Hej!
Mycket att lära sig när man är nyinflyttad på landet.

Har fått dåligt tryck i duschen. Har egen borrad brun.
Har en Wellmate Pentair WM0060 CE.
Hittar ingen instruktionsbok online.

Kan ni hjälpa mig att tolka om något är fel?

Ser trycket korrekt ut på respektive ställen?
Det läcker/droppar vatten från anslutningen längst ner längst ut vid locket.
Är det normalt?
 
  • Närbild av en Wellmate Pentair WM0060 CE trycktank med etiketter och specifikationer på ytan, inklusive varningar och tekniska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar trycket på en VVS-installation med läckage vid anslutningen. Visar cirka 2,8 bar på en skala upp till 6 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Wellmate Pentair WM0060 CE vattenpump i källare med rör och tryckmätare, där en anslutning har läckage vid botten av enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutning med rör och slang, synliga rostfläckar och vattenläckage längst ner på ett cementgolv nära en brunpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer och rörkoppling på en Wellmate Pentair WM0060 CE, visar tryckvärden i kPa och elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju drygt 3 bar på manometer så det i sej är inte dåligt . Om det bara är duschen det är dåligt så kan det vara silarna som gått tät i den å måste rengöras. Eller att det är en dusch som är snålspolande så känslan är att det inte är något tryck
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
läckan vid täcklocket är inget att bry sig om IMHO. det är/var alltid blött runt pumpar och hydroforer - om inte av läcka så av kondens främst sommartid av den kalla uppumpade vattnet. .



som redan sagt - kolla silarna i dushblandaren

vad har du för höjdskillnad från där manometern vid hydropressen sitter till duschblandaren - för var 10 meter i höjd tappar tappar du 1 bar i tryck.

vet du med dig att det är bit upp i höjd så kanske prova att höja trycket lite på vattnet, dock max enstaka Bar och inte över 5 Bar i pumpavstängningstryck
 
X xxargs skrev:
läckan vid täcklocket är inget att bry sig om IMHO. det är/var alltid blött runt pumpar och hydroforer - om inte av läcka så av kondens främst sommartid av den kalla uppumpade vattnet. .



som redan sagt - kolla silarna i dushblandaren

vad har du för höjdskillnad från där manometern vid hydropressen sitter till duschblandaren - för var 10 meter i höjd tappar tappar du 1 bar i tryck.

vet du med dig att det är bit upp i höjd så kanske prova att höja trycket lite på vattnet, dock max enstaka Bar och inte över 5 Bar i pumpavstängningstryck
Det är max 3 meter i höjdskillnad.
Hur menar du att den justeringen görs?
 
T Tummen86 skrev:
Det är max 3 meter i höjdskillnad.
Hur menar du att den justeringen görs?
På tryckströmbrytaren. Ena sidan för tillslag (typ 2 bar) och andra för avslag (4-5 bar). Avslaget ser ut att stå på 5 nu.
Stämmer det med manometern när pumpen slår i från?
 
T Tummen86 skrev:
Det är max 3 meter i höjdskillnad.
Hur menar du att den justeringen görs?
Man ställer tillslagstryck och frånslagstryck genom att justera de två kontakterna genom att skruva på muttrarna.
Förreglingsmekanism med justerbara fjäderbelastade muttrar för att ställa tillslags- och frånslagstryck i tryckströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns en bra tråd om hur man gör ren tryckströmbrytaren
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.