Hej
Behöver, tillfälligt, ta bort detta vattenburna element då jag ska göra vid väggen bakom.
Någon som kan förklara hur jag går tillväga?
Förklara gärna onödigt noggrant…
Tack på förhand

• Vattenburet element med kopparrör och termostatventil monterat på en vägg ovanför klinkergolv, verktyg och brädor synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ventil och röranslutning till ett vattenburet element mot en vägg med trä- och kakelbeklädnad.
    Skapa konto
  • Närbild av röranslutningar på ett vattenburet element mot en vägg, visar kopplingar som en del av en diskussion om att tillfälligt ta bort elementet.
    Skapa konto
Krilleman
Hej och välkommen till forumet på byggahus.se @Stefan_Forsberg

Lossa locket och skruva in skruven i botten som finns därunder.
Antagligen är det en insexnyckel som behövs för detta.

Radiatorkoppling med två ventiler och en grönmarkerad mutter, redo för lossning som del av instruktion för rengöring och borttagning av radiator.
Skapa konto

Öppna luftskruven upptill på radiatorn och bekräfta att det slutar rinna vatten ur denna.

Om det slutar rinna vatten kan du lossa radiatorn på dessa två muttrar:
Radiator med markerade muttrar upptill och nedtill, visas för instruktioner om att lossa radiatorn, med rör kopplade och termostat.
Skapa konto

Observera att det kommer en skvätt vatten som ligger kvar i radiatorn. Och det kan vara riktigt svart vatten...

Jag rekommenderar alltid att proppa anslutningarna på kopplet med korrekta proppar.
Kan tex köpas här:
https://www.bauhaus.se/radiatorpropp-g10-krom-2-pack

Radiatorpropp i metall, två delar, G10 kromad design, används för att proppa anslutningar på radiatorer för att förhindra läckage.
Skapa konto

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.