En alternativ backventil är denna från Wapro.
Den ska "spola rent" sig själv.
Den är lite dyrare, jag får ge lite mer för den på Ahlsell än vad de andra alternativen kostar.
Wapro membranbackventil för infällning i rör, visas på Ahlsells hemsida med pris och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan vara värt det, ring företaget och hör själv. Var trevliga att prata med, i alla fall för ett par år sedan när jag gjorde det.

Lycka till

Jag ringde runt lite och fick tag i en sån här till riktigt bra pris så det blir

rsk 4425512

en med dubbla klaffar

Redigerat:
Ursäkta att jag inte kommit mig för att svara här. Det är en med enkelklaff vi har där. Dubbla klaffar ger ju bättre odds, men tänk på att de kräver regelbundet underhåll :)

Det har gåt lite sakta men nu så!
Fick gräva upp ännu mera!

Grävd grop med två sammankopplade rörledningar och lera runtomkring under gjutningsarbete.
Skapa konto

Dena skit lera alltså den kan ta dö på en!!
En hink fylld med en blandning av lera och cement som ser ut att ha blivit omrörd eller bearbetad.
Skapa konto

Format och gjutit! Var lite orolig för formen ett tag men det gick ju bra!
Betongform för gjutning i grop med synlig lera och ojämn yta.
Skapa konto

Format av blev kanske inte 100% vridit sig lite men det kommer ju aldrig synas ska ju gjutas över kanterna med och sen justerar man det med locket.
Uppgrävd grop med nygjuten betongform som innehåller två avstängningsventiler för rörledningar.
Skapa konto

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Trådlyft deluxe men med flit! Står inför liknande tankar men kanske nåt från Wapro,
Hur har din lösning funkat?

Krilleman
Omogen Peterpettersson skrev:
Trådlyft deluxe men med flit! Står inför liknande tankar men kanske nåt från Wapro,
Alla backventiler är i stort behov av kontroll/service då och då.
Har du den möjligheten?

Börja där. 👍

Japp det är tanken att det ska gå att inspekteras o underhållas, men det är stor prisskillnad. Från 500 på biltema till 25000 för en waback mini.
Lutar dock åt nåt från wapro (waback).
Hat du erfarenheter?

Omogen Omogen skrev:
Tja.
Det gar funkat supper bra.
Brukar rengöra den 2 gånger om året ca.

Men obs.
Jag har aldrig haft vatten inträngandes i källaren. Fixade deta för att jag renoverade hella källaren och byttade alla avlopp i marken. Då var det lika bra att säta in i förebyggande syfte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.