Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Våra norska vänner har satt en så fin beskrivning på insidan av täckplåten, men problemet är att den inte motsvarar verkligheten... 😆
Det finns ingen avtappningskran (A) varken på bilden eller i verkligheten;
Är det bara så enkelt att man stänger av vattnet, och öppnar säkerhetsventilen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen avtappningskran (A) varken på bilden eller i verkligheten;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara så enkelt att man stänger av vattnet, och öppnar säkerhetsventilen?
Skulle kunna vara en möjlighet men då får du nog sitta och hålla säkerhetsventilen i öppet läge. De säkerhetsventiler som jag har varit i kontakt med har inget "kvarsittande" öppet läge.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Kanske är smart att stänga av strömmen och ta en dusch innan, så man slipper skållas när man fipplar därunder?
Med lite försiktighet går det att ställa säken precis på kanten innan den hoppar ner i stängt läge. Bra att vrida med en polygrip. Finns det avlopp under så skuva bort säken och ha alla kranar stängda, då kluckar det ut och inte med fart.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Anoden ser ut att vara helt borta och gjort sitt jobb. Troligen behövs det en anod i ditt system. Är anoden monterad på topp VVB och du tar bort den,så kommer luft in. Sen det med att tömma, vilken väg gör du det,
via säken eller kopplat loss något rör. Viss skillnad på fart ut, om det är via säken så kommer det att vara en del skitvatten kvar i VVB,som kan täppa till mot säken. Har du möjlighet att blåsa baklänges i säken, så ev skit åker in i VVB, kan det tömma fortare, men KV-röret sitter inte kloss mot tanken, utan slutar några centimeter in i VVB och skitvatten blir kvar. Vad ska du göra mer än bara tömma.
via säken eller kopplat loss något rör. Viss skillnad på fart ut, om det är via säken så kommer det att vara en del skitvatten kvar i VVB,som kan täppa till mot säken. Har du möjlighet att blåsa baklänges i säken, så ev skit åker in i VVB, kan det tömma fortare, men KV-röret sitter inte kloss mot tanken, utan slutar några centimeter in i VVB och skitvatten blir kvar. Vad ska du göra mer än bara tömma.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Jag ska bara flytta på tanken för att sätta våtrumsgips bakom och ta bort mattan under så mattläggaren kan sätta ny sen...
OK men glöm inte hinken under när rören kopplas ifrån. helst om du har möjlighet att plugga rören på vvb. När VVB vickas så rinner det ut skitvatten, inget bra.Dan_Johansson skrev:
EDIT När du ändå har den nere,så spola ur den från skit.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Bra tips, jag har köpt pluggar, hoppas bara nya vatetett-muttern passar på beredaren...
Edit: kan man bara ta bort hela "blandningsventilen" och spola uppifrån "anodhålet"?
Edit: kan man bara ta bort hela "blandningsventilen" och spola uppifrån "anodhålet"?


