Folksam/Anticimex har anmärkt två gånger så nu fixade jag både underlag samt badringar från Ikea, får se nästan gång de kommer om de är nöjda?

Ok, då har jag en
P paralun skrev:
Jo läser man tråden så är det ju postat inkl att man måste ta sig tid att fälla ner texten eller läsa länken.🤓

[länk]

"Under tvättmaskinen ska det finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett vattenlarm"

Och gäller då bara kök.

Ikea's badring i ett "vattentätt underlag med uppvikta kanter" borde vara helt ok.
Folksam/Anticimex har anmärkt två gånger så nu fixade jag både underlag samt badringar från Ikea, får se nästan gång de kommer om de är nöjda?
Ok, men frågan gäller ju inte
Kök. Se ursprunglig fråga…🤓

B
Vad säger försäkringsbolagen om man inte följt reglerna då? Är det lite förhöjd självrisk vid skada, eller gäller inte försäkringen överhuvudtaget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.