2 212 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Relining, fundering
hej. kollar lite på detta med relining då jag misstänker problem men inte fått de filmat än..
är nyfiken lite såhär i början och vill förbereda mig.
om vi säger att de "bara" är 1meter av röret som är dåligt. kör man relining på 1m då eller hela stammen lixom?
är nyfiken lite såhär i början och vill förbereda mig.
om vi säger att de "bara" är 1meter av röret som är dåligt. kör man relining på 1m då eller hela stammen lixom?
Har jobbat med relining i ca 1 år..
Man kan laga 10 cm eller 100 meter.
Man sätter olika typer av antingen en strumpa eller en sorts packare, duk. Packare är en punkt lagning tex om du har ett hål som behöver lagas bara. Du kan sätta många packare efter varandra men tar längre tid. Är avloppet mycket dåligt längre sträckor så använder man en strumpa som man skjuter in i avloppet med ett kem på som härdar och blir som ett nytt rör innanför det gamla. Packare är färdig härdat på någon timme. Strumpan tar lite längre tid, tror typ 3-4 timmar. Är det kallt tar det längre tid också för kemet att härda. Du lagar det som behövs lagas bara. Men hör om pris för allt så blir det nytt och problem fritt i många år framöver.
Man sätter olika typer av antingen en strumpa eller en sorts packare, duk. Packare är en punkt lagning tex om du har ett hål som behöver lagas bara. Du kan sätta många packare efter varandra men tar längre tid. Är avloppet mycket dåligt längre sträckor så använder man en strumpa som man skjuter in i avloppet med ett kem på som härdar och blir som ett nytt rör innanför det gamla. Packare är färdig härdat på någon timme. Strumpan tar lite längre tid, tror typ 3-4 timmar. Är det kallt tar det längre tid också för kemet att härda. Du lagar det som behövs lagas bara. Men hör om pris för allt så blir det nytt och problem fritt i många år framöver.
H Husärlivet skrev:Har jobbat med relining i ca 1 år..
Vad anser du om "sprut" metoden ? Alla verkar klanka ner på den och säger att det är meningslöst. Kör relining hemma nu under pågående badrumsrenovering och strump metoden var tyvärr inte möjlig. Gäller gjutjärns rör ner till betongrör som inte ska göras något med. Inga läckage eller liknande men lite ansamlingar o fula delar är från 60 talet.
W Whitehorse skrev:Vad anser du om "sprut" metoden ? Alla verkar klanka ner på den och säger att det är meningslöst. Kör relining hemma nu under pågående badrumsrenovering och strump metoden var tyvärr inte möjlig. Gäller gjutjärns rör ner till betongrör som inte ska göras något med. Inga läckage eller liknande men lite ansamlingar o fula delar är från 60 talet.
Så länge dom rensar dom gamla gjutjärns rören ordentligt så blir det bra. Sen handlar det om hur många lager relining dom kör. 3 lager sprut brukar vi köra i lgh från lgh ut till stammen.
H Husärlivet skrev:
Fårse vad dom kör , dom filmar iaf efteråt osv. Rensa började dom med i morse. En bra firma iaf men ville som sagt ha strumpan
Lyfter denna tråd igen då vi fått våra rör filmade och behöver laga på två ställen. Firman som filmade säger att vi bör sätta 2st packare och nu undrar jag om någon kan svara på vad ett normalpris är för en packare?H Husärlivet skrev:Har jobbat med relining i ca 1 år..
Priser kan jag ej. Bytt jobb också🙂 men mellan 3-5000kr skulle jag gissa på en st packare/ punkt lagning. ( gissar )L Lindsten83 skrev:
Tack för svar!H Husärlivet skrev:
Är det någon mer som kan/vill gissa?
Har fått pris på 15000.-/st efter ROT, med lite rabatt på den ena för att det skulle vara lite enklare jobb på den. Tycker det låter dyrt men jag har inget att jämföra med så därför jag frågar här.
Klicka här för att svara