Våra norska vänner har satt en så fin beskrivning på insidan av täckplåten, men problemet är att den inte motsvarar verkligheten... 😆
Bruksanvisning för norsk el-vattenberedare, visar diagram och textinstruktioner med fokus på fyllning och tömning, men saknar avtappningskran markering (A).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ingen avtappningskran (A) varken på bilden eller i verkligheten;
Vattenrör med ventil och instruktioner i ett utrymme, utan synlig avtappningskran, med fokus på säkerhetsventil och kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostiga kopparrör och ventiler under diskbänk, med synliga äldre kopplingar, där en saknad avtappningskran enligt beskrivning påtäcks av en märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara så enkelt att man stänger av vattnet, och öppnar säkerhetsventilen?
 
Skulle kunna vara en möjlighet men då får du nog sitta och hålla säkerhetsventilen i öppet läge. De säkerhetsventiler som jag har varit i kontakt med har inget "kvarsittande" öppet läge.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det bara så enkelt att man stänger av vattnet, och öppnar säkerhetsventilen?
+ öppna en varmvattenkran så där kommer in luft
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kanske är smart att stänga av strömmen och ta en dusch innan, så man slipper skållas när man fipplar därunder?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske är smart att stänga av strömmen och ta en dusch innan, så man slipper skållas när man fipplar därunder?
Ytterligare en bra åtgärd.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
R roli skrev:
Skulle kunna vara en möjlighet men då får du nog sitta och hålla säkerhetsventilen i öppet läge. De säkerhetsventiler som jag har varit i kontakt med har inget "kvarsittande" öppet läge.
Eller låsa ventilen i öppet läge med lite tejp eller en nylonstrap.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Eller låsa ventilen i öppet läge med lite tejp eller en nylonstrap.
Kanske är möjligt, har aldrig provat.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Med lite försiktighet går det att ställa säken precis på kanten innan den hoppar ner i stängt läge. Bra att vrida med en polygrip. Finns det avlopp under så skuva bort säken och ha alla kranar stängda, då kluckar det ut och inte med fart.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Nu var det dags att tömma, men det går rätt sakta..

Plockade ut offeranoden (?) och tänkte släppa in luft den vägen.... Är det dags att byta eller? 😂
Bild av en tankbotten med en rostig och sliten offeranod som ser ut att behöva bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade jag vetat att det skulle ta en vecka att tömma genom övertrycksventilen hade jag förberett mig bättre....
 
  • Grön flaska upp och ner kopplad till en rörledning under en diskbänk, använd för att tömma genom en övertrycksventil med etiketter och slangar runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anoden ser ut att vara helt borta och gjort sitt jobb. Troligen behövs det en anod i ditt system. Är anoden monterad på topp VVB och du tar bort den,så kommer luft in. Sen det med att tömma, vilken väg gör du det,
via säken eller kopplat loss något rör. Viss skillnad på fart ut, om det är via säken så kommer det att vara en del skitvatten kvar i VVB,som kan täppa till mot säken. Har du möjlighet att blåsa baklänges i säken, så ev skit åker in i VVB, kan det tömma fortare, men KV-röret sitter inte kloss mot tanken, utan slutar några centimeter in i VVB och skitvatten blir kvar. Vad ska du göra mer än bara tömma.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag ska bara flytta på tanken för att sätta våtrumsgips bakom och ta bort mattan under så mattläggaren kan sätta ny sen...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ska bara flytta på tanken för att sätta våtrumsgips bakom och ta bort mattan under så mattläggaren kan sätta ny sen...
OK men glöm inte hinken under när rören kopplas ifrån. helst om du har möjlighet att plugga rören på vvb. När VVB vickas så rinner det ut skitvatten, inget bra.

EDIT När du ändå har den nere,så spola ur den från skit.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Bra tips, jag har köpt pluggar, hoppas bara nya vatetett-muttern passar på beredaren...

Edit: kan man bara ta bort hela "blandningsventilen" och spola uppifrån "anodhålet"?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bra tips, jag har köpt pluggar, hoppas bara nya vatetett-muttern passar på beredaren...
Går bra , men du måste även ha en mutter om du inte lossar utgående rör under blandningsventilen,, där är klämmring.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.