Hej.
Har idag en avfuktare som står nere i källaren. Behållaren blir full på nån dag och de finns ett avlopp en bit bort men då måste jag dra en lång slang och genom en dörr osv.
Idag så susade de till när nån spolade på övervåningen och då funderar jag om det skulle vara möjligt att koppla på den på avloppet med nån adapterlösning eller liknande? Kan nämna att avloppet ovan kommer från köksblandaren.

Bak på avfuktaren finns de en tappkran som man får på en vanlig trädgårdsslang.
Mvh
Stefan
 
  • Källarmiljö med kloakrör, en tappkran och en avfuktare i bakgrunden, möjlig för anslutning till avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme med avfuktarens slang nära ett avloppsrör och genomföringar i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har troligen inte något vattenlås i din avfuktare så du behöver ha ett sådant så du slipper få avlopslukt i huset.
 
Hmm Oki. Ja sant. Har du förslag på ett som man kan koppla ihop med den jag länkade ovan?
 
Kopplade in så här nu. Men vill ju inte ha lukt i huset :)
 
  • Avloppsrör anslutet med böj och slangklämmor mot en gul vägg, oro för doftgenomsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avfuktare kopplad till avloppsrör i ett rum med gula väggar och terrazzogolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt försök. Var tror ni om de här. De borde väl funka som vattenlås
 
  • Rörinstallation mot gul vägg som möjligt vattenlås med kablar och rör på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag funderar på samma sak i min krypgrund. gillar din lösning men är orolig om det blir stopp eller översvämning så är där ingen backventil. och man får allt avloppsvatten ut på golvet...
Om man kan hitta backventil till slangen så kommer jag göra som dig.
 
lvan lvan skrev:
Hej!
Jag funderar på samma sak i min krypgrund. gillar din lösning men är orolig om det blir stopp eller översvämning så är där ingen backventil. och man får allt avloppsvatten ut på golvet...
Om man kan hitta backventil till slangen så kommer jag göra som dig.
Hej.
Ja jag har kört de ett tag, och det har fungerat kanon.
Men som du säger så kanske de är en ide att sätta in en backventil. har inte tänkt på de :0
bör finnas till trädgårdsslang.
 
S stuve skrev:
Hej.
Ja jag har kört de ett tag, och det har fungerat kanon.
Men som du säger så kanske de är en ide att sätta in en backventil. har inte tänkt på de :0
bör finnas till trädgårdsslang.
Jag hitta lite olika på nätet so det blir att göra det snart.
 
  • Svart Nuova Rade kontrollventil på en båttillbehörswebbplats med pris och köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter nog ingen pump i avfuktaren och kanske det inte rinner ut med en back, bara självfall rakt ut som brukligt på dom. Är det pump i den så går det bra.
 
J jonaserik skrev:
Det sitter nog ingen pump i avfuktaren och kanske det inte rinner ut med en back, bara självfall rakt ut som brukligt på dom. Är det pump i den så går det bra.
Borde fungera om man sätter utloppet lägre än avfuktaren. och att backventilen släpper igenom droppande men stänger om det blir tryck från andra hållet från avloppet. eller tänker jag fel ?
 
Backventiler har en fjäder som ska hålla käglan på plats mot ett säte när det är trycklöst, då måste det komma ett tryck i utriktningen för att öppna den , tveksamt om det kan göra det med självfall på så kort sträcka , vid ev fallhöjd på några meter kan det fungera.
 
  • Gilla
lvan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Backventiler har en fjäder som ska hålla käglan på plats mot ett säte när det är trycklöst, då måste det komma ett tryck i utriktningen för att öppna den , tveksamt om det kan göra det med självfall på så kort sträcka , vid ev fallhöjd på några meter kan det fungera.
Borde ju finnas någon typ av flottör funktion rund kula som flyter upp och håller i mot om det kommer tryck från andra hållet.
jag får leta reda på rätt typ av backventil borde ju finnas
 
Vet att detta är en jättegammal tråd - hoppas någon av er är här fortfarande. :-)

Anticimex va här för försäkringsbesiktning idag - åsikt på min krypgrundsavfuktare som bara släpper ut vatten med slang under plasten, som inte är 100% tät. Dom anser att avfuktaren kör ganska mycket i onödan för att den står i "sina egna ångor"... 20 cm från avfuktaren har jag avloppröret från tvättstugan.

Funderar på att koppla mig på detta avlopp med sadelslangnippel (som @stuve) och någon kulbackventil - hittade ni något som passade? Den @jonaserik länkar till ska tyvärr va vertikal, och jag har inte så mycket fallhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.