Hej!
Är helt grön på vvs så dubbelkolla här innan jag börjar skruva själv. Det är en koppling på vattenröret som leder till toaletten som droppar. Det droppar vid den högra muttern. Jag har försökt att dra åt men det hjälper ej.
Jag tänkte bara köpa lite gängtejp och testa det men så började jag läsa gamla trådar om klämringskopplingar och grejer. Vad säger alla kunniga?

• Läckande koppling vid högra muttern på vattenrör som leder till toalett, installerad på vägg med vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
J Johan987123 skrev:
Hej!
Är helt grön på vvs så dubbelkolla här innan jag börjar skruva själv. Det är en koppling på vattenröret som leder till toaletten som droppar. Det droppar vid den högra muttern. Jag har försökt att dra åt men det hjälper ej.
Jag tänkte bara köpa lite gängtejp och testa det men så började jag läsa gamla trådar om klämringskopplingar och grejer. Vad säger alla kunniga?
Hej @Johan987123 och varmt välkommen till forumet på Byggahus.se! 👍👍

Aldrig gängtejp på klämringskoppling.

Kan du demontera kopplingen och bekräfta insticksdjupet till klämringen?!

Ungefär såhär ska det ser ut.

En demonterad klämringskoppling bestående av ett rör, klämring, stödhylsa, och mutter, med en separat gängad anslutning vid sidan av.

Och numera ska man dessutom ha stödhylsa i röret för halvhårda förkromade kopparrör.
Fast det kravet är ganska nytt.

EDIT:
Ser nu att det verkar vara en 15X12 förminskning som sitter där.
Ta isär och bekräfta att förminskningen har gått i två delar och att röret är i botten på förminskningen.

Förminskning 15X12 för klämringskoppling av metal.

Redigerat:
  • Gilla
Johan987123 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hej @Johan987123 och varmt välkommen till forumet på Byggahus.se! 👍👍

Aldrig gängtejp på klämringskoppling.

Kan du demontera kopplingen och bekräfta insticksdjupet till klämringen?!

Ungefär såhär ska det ser ut.

[bild]

Och numera ska man dessutom ha stödhylsa i röret för halvhårda förkromade kopparrör.
Fast det kravet är ganska nytt.

EDIT:
Ser nu att det verkar vara en 15X12 förminskning som sitter där.
Ta isär och bekräfta att förminskningen har gått i två delar och att röret är i botten på förminskningen.

[bild]
Tack så mycket! Jäkla härligt med ett sånt snabbt svar :D .Skruvade isär och kollade. Har inte droppat något de senaste 20 min så ställer en skål och kollar imorgon.

Krilleman
J Johan987123 skrev:
Tack så mycket! Jäkla härligt med ett sånt snabbt svar :D .Skruvade isär och kollade. Har inte droppat något de senaste 20 min så ställer en skål och kollar imorgon.
Toppen, men var röret i botten och förminskningen hade delat sig i två delar?

Röret var i botten. Skickar bild på hur det såg ut

J Johan987123 skrev:
Röret var i botten. Skickar bild på hur det såg ut

• Närbild av en hand som håller i en VVS-koppling under installationen av ett rörsystem.
    Skapa konto
  • Närbild av rörinstallation med en metallkoppling monterad i en vägg och ett L-format rör som hamnar i en svart hink.
    Skapa konto
Krilleman
Toppen! 😊👍

Krilleman Krilleman skrev:
Toppen! 😊👍
Inget dropp på hela natten. Tack igen för snabba hjälpen😃👍

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.