Hej.
Har idag en avfuktare som står nere i källaren. Behållaren blir full på nån dag och de finns ett avlopp en bit bort men då måste jag dra en lång slang och genom en dörr osv.
Idag så susade de till när nån spolade på övervåningen och då funderar jag om det skulle vara möjligt att koppla på den på avloppet med nån adapterlösning eller liknande? Kan nämna att avloppet ovan kommer från köksblandaren.
Bak på avfuktaren finns de en tappkran som man får på en vanlig trädgårdsslang.
Mvh
Stefan
Har idag en avfuktare som står nere i källaren. Behållaren blir full på nån dag och de finns ett avlopp en bit bort men då måste jag dra en lång slang och genom en dörr osv.
Idag så susade de till när nån spolade på övervåningen och då funderar jag om det skulle vara möjligt att koppla på den på avloppet med nån adapterlösning eller liknande? Kan nämna att avloppet ovan kommer från köksblandaren.
Bak på avfuktaren finns de en tappkran som man får på en vanlig trädgårdsslang.
Mvh
Stefan
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Du har troligen inte något vattenlås i din avfuktare så du behöver ha ett sådant så du slipper få avlopslukt i huset.
Hej!
Jag funderar på samma sak i min krypgrund. gillar din lösning men är orolig om det blir stopp eller översvämning så är där ingen backventil. och man får allt avloppsvatten ut på golvet...
Om man kan hitta backventil till slangen så kommer jag göra som dig.
Jag funderar på samma sak i min krypgrund. gillar din lösning men är orolig om det blir stopp eller översvämning så är där ingen backventil. och man får allt avloppsvatten ut på golvet...
Om man kan hitta backventil till slangen så kommer jag göra som dig.
Hej.lvan skrev:
Ja jag har kört de ett tag, och det har fungerat kanon.
Men som du säger så kanske de är en ide att sätta in en backventil. har inte tänkt på de :0
bör finnas till trädgårdsslang.
Jag hitta lite olika på nätet so det blir att göra det snart.S stuve skrev:
Borde fungera om man sätter utloppet lägre än avfuktaren. och att backventilen släpper igenom droppande men stänger om det blir tryck från andra hållet från avloppet. eller tänker jag fel ?J jonaserik skrev:
Backventiler har en fjäder som ska hålla käglan på plats mot ett säte när det är trycklöst, då måste det komma ett tryck i utriktningen för att öppna den , tveksamt om det kan göra det med självfall på så kort sträcka , vid ev fallhöjd på några meter kan det fungera.
Borde ju finnas någon typ av flottör funktion rund kula som flyter upp och håller i mot om det kommer tryck från andra hållet.J jonaserik skrev:
jag får leta reda på rätt typ av backventil borde ju finnas
Vet att detta är en jättegammal tråd - hoppas någon av er är här fortfarande. 
Anticimex va här för försäkringsbesiktning idag - åsikt på min krypgrundsavfuktare som bara släpper ut vatten med slang under plasten, som inte är 100% tät. Dom anser att avfuktaren kör ganska mycket i onödan för att den står i "sina egna ångor"... 20 cm från avfuktaren har jag avloppröret från tvättstugan.
Funderar på att koppla mig på detta avlopp med sadelslangnippel (som @stuve) och någon kulbackventil - hittade ni något som passade? Den @jonaserik länkar till ska tyvärr va vertikal, och jag har inte så mycket fallhöjd.
Anticimex va här för försäkringsbesiktning idag - åsikt på min krypgrundsavfuktare som bara släpper ut vatten med slang under plasten, som inte är 100% tät. Dom anser att avfuktaren kör ganska mycket i onödan för att den står i "sina egna ångor"... 20 cm från avfuktaren har jag avloppröret från tvättstugan.
Funderar på att koppla mig på detta avlopp med sadelslangnippel (som @stuve) och någon kulbackventil - hittade ni något som passade? Den @jonaserik länkar till ska tyvärr va vertikal, och jag har inte så mycket fallhöjd.






