Vatten & Avlopp
jonaserik: Inte lönt att lappa, köp en ny för under 1000 kr och få garanti på köpet. Det är lika konstruktion på poolpumpar.
laja57: [citat] Tack för ytterligare en alternativ lösning. Såg att det var marginell prisskillnad så jag skall kolla båda alternativen.
maren10: [citat] Japp, får se hur mycket vatten det blir framöver då vi bott i 2 månader bara.
nergal: 1. Behöver öka hårdheten i vattnet från 2dH till minst 4dH pga koppar i varmvattenbredaren. 2. Skulle vilja rena vattnet från färg(humus?) och radon Finns det något kombinationsfilter som gör båda delarna? Eller kan det bli en riktig dyr historia? Tips på seriösa företag som man kan rådfråga samt köpa tjänsten från?
jalmars: [citat] Jag har faktiskt även den pumpen från biltema i en annan brunn. Funkar också utmärkt.
Janus82: Det är inget problem. Det ångar ut så pass mycket varmluft ur hålet att snön smälter.
Bästerortarn: Tycker att det låter som en rimlig lösning. Sen är ju frågan var ni ska göra av dunkens innehåll, men det kanske du redan har koll på? Om inte, fråga kommunen!
jonaserik: [citat] Det med strönförande, då ska det finnas vagabonderande spänning, ( fel då ett el-fel i anläggningen eller hos grannen ) konsollen är av metall och förbinder in och utgående vid mätaren. Är det plast i inkommande så kan det vid vagabonderande spänning i huset inte gå ut i mark. Så då är det kört ändå, då en spänningen mäts mellan före och efter mätaren till blött
BirgitS: Har badrummet fungerat utan att det har blivit vattenskador i 12 år så är ju inte risken så stor att det händer något de kommande 12 åren heller. Sättbruket är inget problem i sig utan det gör ju bara att det inte går att se om tätskiktet sitter bra. Det brukar ingå att man får ringa och prata med besiktningsmannen så gör det.
Snubben123: Kan uppdatera tråden; Lång story kort, det slutade med att det kom upp bajs ur kommunens spolbrunn, samt toalett, garage och groventren i huset svämmade över (upp genom brunnarna och allt vad det var). kommunen kom ut och tittade i sina rör och konstaterade att "deras sida" hade helt rasat. Kommunen står för alla kostnader. Tagit ett år att lista ut detta. Vilken resa.....
Feskekörka: Hej! Har ett Side-by-side kylskåp som ska bytas ut mot två vanliga ”kyl-och frys”. Vattenanslutningen till den gamla maskinens ismaskin är avstängd med en ballofix under blandaren. Känns dock inte seriöst att bara förlita sig på den, så jag vill även plugga röret - ifall någon av misstag skulle vrida på ballofixen. Jag har skruvat loss plastslangen som var ansluten till ismaskin.
wildeside: [citat] Nä inte om det gäller tillverkningsår på locket.
Uffe A: Skulle kunna lösas genom att svetsa på en förlängningspinne tvåa på den
ptk: För att förtydliga frågan Funkar följande uppsättning mellan stålrör Dy 27 och PAL 25? RSK 1876509; https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-presspex-rak-koppl-25x20r-utv-/ VA plasthylsa https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-stal/product/fg0603893/vatette-stal-dy28x34 Mutter från denna
Dilato: Det är grundläggande fysik, lufttryck undertryck. För att få ut allt vattnet måste du få in luft.
sim0nster: [citat] Det borde ju vara inne från badrummet som är på andra sidan väggen så får chilla med dusch/tvätt där inne till jag fått tag på försäkringsbolaget 👍. Tack för svaret!
GoC: [citat] Är så klart mycket enklare om du bygger ett litet hus åt den och har den mer lättåtkomlig. Speciellt när du skall tappa ur vattnet inför vintern.
Bananskalare: Frågan är hur mycket det kostar att åtgärda felet? Jag tänker på att en process kostar massa pengar.
Maxwells demon: [citat] Då får du slanta upp för 63 slang då kan du ta ut 50 l/min. Räcker med PN 6.3. Du kan även beställa 63 PVC-U rör PN6 för 30:- metern från Tyskland och börja limma.
Timmermannen77: De kan bildas kondens på utsidan av vattenbehållare, när man spolat och den fyller på nytt kallt vatten. Kondensvattnet rinner då ner på golvet och ser ut som en vattenläcka.
Stig-Helmer: Håller på och bygger nytt teknikrum där bergvärmepumpen ska stå och måste dra om lite kall- och varmvattenrör. Ska dra om så att det mesta av detta går längsmed väggarna istället för mitt i taket (blått på bilden). Blir många vinklar och mycket att tänka till, kan inte känna annat än att dra koppar på raksträckorna och sen koppla alla avsticken (rödmarkerat på bilden) med
Jaco Bosco: Toppen! Då har jag det jag behöver. Tack och godmorgon!
Krilleman: [citat] Flera orsaker finns för man inte vill ta in "proffs"... Man har blivit bränd med saltade fakturor utan resultat sedan tidigare. Man har inte dom ekonomiska medlen att att köpa tjänsten. Man vill klara sig själv. Orsakerna kan vara lika många som alternativen... Personligen tycker jag att både takbytet med betongpannor och fönsterbytet på mitt gamla hus, som numera är sålt, är
Krilleman: Ser ut som en äldre JAFO-brunn med extra inlopp i sidan. Skulle du köpa dig ett nytt vattenlås idag så "bjuder" dom på handtaget precis som @Stuff beskriver ovan. https://www.jafo.eu/produkter/golvbrunnar-reservdelar/oevrigt/7137020 [bild]
Krilleman: Jodå, det är en Oras vattenutkastare som redan nämnts ovan. Men mer exakt vad är det som läcker när du spolar?! Vakumventilen ovanpå?
SkogsLasse: Hoppar in här med denna. [bild] Den är väldigt trög att skruva upp. Fick den och öppna en gång men nästa vända så vågar jag inte ta i tillräckligt. Kan man skruva isär och kalka av eller byta nån packning, även på min modell?