K
Kjell_G: Så var den monterad, ja även om det inte var jag som skruvade ihop det 2007. Blandarröret är utbytt mot flexslang som skickades med nya blandaren och skruvad på den gamla mellandel/övergång som syns på bilden. Däremot kan jag förväxlat måtten tidigare. Lätt förvirrad över kopplingar och rördimensioner så tänkte jag nog 12 mm rör=15 mutter. Sorry för att ha blandat begreppen
15 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag misstänker att "hålet" vid membranet är igensatt... Lånat bilden från denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-aer-den-trasig-eller-annat-fel.365598/#post-3574573 [bild]
1 svar · 986 läst
·
Magrand
Magrand: Äldre Svedbergs romantica https://www.byggahus.se/forum/threads/identifiera-duschblandare.485224/#post-5195209 https://www.svedbergs.se/produkter/reservdelar/reservdelar-dusch--och-badkarsblandare/duschbatteri-romantica-reservdelar/
3 svar · 1,4k läst
·
X
xxargs: [citat] Med stor sannolikhet är det inte något problem att använda vattnet för hygien tills ni har fått besked från provet - och troligen inte att dricka det heller då brunnen med stor sannolikhet historiskt har grävts för att få fram just drickbar vatten. hur smakar vattnet - är det jonisk järn i lite högre nivå så smakar det järn om vattnet och om det blir tendens av brunt runt
5 svar · 4,0k läst
X
xxargs: vad var det som hade löst ut - säkringen ??? Om så, så måste man fundera på varför den löser ut - vilket i de flesta fallen beror på att den dra för mycket ström och då fins det någon orsak för detta då motorer drar inte ström långt utanför sina specar och drar säkring om den inte av någon anledning går väldigt tungt. - har du kollat med någon stickproppselmätare (om det
1 svar · 1,1k läst
·
D
Dilato: Eftersom du kan stänga av vattnet ändå skulle jag inte meckat med att sätta in ventil på dessa rör.
13 svar · 1,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det rinner väl för att vv sitter högre upp än kopplingarna till kranen. Stäng av vattnet, stäng av VV-beredaren och öppna någon kran på vv och låt det rinna ut. Fixa rören.
4 svar · 727 läst
Krilleman
Krilleman: Lägg upp en bild på detta Birgitta så får du nog bättre svar på åtgärd! 👍👍
1 svar · 698 läst
J
Anonymiserad 405730: Ja man brukar kombinera brunnen till båda om det inte är extrema mängder vatten.. Stenskista eller ett befintligt naturligt dike kan vara lämpligt ifall det finns i närheten..
1 svar · 643 läst
Krilleman
Krilleman: Fukt äldre hus som inte är dränerade dom trettio senaste åren är att klassa som normalt. Jag själv har ägt ett hus som aldrig dränerats sedan 50-talet. Det var byggt på en sandås och på besiktningen så visade fuktmätaren noll 0% fukt. Besiktningsmannen gick till och med ut i bilen och hämtade "resersvmätaren" för han hade aldrig sett detta resultatet förut. Kan tilläggas att den
2 svar · 942 läst
·
Krilleman
Krilleman: Den vita ventilen är för urtappning. Luft sugs in genom en öppen kran öppnad på varmvatten vid tömning. Manövern går lika bra att göra via säkerhetsventilen. Men din säkerhetsventil verkar inte fungera. BYT! Men jag hade nog allt satt en ventilkombination så man kan kontrollera tempen på utgående varmvatten plus att man kan "öka" på volymen lite genom inblandning av kallvatten.
2 svar · 911 läst
·
E
elare: Jag kör på det.. tack! Får väl hantera ev luktproblem senare om det visar sig bli ett problem.
4 svar · 951 läst
·
AALGREN82
AALGREN82: [citat] Taaack!
3 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Gå inte över ån för att hämta vatten! Vatette har en enkel beskrivning hur du gör med 28mm äldre PEL. Det finns ingen blå rand på dessa rör (som bilden nedan), utan dom är helsvarta. [bild] För att komma vidare med 25 PEM så räcker det med att köpa en plasthylsa 28x25. Tex: https://www.hornbach.se/p/koppling-rak-vatette-28mm-1940170/10617966/
2 svar · 823 läst
·
W
Winters: Installationen har blivit godkänd så som den är av trovärdig källa. Det är fortfarande okänt om priset är rimligt men uppskattningen från @H-Thomasson tyder på att den är hyfsat rätt, möjligen några få 1000 lappar över men så uppfattas jobbet också som väl genomfört i stort. Tackar för all input!
12 svar · 2,6k läst
·
henrik erikson
henrik erikson: [citat] Oxå nyfiken
8 svar · 3,4k läst
M
Måålis: [citat] Jag har inte uppfattat om din fastighet ingår i ett samfällighetsområde där alla nu ansluts eller hur det nu är men jag har ett fritidshus i en stor samfällighetsförening utanför stan och vi anslöts för några år sen, då var regeln från kommunen att placera LTA enheten/anslutningspunkten ca 0,5 - 1 meter innanför fastighetsgräns och man kunde påverka platsen lite men bara
35 svar · 8,7k läst
·
E
Eric89: [citat] ah tack!
2 svar · 952 läst
Demmpa
Demmpa: Vilket avstånd, på den befintliga, är det mellan: Vägg-avlopp? Vägg-cistern? Avloppssystem (på WCn)-baksida cistern? Avlopp-framkant foten? Vilka mått har de nya på: Vägg-cistern? Avloppssystem (på WCn)-baksida cistern? Avlopp-framkant foten? Kan vara smart att rita upp befintliga på två rutade A4-papper samt rita upp de nya på var sitt av ovan nämnda papper.
1 svar · 818 läst
J
jacob_1: Hej! Vi har en djup brunn i vår bostadsrättsförening med en manuell gårdspump. Syftet är bland annat att kunna säkerställa vattenförsörjning i händelse av elavbrott. Tyvärr har det visat sig vara svårt att få medlemmarna att använda brunnen i den utsträckning som krävs vilket förstås kan leda till att vattenkvalitét försämras med mera. Vad jag tänkte höra är om någon
0 svar · 597 läst
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] En aducerad huv har djup gänga. Fungerar utmärkt. Klart säkrare än de skarvrör som sitter där nu.
12 svar · 6,1k läst
·
E
Emlon: [citat] Här kommer analysen!
2 svar · 1,4k läst
Nol
Nol: Tack, på ovansidan stå 10bar och jag forstår hur ventilen funga men jag vet inte om 8bar är normalt. Men det är 👍 Nu när allt verkar vara bra vill jag bli av med hinken och installera en boosterpump som pumpar ut vattnet Tack för din hjälp och förklaring
4 svar · 1,3k läst
·
S
semmelway: Nu har jag fått upp den. Den skulle bara dras rakt ut. Jag sågade till två plywoodbitar dom jag klämde ihop på varje sida av mittbalken på locket och då kom den ganska lätt när greppet blev bättre.
3 svar · 963 läst
·
Totte_S
Totte_S: Utan att ha koll på alla dina förutsättningar så hade jag rivit allt gammalt fram till första punkt som går smidigt att ansluta till. Därefter nya grejer därifrån, dvs en modern utkastare med ventil och tappställe i ett. Överblivna hålet hade jag satt igen. Hade jag inte haft rätt verktyg hade jag antagligen köpt rätt verktyg för att kunna göra jobbet själv.
1 svar · 575 läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Jag körde de första åren med en slangstump med vanlig gardena-koppling i ena änden och en nippel med slangklämma i andra änden som jag kopplade in i slangen till kompressorn och det närmaste utkastet. (Typ https://www.clasohlson.com/se/Insticksnippel-R-3-8"-utvandig,-ANI/p/41-1402 som pga gängan passar rätt bra i en trädgårdsslang) Men, det senaste året struntade jag i
4 svar · 2,2k läst
P
ptk: [citat] Glömde skriva men jag gick på din linje och det funkade hur bra som helst, tack för tipset!
23 svar · 1,6k läst
·
T
TheGame: Har sett liknande hos en bekant som tidigare bodde i gammalt hus från 40 el 50 talet. Då var det typ en dagvattenbrunn som var inomhus. När det regnade kom det vatten från öppningen på sidan. Den brunnen var inte avsedd att använda som avlopp, iaf gjorde inte dom det.
8 svar · 2,8k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Det är helt normalt. Värmen gör att "biogas" frigörs från fekalier tidigt i förbränningen. Om koncentrationen av dessa blir kritisk med syret i luften kan det bli en liten antändning/explosion. Sprängkraften är dock så liten att det inte finns någon risk för toabesökarw. Lite jobbigt men ljudet dock, särskilt mitt i natten!
4 svar · 4,6k läst
Oskar Karlsson4
Oskar Karlsson4: Hej! Råkade nog publicera innan jag skrivit klart och bifogat foto. Kika gärna på mitt senaste inlägg där texten finns i sin helhet. Har även bifogat bild där.
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.