Hej!
Är helt grön på vvs så dubbelkolla här innan jag börjar skruva själv. Det är en koppling på vattenröret som leder till toaletten som droppar. Det droppar vid den högra muttern. Jag har försökt att dra åt men det hjälper ej.
Jag tänkte bara köpa lite gängtejp och testa det men så började jag läsa gamla trådar om klämringskopplingar och grejer. Vad säger alla kunniga?
Är helt grön på vvs så dubbelkolla här innan jag börjar skruva själv. Det är en koppling på vattenröret som leder till toaletten som droppar. Det droppar vid den högra muttern. Jag har försökt att dra åt men det hjälper ej.
Jag tänkte bara köpa lite gängtejp och testa det men så började jag läsa gamla trådar om klämringskopplingar och grejer. Vad säger alla kunniga?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Hej @Johan987123 och varmt välkommen till forumet på Byggahus.se! 👍👍J Johan987123 skrev:Hej!
Aldrig gängtejp på klämringskoppling.
Kan du demontera kopplingen och bekräfta insticksdjupet till klämringen?!
Ungefär såhär ska det ser ut.
Och numera ska man dessutom ha stödhylsa i röret för halvhårda förkromade kopparrör.
Fast det kravet är ganska nytt.
EDIT:
Ser nu att det verkar vara en 15X12 förminskning som sitter där.
Ta isär och bekräfta att förminskningen har gått i två delar och att röret är i botten på förminskningen.
Redigerat:
Tack så mycket! Jäkla härligt med ett sånt snabbt svarKrilleman skrev:
Hej @Johan987123 och varmt välkommen till forumet på Byggahus.se! 👍👍
Aldrig gängtejp på klämringskoppling.
Kan du demontera kopplingen och bekräfta insticksdjupet till klämringen?!
Ungefär såhär ska det ser ut.
[bild]
Och numera ska man dessutom ha stödhylsa i röret för halvhårda förkromade kopparrör.
Fast det kravet är ganska nytt.
EDIT:
Ser nu att det verkar vara en 15X12 förminskning som sitter där.
Ta isär och bekräfta att förminskningen har gått i två delar och att röret är i botten på förminskningen.
[bild]
Röret var i botten. Skickar bild på hur det såg ut
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden