H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nya produkter som den svällande besiktningsmarknaden vill sälja och man använder försäkringsbolag och skrämmer okunniga BRF-styrelser med vattenskador för att sälja sin produkt.
Föreningen vi bodde i gjorde besiktning av lägenhet när vi flytta in och sen när vi sålde.
Men det var föreningen själva som gjorde det ( vice värden ).
De titta dock på sånt som rör föreningen.
Ventilation osv.
Men det kosta inget för besiktningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hallerudsbo skrev:
Föreningen vi bodde i gjorde besiktning av lägenhet när vi flytta in och sen när vi sålde.
Men det var föreningen själva som gjorde det ( vice värden ).
De titta dock på sånt som rör föreningen.
Ventilation osv.
Men det kosta inget för besiktningen.
Finns ju den rätten i bostadsrättslagen, att föreningen kan låta göra tillsyn av lägenheten. Och det bekostas av föreningen eftersom det är en del av föreningens förvaltning. Det är t o m olagligt att försöka ta ut en avgift för det, vilka avgifter som en bostadsrättsförening får ta ut är ju reglerat i bostadsrättslagen. Ibland missar fiffiga styrelser det. Men man kan ta ut en överlåtelseavgift av köparen om man så önskar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Så lite tillbaka till min grundfråga, är det här något de kommer be mig åtgärda eller är det mer, ”så där skulle inte jag gjort men det läcker ju inte”?
 
J Johan2748 skrev:
Så lite tillbaka till min grundfråga, är det här något de kommer be mig åtgärda eller är det mer, ”så där skulle inte jag gjort men det läcker ju inte”?
Fråga dom vid besiktningen så får du svar.
 
Claes Sörmland
J Johan2748 skrev:
Så lite tillbaka till min grundfråga, är det här något de kommer be mig åtgärda eller är det mer, ”så där skulle inte jag gjort men det läcker ju inte”?
Beror väl helt på vilken besiktningstjänst som du köper in, vad du avtalar med företaget om.

Men det troligaste är väl att nån jeppe kommer och tittar och skriver ett besiktningsprotokoll. Kanske: "Gängtejp på halvkopplingar till duschblandare, icke fackmannamässig installation."
 
Se besiktningen som en möjlighet att få tips på saker som bör åtgärdas. Det är inte som bilbesiktning där man vill åtgärda kända fel innan för att slippa anmärkning.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Se besiktningen som en möjlighet att få tips på saker som bör åtgärdas. Det är inte som bilbesiktning där man vill åtgärda kända fel innan för att slippa anmärkning.
Jo lite så är det då jag behöver troligen behöver åtgärda fel som föreningen kan anses som dåliga? Därav min oro
 
J Johan2748 skrev:
Jo lite så är det då jag behöver troligen behöver åtgärda fel som föreningen kan anses som dåliga? Därav min oro
Jag förstår hur du känner man vill ett bostaden ska vara felfri. Jag tror du är orolig helt i onödan. Var med vid besiktning och ställ frågor om sådant du tror kan vara fel. Se det som en möjlighet att få hjälp och tips. Lite gängtejp på fel ställe är småsaker som inte är dyra att åtgärda om det nu behövs.
 
  • Gilla
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
Allt gick igenom och var inga konstighet, så ångesten totalt i onödan, men tack för hjälpen o lugnande orden!
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.