4 795 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Installera en avfuktare i krypgrund
Hej! Bra inlägg. En fråga. Jag har installerat en radonsug i krypgrunden och det ligger därför perforerade plaströr under den täta plasten. För att få ner radonnivåerna ännu mer, har jag fått tips om att täta ventilationsgaller runt krypgrunden för att skapa ett undertryck. Personen sa också att fukten kommer att bli bättre, då mycket fukt sugs in utifrån.Forskande Fukttekniker skrev:
Hej,
Jag har guidat många tusen personer att själva installera avfuktare som sorptionsavfuktare i krypgrund.
Det första man ska tänka på är att lägga byggplast ordentligt över hela, den välstädade, markytan. Det gör så att avfuktningen inte behöver jobba mot ständigt tillkommande markfukt.
Nästa punkt är själva installationen av avfuktaren med dess våtluftslang och fördelning av den avfuktade luften via torrluftslangar, eller om man väljer spirorör vilket blir dyrare och mer tidsödande att installera.
Våtluften ska ledas ut på lämpligt ställe genom ventil i grundmur, gärna åt väderstreck som norr eller nordväst, eller där utblåset inte kan störa, som nära entré, under altan etc.. Ev. lukt som blåses ut får inte störa. Runt våtluftslangen i ventilhålet ska det tätas, fogskum fungerar bra. Alla andra ventilhål ska också tätas.
Det finns fina guider liggande på olika hemsidor, varav jag har skrivit samman några. Det är bara att söka, eller fråga här så sker vidare detaljguidning.
En sorptionsavfuktare låter inte så värst högt. Den brummar definitivt inte utan håller mer ett fläktsusande ljud. Under sovrum kan man för säkerhets skull undvika att sätta avfuktaren. Om det är mindre än 15cm isolering så kan det höras mycket svagt susande upp.
Om man väl har satt sig in i grundprincipen för hur installation i krypgrund går till, så är det enkelt att överföra och anpassa till sitt hus med dess förutsättningar.
Mvh Jerker Andersson
Tips?
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
När man installerar undertrycksfläkt sk radonfläkt i krypgrund kan den relativa fuktigheten blir rejält för hög under sommaren och hösten främst. Det gäller att fuktmäta för att veta när det är dags för avfuktning i någon form Det stämmer att en undertrycksfläkt gör bäst verkan när ventilatiionshålen i grundmurarna är igensatta. Men med gott kan ont komma, så var förberedd på vidare åtgärder.Ohändige Robban skrev:
Hej! Bra inlägg. En fråga. Jag har installerat en radonsug i krypgrunden och det ligger därför perforerade plaströr under den täta plasten. För att få ner radonnivåerna ännu mer, har jag fått tips om att täta ventilationsgaller runt krypgrunden för att skapa ett undertryck. Personen sa också att fukten kommer att bli bättre, då mycket fukt sugs in utifrån.
Tips?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden