Vatten & Avlopp
zingo: Har en gäststuga på tomten som har "sommarvatten" dvs en kran där vattnet från vasken rinner ut i någon gammal stenkista bakom stugan. Skulle vilja koppla utloppet till huvudbyggnadens befintliga avloppsrör som ligger c:a 20 meter bort så man kan diska med gott samvete. Kanske även sätta in duschkabin. Men ingen toa. Tänker mig förbränningstoa istället. Kan man koppla utlopp till
Harald Blåtumme: Ja visst är det skillnad i kvalitet på toastolar även i porslinskvalitet, är den allmänt skabbig är det inte mycket att spara på. Gustavsberg, Ifö brukar vara bra grejer och har ett par tre installerade.
sepani: Var på bygghandeln då jag har en utkastare där käglan gått sönder när styrketränande sonen spände för hårt. På bygghandeln säger de att jag behöver byta hela paketet med spindel och allt och sålde på mig för 429 SEK. Men det borde väl räcka att byta käglan...som snarare kostar 70.... [bild]
Fotografen: En gång för länge sedan besökte jag en kollegas sommarkåk med samma problem. Där hade man gjutit ett kar på kanske 1,5-2 m3 i betong i ett grovkällarutrymme, det fylldes saaaakta och en flottörventil hindrade det från att rinna över. Sedan en jetpump och en hydrofor på 300 l. Ett litet projekt, jag skulle försöka med en backventil och en hydrofortank til en början, beror lite på
eileme: Hej! Jag har en liten stuga utan rinnande vatten, men med ett litet kök. I dagsläget har vi två dunkar under diskbänken som vi tömmer, men jag börja ledsna på att bära vatten åt olika håll och funderar på att anlägga någon form av avlopp. Är det någon som har tips på vad jag bör tänka på? Funkar stenkista eller är det bättre med någon form av rening? Stugan är ett
Prosit: Jag har nyligen fått kommunalt vatten indraget och tog i samband med detta bort den tidigare hydroforen och tanken är att sätta in en mindre hydropress och sedan sätta en ny vattenutkastare för det egna brunnsvattnet och även något sätt att kunna tappa upp vatten inomhus (vid hydropressen). Jag tänker mig en något i stil med en glasfiberhydropress som jag kan ställa på en
glemmy: Jag hyrde en Kärcher k6 med 20 meters slang på Hygglo. Chansade på att stoppet idag satt på samma ställe som för 9 år sen. Men "gudarna verkar inte vara på min sida" för när jag kopplade på vatten så läckte högtryckstvätten som ett såll 😠 Var rätt less vid det här laget så jag ställde den i en stor balja. När man väl spolar så följer ju det mesta av vattnet med och
Demmpa: [citat] Det går alltid att prova med vakuumventil, å om det inte fungerar tillfredsställande så går det att bygga om till öppen avluftning ovan tak.
Sundqvist11: Det bästa är om du lossar röret efter ballofixen och pluggar där istället.
Harald Blåtumme: Ange tillverkare och modell för vattenfiltret så är det enklare att råda. Oklart vad det är för vattenfilter du har men antar för järn/mangan. De flesta vattenfilter för järn/mangan har en backspolningsautomatik som minimum, vanligen även någon form av funktion för syresättning av filtermassan tex via kaliumpermanganat eller någon slags luftning.
mogge_73: Det är ofta inga problem att leda backspolningsvattnet ut till avloppet, det är små mängder av både metaller och järn som fördelas på stor mängd vatten. Man bör dock undvika detta om man använder Kaliumpermanganat, då detta är giftigt för vattenlevande organismer. Den totala salthalten överskriver inte salthalten man har i julskinkan, dessutom släpper din diskmaskin saltet den
jonaserik: Vad har du för tryckströmbrytare, en med klarplastkåpa på eller.
IngaGrönaFingrar: Köket är platsbyggt men hållaren är från Ikea. Det är 8år gammalt och fästena har nog gått ur produktion.
xxargs: Lite sen på bollen, men dricksvattenklorering är typiskt under 0.5 ppm för att inte smaka märkbart mycket med klor, och vid kanske 1 ppm definitivt både smakar och luktar klor. detta är så låga halter att det förmodligen inte ger någon påverkan i avloppet då det fins så mycket reducerbart material i reningsverket att kvarvarande fri klor reduceras rätt fort. det är annan sak om man
xxargs: Du vill inte att 'allt' skall försvinna - då kan verket få 'magproblem' (och illalukt mm.) som kan ta flera månader innan det blir i ordning igen. Däremot kan det vara bra att röra om lagren lite då och då eller tom spola med vatten (som att använda teleskoptvättstång för båttvätt och trycka ut vatten i spetsen och spola där) så att det fasta inte blir för kompakt och kanske
CHEMAS: [citat] Nääee. Min är i plast. Ok. Tack för din hjälp. 👍
Manhood: Hej, Fjädern hade gått sönder så stängde av vattnet, skruvade av "handtaget" och bytte kerampaketet till ett nytt. Skruvade tillbaka allt och satte på vattnet igen. Hör att det kommer vatten upp till kranen men inget kommer ut ur kranen. Gjorde om samma procedur. Satte i den gamla igen och tog bort fjädern som jag tror är helt onödig? Endast för att begränsa fullt ös på varmvattnet.
Fotografen: Det är innermått på rör som anges och dessutom innermått rör hade på slutet av 1800-talet så det är upplagt för förvirring...det är bara att köpa läget. https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
imported_Benno: Den här vita plasten används ju tack och lov inte i rören som går i väggar och bjälklag, men man hade ju räknat med att plasten skulle hålla mins lika länge som gjutjärn, dvs 50-60 år. Jag hade ett nytt vattenlås liggande så det är bytt och allt är frid och fröjd några år till.
xxargs: Ser ut att ha varit så ett tag och att vattnet verkar vara järnrikt. Det är ingen inläcka av ytvatten via en läckade, ej tätande foderrör mot berget under?. Det kan också vara borran själv med hög flöde och tryck i vattenföringen som nu hittar upp hela vägen till ytan. vad säger analysresultatet angående järn i vattnet??
xxargs: Om vattnet smakar järn så är det löst jonisk järn, när det blir färgat så har en del av järnet oxiderats av tex. luften Så en del av detta kanske beror på 'breathing' - dvs. när vattenpelaren åker upp och ned borrhålet beroende på hur mycket och hur ofta vattenuttaget sker så får man ned mer eller mindre mängd syre i borrhålet och när du pumpar vattnet och vattenpelaren i
xxargs: [citat] På mig så låter det som att det är 3-kammarbrunnen inte gör som den skall och som med mer eller mindre konstant slamflykt redan vid normal användning orsakat den förtidigt igensatta infiltreringen - fixas inte den så kommer du behöva lägga om infiltreringen igen inom inte så många år. En smula grumlighet kan det vara men du bör kunna sticka ned en vit sticka i alla fall 3 dm
xxargs: [citat] Anoden byts när den minskat storleken/tappat vikt för mycket - inte innan... - dock kan man behöva kolla den då och då för att bedöma hur mycken den minskar (lättar i vikt) och av det hur ofta den behöver bytas. Men nu har du kalciumkarbonatpåslag istället... Du verkar ha hårt vatten (men också hög salinitet (salthalt) eftersom emaljerad tank rekommenderades) och kanske