P
paralun: [citat] jo misstänker kalk själv och det ska framgå av vattenanalysen och det finns ju inga gränser satta för just kalk eftersom det varierar så mycket. Sen en "luring" kan vara om man inte har en riktig brunnspump och suger upp vattnet och att man suger in luft.
23 svar · 31,4k läst
·
G
Genomklok: [citat] 10 m naturlig rörelse åt ena eller andra hållet i grundvattennivå är mycket även i berg. Inte uteslutet förstås, men osannolikt. Eller har du annan erfarenhet? (Icke naturlig rörelse skulle blir väl närmast uteslutande nedåt, vilket inte genererar några problem för byggnaden. Bergvärmen är ett annat kapitel.)
20 svar · 3,6k läst
·
J
Johnny Risberg: [citat] Har bytt ut den gamla tryckströmbrytaren till en ny likadan brytare, men den visar samma fel, går hela tiden?
4 svar · 1,1k läst
·
K
karincam: [citat] Fast nu har vi kabeln så, och det räcker ju inte alltid? Det kan ju helt plötsligt bli mycket kallare än vanligt (eller under längre tid) och vi har ingen extern termostat. Plus att just då så kanske man inte tänker på det... inte förrän det är försent :( Människor bor i andra huset så det är ju viktigt att det alltid funkar.
17 svar · 3,3k läst
·
M
Magnus111111: [citat] Sågade försiktigt bort och ersatte med modern isolerskiva (cement?) iförd ansiktsmask enligt rekommendation här. Innan det kom rörmokaren och drog nytt rör sista stumpen från befintliga bottenplattan. Blev bra till slut!
78 svar · 12,1k läst
·
L
LBviking: [citat] Nu är det fixat, blev till att byta kopplingen och förlänga med nytt rör.
6 svar · 1,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: Som jämförelse, jag hade ett hus stående tomt ett par månader. En kyl, en frys från 2002 och en 35-liters Nibe tillverkad 1982 drog tillsammans ca 5 kWh per dygn i maj-juni. Något varmare i utrymmet för beredaren, 15-16 grader. Något ytterlyse kan ha varit till också.
10 svar · 4,7k läst
Kramla
Kramla: [citat] Ev sent svar då jag missat notisen i denna tråd, men beskriv gärna hur du tänker med ventilerat golv? Uppreglat eller massiv (btg) ovanpå platon? //Kramla
10 svar · 1,5k läst
·
Allan J
Allan J: Kommer med förskräckelse ihåg hur jag i samband med uppstart av vattnet i stugan stående vid diskbänken och handen på vredet upplever en smäll, regn av glasbitar samt vatten som sprutar pulserande rakt upp i en luft vatten blandning! Pipen hade lossat pga en tryckstöt och krossade plafondglaset i taklampan som sedermera regnade ner över mig. Ingen fara med mig men rejält förvånad.
7 svar · 9,4k läst
·
H
Harald Blåtumme: [citat] Ett första tips är att kolla med kommunen hur det står till med vattenkvaliteten i det kommunala vatten som levereras till er. De ska kunna presentera aktuella analysresultat, och förhoppningsvis kan detta duga för att övertyga din fru om att det inte är några problem med vattnet. Normalt sett är det extremt hög vattenkvalitet, högt ställda krav i Sverige. Om vattnet till
4 svar · 2,1k läst
G
gwandir: [citat] Klacken för innerhylsan är i plast kopplingen. Tack alla för era svar som ledde fram till lösningen. Hoppas andra hemmafixare kan ta del av tråden i framtiden 🙃
10 svar · 1,8k läst
·
A
AG A: Först och främst tycker jag att du ska koppla bort utkasten från stuprören. Därefter koppla på några stora rör/slangar, och på så vis leda bort vattnet från taket vid rengöringen. Om du ändå av någon anledning vill koppla ditt dricksvatten till utkastarna så är det ingen som helst fara. Bakterier trivs ganska dåligt i så kallt vatten. Röret på utkastaren är dessutom litet.
3 svar · 1,0k läst
K
Kulibertikus: [citat] På en anläggning som redan är i drift finns det inga krav på testning eller rapportering, såvitt jag vet. Däremot om du bygger ett nytt hus så vattentestning en del av byggprocessen. På vårt hus från 1978 så testades vattnet när brunnen borrades. Men sedan tror jag inte att det testades förrän 2010 igen. Vi har testat vattnet tre gånger under de 15 år vi bott i huset.
4 svar · 2,2k läst
B
Bengt Olsson 57: [citat] Montera en slinga med vatten i brunnen och använd som köldbärare till AC-värmeväxlare på sommaren?
3 svar · 1,4k läst
N
Necatour: [citat] Tack, super! Japp... men vattnet kommet ändå rinna ner i golvbrunnen. Hela golvet blir bara blött 🙂
4 svar · 1,6k läst
L
lordi: [citat] Oj, det var en gammal tråd. Det framgick inte hur det kopplades, men om slangen sitter på en sidoanslutning och bara hänger ner så finns risk för att diskvatten och smuts rinner ner i slangen och kan orsaka lukt. Därför ska slangen gå upp i en båge för att undvika detta.
10 svar · 8,8k läst
·
J
jonaserik: Då finns det bara en sak kvar att försöka punktera masketten på något vis, kan ske med en stång och någon spets på den. Har inte varit med om det, så kan inte svara riktigt vad som kan göras
3 svar · 746 läst
Sundlöf
Sundlöf: Hej. Jag är i behov av att installera en tryckstötsdämpare i en lägenhet på mitt garage. Anledningen till att det slår i rören är att det är relativt långa och tunna rör dit ut. Rätt? En tryckstötsdämpare ska lösa det här och den ska installeras så nära kranen som möjligt. Rätt? Fråga. Jag har läst att de flesta har de här problemen med tvätt- och diskmaskiner eftersom
0 svar · 826 läst
U
ulwivst: Hej, enda lösningen för vår del är nog att byta dränering runt huset eller dra ut regnvattnet på grönområdet. Vi har ingen golvbrunn då vi har enplanshus med torpargrund som ändå är hyfsat torr, så vi har inte gjort något ännu mer än att försökt spola dräneringen med spolbil. Misstänker att du har ett större bekymmer och kanske behöver backventil eller liknande för att
5 svar · 7,5k läst
·
A
ANTYN: [citat] Tack, har försökt titta på beräkningar men har nog inte gett det nog lång tid då jag känner mig osäker, informationen från olika märken var så varierande uppbyggt så tappade bort mig. Blev mest orolig gällande avståndet till badrum/toalett. Men då kanske jag kör igång, ska bara lista ut hur jag får detta monterat i väggarna.
2 svar · 1,1k läst
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Vore bra om du får på en lövsil, denna borde passa.
1 svar · 1,2k läst
·
fredagsdrinken
fredagsdrinken: Loctite 55 var grejen, funkar hur bra som helst. Tack för tipset!
2 svar · 1,0k läst
·
L
Lida: [citat] Den är ju stängd skall vara längs med.
4 svar · 945 läst
·
Rickard.
Rickard.: Njaa mässing ligger väldigt nära koppar på den galvansiska skalan så skillnaden är nog marginell och det är inte anledningen varför mässing används. I rörinstallationer är ofta direktkontakten mellan stål och mässing(och koppar) rätt begränsad vilket säkert hjälper men jag är inte någon expert på ämnet utan i princip en amatör som läst branchpraxis 😉
3 svar · 1,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Kanske kan ni bygga ut väggen där rören kommer upp och sätta en inspektionslucka. Därifrån kan det sedan dras nya rör i golv upp till vägg bredvid WC. Röris löser det enligt gällande rek.
2 svar · 1,4k läst
rampante
rampante: Blir bra det där. Men jag ser redan framför mig hur ont det gör i tårna när de plötsligt slår i den uppstickande kranen på altanen... AJ
47 svar · 8,5k läst
·
M
MagicFingers: [citat] då har jag funnit dom och tagit bilder. skickar pm på detta.
13 svar · 4,9k läst
·
I
ImseVimse: En äldre duschblandare blandar inte längre korrekt och jag tänkte därför byta ut den. CC-mått är 150 mm så lämplig blandare i det måttet tänkte inhandlas. 1. Vad gör respektive spårskruv på kall och varm sida i bilden? Avstängningsventil? 2a. Demontage genom att lossa respektive mutter för kall/varm sida (vatten avstängt först)? 3b. Dra fast ny blandare, (gängtejp eller lin
0 svar · 1,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] [bild] Om du på vatettes sida väljer denna koppling och rätt storlek i listan, så står det vilken vatetteände den ansluter mot. https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast/product/fg0495009/kopplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy20-x-20-23
7 svar · 1,0k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Beror nog på vem som drar prisolrören om de blir raka eller inte. Koppar har ju en viss bakteriedödande effekt också som inte plaströr har.
19 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.