Vatten & Avlopp
13th Marine: Uitfrån bauhaus beskrivning skulle jag inte lita på att dimensionerna är rätt. Men den på Jula ser ut att passa.
Zacke100: Vi har precis flyttat in i en bostadsrättslägenhet och nästan dagen efter kunde vi höra dropp/knäpp/slag ljud ifrån "taket". Efter en del testande med varmt och kallt vatten, så kan vi framkalla felet genom att släppa ut varmt vatten i vasken eller duschen som det då låter. Det låter inte när man häller upp varmvatten i badkaret, utan endast när man släpper ut det. Samma sak i
4774: [citat] Det bästa du kan göra är att beställa en grundlig genomgång av hela huset inkl eldragning och Vvs rör. Då får du även ett bra samtal om vad som bör prioriteras och i vilken ordning. Kolla hemförsäkringen, i vissa ingår en besiktning. De flesta försäkringsbolag gör oftast en besiktning inför tecknandet av hemförsäkringen så du kanske redan har protokoll från då.
Drben88: [citat] Tack. Ska nog dubbelposta och lägga upp där med :).
Fishermansfriend: Någon som bytt filtermassor i ett Ph höjande filter ? Har ett Callidus UNF 1054 Ph höjande manuellt filter.Bytte för en vecka sedan filtermassor och vattnet som kommer ur kranarna är det nu extremt mycket kalk i.Har backspolat i mängder men det kommer för mycket kalk.Det gjorde det innan filterbytet också men nu är det extremt.Vattnet är i princip obrukbart,så har stängt ner filtret 1
jonaserik: [citat] Har inte skrivit om att ska vara plast, men det nya nu är att det är plastbehållare, 3 st efter varandra. Är mycket lättare att hantera. Ett problem är att om det finns högt grundvatten så kan dom flyta upp vid tömning, ska ankras med betongplatta under botten. Har själv en ALFA och den vägen 3 ton och flyter inte upp eller kan inte deformeras av jordtryck utifrån, som dom i
Einh: Dags för en uppdatering känner jag. Jag tog dit en rörmokare för en genomgång av hela systemet. Han hittade felet. Rostufällningar från det järnhaltiga vattnet i den borrade brunnen hade i princip täppt igen den inkommande vattenledningen till hydropress och filteranläggningen.
brjo: Tack för svar börja tro detta är lösningen Mvh brjo
Bondra: Vredet har varit trögt så ini bomben trögt och knorrar när man vrider. Tog loss allt idag och det var en fjäder som hade väldigt raspiga ytor och spår. Precis som någon slipat dessa med grovt sandpapper. Slipade till det med fint sandapper så nu går det att vrida fint igen. Dock knorrar det fortfarande. Gissar att det är när fjädern trycks ihop i själva insatsen. Är detta vanligt
xxargs: [citat] Nu tänker du fel Vi pratar om Cl⁻ som är motjon till Na⁺ som i koksalt, Natriumklorid Det du tänker på är fri klor av löst klorgas i vatten (som bildar HClO och HCl i lika delar), vilket inte är en klorid, utan är en hyperklorit som från Natriumhypoklorit mfl. och verkställande delen agerar i form av underklorsyrlighet (hypokloritsyra, HClO) i vattenlösning och är den
Linzhu: [citat] Vad bra! Då jag kan ta det lugnt och avvaktar lite. Ska skrapa bort färgen och låter golvet andas. Tusen tack för rådet!
thunderboy: Okej uppdatering! Det var ett klassiskt fall av att det behöver brukas mer våld än vad man egentligen vågar. Mycket riktigt släppte den grå och kunde ersättas med den nya. Inget läckage här inte. Tack för engagemanget
Stefan1972: Det ser ut som om nån plockat ihop allt med lite överblivet krafs hittat i bra o ha lådan............Så länge gängan lirar så kör vi på liksom........En yrkesman skulle nog välja delar som hör ihop till att börja med.
Mickelkarin: Ja, det låter vettigt, den gamla pumpen orkar ju inte upp i så högt tryck. Säkerhetsventilen får sitta orörd. Tack för tipset Dh
pacman42: [citat] Rörskärare kostar några tior bara. Jag köpte min på IKEA av alla ställen...
xxargs: Om pumpen kaviterar för att det är för låg tryck på sugsidan så slits den fortare. Har inte koll på hur en sådan pump låter när den är frisk och jämföra med inspelningen - men brukar det väsa så mycket ?? - om inte så kanske det fins kavitering med i spelet (om det är luft så borde det vara borta efter ett tags pumpande). biltemas manometer Artnr. 15-1366 kan visa både minus
Robin Å: [citat] Det som passerar det jag tagit foto på är toa, dusch - all generell avlopp. Det är inte dagsvatten. Hela systemet för dagsvattnet var söndert när vi flyttade in och har fixats på annat sätt.
Odi et Amo: Att filma rören var ett bra tips som ger dig ett bättre beslutsunderlag. om du inte vill renovera badrum och tvättstuga hade jag suttit lugnt i båten. Skadorna av ett läckande rör blir begränsade. Ett symptom kan vara upprepade stopp om röret gått sönder och det vuxit in rötter. Relining skulle kunna vara ett alternativ för att spara ytskikten.
guzen: [citat] Nej det är plast. Hela anordningen är obegriplig för mig
Thindor: För sent för att hjälpa TS men kanske kan det hjälpa någon i framtiden: HD har slagit fast ( NJA 1988 s. 503) att VA huvudmannens avgiftsfordran på en privatperson, vare sig avgiften är av en engångsnatur eller periodisk, är att betrakta som en konsumentfordran som enligt 2 § andra stycket preskriptionslagen preskriberas redan 3 år efter tillkomsten.
xxargs: Är egentligen rätt fantastiskt kedjeförlopp att näringsenergimässigt den rätt magra avloppet av våra fekalier och urin så är det horder av bakterier och annat som bryter ned det vidare i jakten på energi för att supporta sig själv, när de dör iväg så är det nästa steg som tar över och i slutet när vattnet börja vara hyffsat partikelfri att mygglarver kan leva där och typiskt
xxargs: Inget anslutet till något av det ?? det står något svart på cementringskanten nere i bilden - är det tydbart ?? luftslangen är förmodligen till för att styra något eller agerar mammuth-pump (vertikala röret som senare går in mot mitten??) som hämtar vatten djupare ner i brunnen och häller upp i skålen i mitten (ser ut som något vattenhjul/vipp-bräda som dessutom ser ut att kunna
Andy82: Ska gjuta igen avloppet snart. Det kommer installeras ett ventilerat golv men jag har inte satt exakt höjd pga några diverse faktorer. Dert finns ju golvbrunnar som Purus Flex, men även förhöjningsringar samt flex-höjningsringar. Är det något speciellt jag bör tänka på när jag väljer golvbrunn samt installationshöjd? Bättre sätta den lågt än risk att den kommer för högt.
Claes Sörmland: Ja, du kan får dra dina egna rör och montera din egen vattenmätarkonsol. Det är helt oreglerat. Jag har t ex gjort det efter att kommunen ville ha en ny vattenmätarkonsol och inte gillade den tidigare som rörmokare hade monterat.
H-Thomasson: Antingen så tar du in offert för relining eller så får du bila å gräva upp avloppet i källaren och byta ut till det komunala avloppet börjar. Är avloppet dåligt på ett ställa så kommer övriga delar av avloppet snart bli lika dåligt så nått måste ni göra. Om du bilar upp golvet så behöver inte avloppet gå på samma ställe som det befintliga går idag. Om du ser en annan
kisumisu: [citat] Håller med! Jag skyr lite båda. Miele etc kör en massa överpriser på reservdelar och lågprisbutikerna vet ofta inte ens själva vad dom säljer för skit. Ett annat tips är att kolla från nån gammal maskin eller blocket/tradera etc. Själv sålde jag en slang från just Miele på tradera. Den är sen lång tid såld så har inte den kvar. Men tog den bort från min gamla maskin
Davgust: Vi har fått en läcka på avloppet här hemma och efter rivning visar det sig att det är ett gammalt cementrör. Kan det finnas asbest i detta eller är det bara att knacka sönder/kapa det gamla och få dit nytt?
BSOD: Beror helt på sammanhang. Vi har ofta grovfilter på sugsidan om det kan tänkas komma in större saker och finfilter efter pumpen. Då skyddar man ju pumpen från grova partiklar som kan skada pumpen, och skyddar samtidigt systemet från att utsättas för fina partiklar. Pumpen kaviterar lätt om man får för högt tryckfall (igensatt filter) över ett filter på sugsidan, så man får vara
larstax: Knycklan vägrade sätta på vattnet till diskmaskinen. Först när jag flyttade på proben någon decimeter funkade det. Vad kan det bero på?