L
LindhA: [citat] Tack så mycket för vägledningen. Behövs inget smörj/tejp/lin eller så till detta?
6 svar · 1,0k läst
·
X
xxargs: Du kan ta hur många vattenprov du vill, men ofta vill man att det hunnit stabilisera sig under typ 3 månader samt att en hel del vatten har pumpas ur brunnen under tiden så att all borrkax och annat som är förknippat med nyborrat och kanske en tryckning ovan på det har hunnit spolas ur ordentligt och brunnen börja visa sitt verkliga jag. Man räknar med 130 - 140 liter per person och dygn
1 svar · 1,3k läst
D
Du och 19till: Tryck tillbaka genom att ha på din pump där uppe. Och ta bort backventilen under tiden.
1 svar · 803 läst
Polygam
Polygam: [citat] Sent omsider så kommer här en uppdatering: Precis som @Dublin föreslog ovan så öppnade vi upp gipset i köket, under det läckande badrummet och såg den läckande stammen. Det var en spricka, ca 1dm i stående del som orsakade läckan. Rörmokaren kapade till ca 30cm med koppling på ena sidan och skarvmuff på andra. Sen var det bara återställa gips, spackla och måla. 👌
11 svar · 1,7k läst
·
3vligt
3vligt: Hej, rinnande toalett orsakas oftast av otät flottörventil som kan vara föråldrad, uttorkad eller sprucken gummipackning. Men många gånger är ventilen otät pågrund av kalkavlagringar som lättast åtgärdas med "WC sticks" "WC-sticks, eller WC-stavar, är ett alternativ till synliga doftblock i toalettskålen. Fresh WC-sticks motverkar kalk och beläggningar i din toalett och
0 svar · 936 läst
N
Nizzo: [citat] okej, jag kan egentligen montera bägge typerna för det är ballofix 12-10 avstängare med en planadapter på 10 sidan som är lätt att plocka bort. Tack för svaret, jag får fundera vidare
2 svar · 638 läst
K
koppla: Provade så klart med mothåll på insidan, men eftersom det satt som berget tänkte jag att det kanske var fel sätt. Men hittade sen ett antal trådar på ämnet, och med tillräckligt mycket våld medelst gummiklubba släppte den. Så nu är den borta 😊 https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-laeckande-vattenutkastare.502706/#post-5457843
1 svar · 887 läst
·
MätFilip
MätFilip: Hej Ja dom sa att dom har något speciellt verktyg som dom fäster i toppen av filtret som snurrar runt filtermassan. Detta får avlagringarna i botten(ca 20% som inte försvinner med backspolningen) att försvinna. Om man inte gör denna regelbundna utrensning så finns stor risk att man måste byta massan i förtid(istället för de ca 12åren som den ska hålla). Men jag ska se vad han gör
9 svar · 3,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Öppningen ser du svagt under "läpppen" här: [bild] Du måste rensa så du får in fingrarna under den "läppen". [bild] Vattnet rinner åt detta hållet ut ur brunnen: [bild]
4 svar · 2,6k läst
·
S
sari_t68: [citat] Tack :-D
7 svar · 12,5k läst
·
Å
Åsa: [citat] Tack för svar och förklaring! Vi har en rensfjäder, då ska jag ta med mig den till stugan nästa gång!
6 svar · 2,2k läst
·
MrJay
MrJay: [citat] Rengörs med kompressor.
4 svar · 787 läst
·
G-83
G-83: [citat] Ibland är det lätt att lösa problem. Kul att det inte var värre än så🙂
4 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: Det är väldigt billigt att hyra. Det går att förbereda hela installationen och pressa allt vid ett tillfälle. Jag tänkte först köpa ett beggat pressverktyg, typ REMS, men insåg att det inte är hållbart när verktyget måste kalibreras regelbundet. Kan jag inte lita på att verktyget pressar korrekt tappar det allt värde. Klumpa ihop jobben och hyr!
6 svar · 928 läst
O
orebjörk: [citat] Jo precis, det har vi koll på men tyvärr hjälper det inte. Vi har haft detta problem i 6år och kommer direkt vid slamtömning och håller i sig i flera månader
11 svar · 5,7k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Ja, lite mystiskt. Min teori nu är att den åkte ur redan vid montaget, och att det har hållt tätt i 25+ år av rena välviljan.
4 svar · 1,0k läst
·
O
orebjörk: Hej Varje sommar har vi slamtömning och varje år börjar det lukta väldigt illa i badrummet närmast brunnen. Det brukar hålla i sig flera månader alltså upp mot ett halvår. Det spelar ingen roll hur ofta vi spolar i kranar eller liknande. Stanken är stark och kommer direkt, samma dag som slamtömning gjorts. Det har varit så här de senaste 6åren typ. Vi har en krypgrund och badrummet
0 svar · 1,3k läst
F
Franskasophie: [citat] Denna var det https://www.ustm.pl/en/produkty/water-filters/reverse-osmosis-system/ro5/ Inte jag som köpte utan förra ägaren, så jag vet inte hur han fick tag på just detta märke. Själv fick jag kämpa lite för att hitta alla reservdelar. Det är iaf en 5-steg omvänd osmosis filter. Det borde finnas liknande modeller lätttillgängliga i sverige. Hoppas det hjälper.
8 svar · 1,4k läst
D
Daniel 109: [citat] Kranen?
11 svar · 1,3k läst
·
G
Genomklok: [citat] Det är precis det jag menar, fast hade kanske uttryckt det lite annorlunda. Ytvatten och grundvatten står ju i kontakt med varandra. Om du gräver någon meter från stranden kommer du att upptäcka att grundvattennivån där (i allt väsentligt) är samma som nivån i ytvattnet. Det är grundvatten som strömmar till (eller möjligen från) ytvattnet. Men när det kommer över mark
57 svar · 20,8k läst
·
J
jonaserik: [citat] Bättre att lossa hela avluftningsventilen som är högst upp på pumphuset och fylla tills det inte kluckar längre. Då fylls hela pumpen upp med vatten. Ejektorpump behöver inte mycket till luft för att sluta pumpa.
4 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Är dom frikopplade nu och inte används till någon del, utan allt går via nya rör till kommunala. Så bry dig inte, dom kommer att försvinna om kanske 50 år och inget som behöver fyllas. Det du kan göra är att stoppa in plastpåsar med isolering i, max ca 20 cm och fylla det med vanlig grovbetong som en plugg. Bara om det känns bättre för dig mentalt.
4 svar · 985 läst
J
jonaserik: [citat] Om du ställer termostaten på max eller min, lossar skruven på vredet, så går det att skruva ut hela insatsen och putsa upp den med lite fin stålull. Men då måste VVB vara kall och den lilia svarta ratten som sitter snett bakom på höger sida stängd. All kommer att rinna ur VVB , så se till att det kan rinna bort någonstans.
7 svar · 3,6k läst
B
Byggertill123: [citat] Tack, ska fixa det
10 svar · 1,0k läst
R
Rolle85: Tack alla!
3 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: 1. Är det plastmatta på golvet under skåpet som är uppdragen på väggen eller något annat? I så fall fungerar plastmattan som tätning så att vattnet inte kan komma vidare in i väggar och bjälklag, samt då är det inte viktigt med plastskydd och annan tätning i skåpet annat än för att skydda själva skåpstommen. Går det att känna om i hålet om skåpbotten har blivit blöt och
1 svar · 863 läst
·
J
Josth: Ja man kan tvingas till hemmagjorda lösningar om det inte finns någon justeringsmöjlighet. Moderna toastolar ska ju vara väldigt snålspolande men det kan ju bli för snålt och Ifö Aqua är ju från tiden innan hel- och halvspolning infördes. Går kanske att borra något hål i "armen" för att justera flottörens läge?? Då skulle flottören behöva stiga längre upp med mera vatten i
5 svar · 1,2k läst
·
K
Kjell_G: Så var den monterad, ja även om det inte var jag som skruvade ihop det 2007. Blandarröret är utbytt mot flexslang som skickades med nya blandaren och skruvad på den gamla mellandel/övergång som syns på bilden. Däremot kan jag förväxlat måtten tidigare. Lätt förvirrad över kopplingar och rördimensioner så tänkte jag nog 12 mm rör=15 mutter. Sorry för att ha blandat begreppen
15 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag misstänker att "hålet" vid membranet är igensatt... Lånat bilden från denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-aer-den-trasig-eller-annat-fel.365598/#post-3574573 [bild]
1 svar · 986 läst
·
Magrand
Magrand: Äldre Svedbergs romantica https://www.byggahus.se/forum/threads/identifiera-duschblandare.485224/#post-5195209 https://www.svedbergs.se/produkter/reservdelar/reservdelar-dusch--och-badkarsblandare/duschbatteri-romantica-reservdelar/
3 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.