enfas-motor ??, varvar den upp fullt och åt rätt håll ?. ordentligt vattenfylld?? slår pressostaten av som förväntat när du inte längre tappar vattnet - och inte minst, om pressostaten stänger av pumpen som förväntat - fungerar manometern så att den inte är sönderfryst och visar fel av den orsaken...
om 3-fas-drivet blir det inte bra om motorn snurrar åt fel håll och du måste byta plats på 2 faser...
Annars är det kanske dags att plocka isär den och rengöra ordentligt så att det inte sitter skräp i ejektorn (finns inne i pumpen)
om 3-fas-drivet blir det inte bra om motorn snurrar åt fel håll och du måste byta plats på 2 faser...
Annars är det kanske dags att plocka isär den och rengöra ordentligt så att det inte sitter skräp i ejektorn (finns inne i pumpen)
Hej!
Enfas motor (vatten i brunn med!)
Vatten påfyllt i pumphus, luftblåsan ok inget läckage vid påfyllnventil
Inital start den jobbade upp till ca 4bar och stängde av. Vattnat en hel del men började sen slå på/av med jämna mellanrum för att sen vara på konstant
Stängde av pump, öppnade kran, kollade luftblåsa, satte igång igen men inte mer tryck än 1 bar. Mera vatten i pumphus ev och eller samtidigt öppna kran vid start?
Enfas motor (vatten i brunn med!)
Vatten påfyllt i pumphus, luftblåsan ok inget läckage vid påfyllnventil
Inital start den jobbade upp till ca 4bar och stängde av. Vattnat en hel del men började sen slå på/av med jämna mellanrum för att sen vara på konstant
Stängde av pump, öppnade kran, kollade luftblåsa, satte igång igen men inte mer tryck än 1 bar. Mera vatten i pumphus ev och eller samtidigt öppna kran vid start?
Min tanke om något gått sönder inuti helt enkelt är att hellre byta den på biltema(denna är bara 1 år gammal!)X xxargs skrev:enfas-motor ??, varvar den upp fullt och åt rätt håll ?. ordentligt vattenfylld?? slår pressostaten av som förväntat när du inte längre tappar vattnet - och inte minst, om pressostaten stänger av pumpen som förväntat - fungerar manometern så att den inte är sönderfryst och visar fel av den orsaken...
om 3-fas-drivet blir det inte bra om motorn snurrar åt fel håll och du måste byta plats på 2 faser...
Annars är det kanske dags att plocka isär den och rengöra ordentligt så att det inte sitter skräp i ejektorn (finns inne i pumpen)
Hej!Cheesen skrev:
Sugslangen är hel, vattennivå ok vid bottenventil och den är ok dessutom. La upp en ny film där jag igen tömde pumpen på vatten, öppnade ventil, kollade trycket, fyllde sen på pumphuset o starta på nytt
Inget biljud denna gång men trycket vill inte gå från 0 alls!
Den får inte tag i vatten. Det verkr inte som impellern lossnat från axeln, då brukar det skramla lite Kan vara att axeln gått av, då snurrar motorn men inte impellern. Impellern är fastdragen med en bult i axeländan och KAN VARA att den är lös på axeln, men inget man kan kolla från utsidan, utan måste plocka bort pumphuset. 1 år gammal , kan du få den på garantin så är det bra, men tveksamt.
Den enda skillnaden mot tidigare år (år 2022 fungerade det perfekt) år 2023 hade jag likväl tryckproblematik är att jag tidigare hade en pem-slang som tryckledning till ventil. Numera är det en sugslang som inte är lika stum (jag kan tycka det är knäppt att marknadsföra en sugslang avsedd egentligen för tryckledning med tanke på att sugsidan definitivt måste ha en pem-slang!)
Okej jag tar det säkra före det osäkra och byter den på biltemaJ jonaserik skrev:Den får inte tag i vatten. Det verkr inte som impellern lossnat från axeln, då brukar det skramla lite Kan vara att axeln gått av, då snurrar motorn men inte impellern. Impellern är fastdragen med en bult i axeländan och KAN VARA att den är lös på axeln, men inget man kan kolla från utsidan, utan måste plocka bort pumphuset. 1 år gammal , kan du få den på garantin så är det bra, men tveksamt.
Den jag införskaffade 2022 och fungerade felfritt hade vid start igen 2023 krackelerar i pumphuset (det var tömt på vatten före vinterförvaring men vid trycksättning började det spruta vatten överallt!!) så fick bytt till en ny 2023 som det varit problem med sen dag 1
Gissar att ett byte nu igen kanske löser det!
Vad för slang till brunnen, en vanlig slang suger ihop sig. En del har en väv som syns, men det är för att klara tryck och inte sug. Sugslangar brukar ha som en rostfri fjäderspiral invävd i ytterhöljet eller så är det PEM som gäller.Vildebill skrev:
Okej jag tar det säkra före det osäkra och byter den på biltema
Den jag införskaffade 2022 och fungerade felfritt hade vid start igen 2023 krackelerar i pumphuset (det var tömt på vatten före vinterförvaring men vid trycksättning började det spruta vatten överallt!!) så fick bytt till en ny 2023 som det varit problem med sen dag 1
Gissar att ett byte nu igen kanske löser det!
Hej!J jonaserik skrev:
Det är en ordentlig pemslang från pumpen till brunnen
Men jag tittade på specifikationerna. Öppningstrycket är 1,8bar. Om blåsan är på 2 bar är det väl 0,5 bar för högt? Dvs den kommer slå på hela tiden?
nej du måste fylla sugslangen med vatten innan du kopplar den till pumpen. just nu så har du luft i sugslang och då trycker du bara ut den där skvätten vatten från pumphuset utan att något mer händer.Vildebill skrev:
När du fyllt sugslangen och kopplat den till pumpen så fyller du pumphuset innan du startar. En "jetpump" klarar inte av att suga eller pumpa luft (grundskolefysik om man förstår hur pumpen är konstruerad)
Framför utgående ledning på topp. sitter det en plugg, är det där du fyller på vatten. DSet är alltid knepigt att lufta en sådan. Ett hett tips är att ta bort den lilla pluggen där, skruva i en ballofix och på den en slang på 1 meter, fylla upp allt med en tratt. sen stoppa ner slangen i en hink fylld med vatten. Direkt efter start så öppnas ballofixen till hälften, finns det någon luft så åker det ut, eftersom pumpen får vatten från hinken. Det hörs bra om den suger, stänger till ballofixen och då ska den suga från brunnen. Börjar det knastra i den, så är det otätt på vägen från brunnen och den suger in luft.

