Värmepumpar
Ulltand: [citat] Gott och då har du ett extremt bra isolerat hus och det kommer att kosta en spotstyver att värma upp från +15.
lordi: [citat] Om du har en 360p så har du ingen uppvärmd tilluft utan den tas från tilluftsdon i ytterväggarna. Då behöver du ingen SAM40. Däremot måste avluftskanalen vara noga diffusionstätt isolerad hela vägen, annars får du problem med kondens.
Plutus: Jag vet att både klor och salt påverkar lodet i normal plattvärmeväxlare ganska snabbt, så det är i alla fall möjligt att ett läckage från poolväxlaren kan förstära växlaren i värmepumpen
Jochi: [citat] [citat] [citat] Det bör fungera. Isolera rören och mellan dem och bottenplattan på huset. Markera gärna för eftervärlden på karta och mark var borrhålet är.
Bysan: OK Bra tack för hjälpen. Jag hittade dem på: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1235-8kw-cu-065061/086-varmvattengivare-nibe.html
anders07: [citat] Jo, det har fungerat bra hittills... Bilventilen sitter alltså bakom manometern...
Evcapeli: [citat] Tack, då gäller det bara att hitta rätt kran :)
epitaf: Tack för svaren! De installerades utefter deras offert, och det verkar fungera bra så långt!
Josth: Kanske något larm som löser ut men återställs när du startar om värmepumpen?
NightRider: [citat] Jo jag tycker också det, fast nu var det ju direkt efter installationen, så hela systemet var tömt på varmvatten. Värmepumpen är snarare överdimensionerad - tog en storlek större än vad installatören tyckte, för det låg nära gränsen och prisskillnaden var inte stor. Har en såndär "ackumulatortank" med en slinga inuti till varmvattnet (tror det kallas kamrörsbatteri). Är
guggen: Jag har själv en nyinstallerad 6kw ctc 406 (on/off) med en ecozenith i255. Jag har den dimensionerad för 0 tim elpatron. Finns ingen anledning idag att göra ngt annat oavsett om man kör inverter eller ej. Med en bra tank där öven radiatorer shuntstyrs spelar det inte så stor roll och man får lätt ner start/stopp. Men denna sitter på ett litet hus på 90m2, där jag har väl tilltagna
Anonymiserad 137805: [citat] Inte alla som har detta behovet, beror ju på nederbörd och vindstyrka/riktning
mollson: [citat] Du bör få hjälp av ett serviceombud från vaillant. Så att du iallafall närmar dig 4.0 i cop🤗
Mugmaz: Eftersom du ska flytta in nu så har huset varit stängt så ingen värme kommit in. Den kommer. Normalt har man ingen tillförd värme på sommaren.
Josth: En bra bergvärmepump som borde passa till ert hus är NIBE S1255-12: https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/bergvarmepumpar/s1255 Men det finns fler fabrikat att välja på som t.ex. CTC, IVT/Bosch eller Thermia. Det viktigaste är att någon expert kommer hem till er och reder ut varför ni har så oerhört hög elförbrukning idag? Kanske är det något fel på er CE65 och kompressorn
cpalm: [citat] Skulle nog snarare påstå att det är exakt den typen av saker kylteknikern har en mycket djupare förståelse för. Pressostatlarm är nog bland de vanligaste felen även i kylanläggningar. Men det är klart, när man väl konstaterat att felet ligger i radiatorkretsen kommer man ju in på rörmontörens domäner.
anders07: NEEEJ!!! Se ny tråd @tobbetk och @Styrtekniker ... Det började bli lite rörigt här och nu har jag ju uteslutit en del... https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-mig-felsoeka-ivt-hee11-hoeg-framledningstemperatur-e11-t1.494120/
Josth: "elpatronen går ganska mycket på vintern" kan man säkert säga tio gånger om.
Anonymiserad 137805: [citat] För att varna krävs att fläkt trumman är nästan helt täpt, lägg gärna upp bild. Kåpan har nog 4-5 skruvar sen är det ytterligare 10-15st för att lossa fläkten
mixt: [citat] Nyfiken på hur det har gått med pooluppvärmningen då jag själv nyligen fixat pool i vår villa i Spanien. Jag har tänkt mig enklast möjliga lösning för uppvärmning, nämligen en utlagd svart slang och en pump som drar runt vattnet. Det är ju trots allt sol nästan varje dag trots vinter, åtminstone på Costa Blanca.
useless: För att kunna ge ett bra svar behöver man veta vilken effekt nuvarande värmepump har, vilken temperatur inkommande köldbärare har i slutet av värmesäsongen och hur många timmar kompressor respektive tillskott går på ett normalt år. Vad gäller borrhålet så är det ju inte så att värmepumpen stannar bara för att hålet är 2 meter för kort. Det som händer är att köldbäraren
Hannuse: Jag har en liknande planlösning som din, något öppnare (jag har inte dom två "innersta" sovrummen). Min innerdel sitter ovanför entredörren, och utedelen står på ett stativ (för att förhindra resonansljud). Det fungerar bra, även som A/C nu på sommaren. Visst, i den inre delen av huset har jag svårt att få en jämn och lika hög temperatur i som vardagsrummet, men tycker ändå att
Anonymiserad 137805: [citat] om du kopplar panasonicen så blir det bara en acctank
tommib: Du behöver två år praktik av elarbeten, varav minst ett inom ett elinstallationsföretag. Detta är då för Auktorisation B, som är rätt meningslös.
Rolle85: Jag kan inte dessa men kan du guida vad det betyder med lekmanna förklaring :)
Walle85: [citat] Tack, bra tips, får bli en sån lösning ifall det fortsätter att läcka.