Jag har en Sanyo luft/vattenvärmepump från ca 2008. Jag har nu fått en felkod som kommer ibland ”Error H04 utedel”.
Sen trycker jag på resetknappen och den kör på som vanligt i några dagar sen kommer felmeddelandet igen.
Vad beror detta på tro och kan man byta enbart hela utedelen?
Mvh!
Sen trycker jag på resetknappen och den kör på som vanligt i några dagar sen kommer felmeddelandet igen.
Vad beror detta på tro och kan man byta enbart hela utedelen?
Mvh!
Vet inte modell på din variant, men en snabb googling fann detta:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11606.0
Tycks vara fel på en strömgivare.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11606.0
Tycks vara fel på en strömgivare.
Värmepumparna utvecklas hela tiden och det kommer nya generationer av styrsystem. Det gör att det normalt inte går att hitta en ny utedel till en gammal innerdel utan man måste köpa allt nytt. Det är endast CTC som jag vet har en konverter mot gamla enheter som i vissa fall tillåter en något nyare utedel. Annars får man köpa ett helt separat nytt styrsystem och bygga ihop allt med nya givare och styrningar etc. Då använder man bara den gamla innerdelen som en "dum tank". Men det är mycket jobb.
Så enligt Panasonic kan jag få följande lösning. De tar bort min utedel och kopplar in nått som kallas ”Midblock”. Då får man en ny display som monteras på insidan huset och där gör man inställningar. Min Sanyo tank har man kvar men gör inga inställningar på denna mer då Midblockenheten sköter inställningar. Nån som kan säga om detta blir okej?
Vi har vattenburen golvvärme och vattenradiatorer, huset är från 90 talet.
Vi har vattenburen golvvärme och vattenradiatorer, huset är från 90 talet.
Tror du menar monoblock. Jag har panasonic monoblock. Innerdelen blir liksom bara en dum tank / varmvattenberedare.
Ja det funkar, och man kan få rätt kostnadseffektiva lösningar. Vill minnas att panasonic J serie är den som är bättre. Även daikin har bra monoblock.
Min panasonic är lite äldre, men den är rätt ointelligent styrning på, och fattigt med inställningsmöjligheter, men den var billig och har funkat bra.
Du kan säkert hitta andra monoblock också. Sedan är det väl inte säkert att du hittar en rörmokare som är sugen på att koppla ihop gammalt med nytt, många rörmokare brukar vilja kasta ut rubbet och sälja mycket prylar istället.
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luft-vattenvarmepump/?pf_pl_variety__sve=Monoblock
Ja det funkar, och man kan få rätt kostnadseffektiva lösningar. Vill minnas att panasonic J serie är den som är bättre. Även daikin har bra monoblock.
Min panasonic är lite äldre, men den är rätt ointelligent styrning på, och fattigt med inställningsmöjligheter, men den var billig och har funkat bra.
Du kan säkert hitta andra monoblock också. Sedan är det väl inte säkert att du hittar en rörmokare som är sugen på att koppla ihop gammalt med nytt, många rörmokare brukar vilja kasta ut rubbet och sälja mycket prylar istället.
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luft-vattenvarmepump/?pf_pl_variety__sve=Monoblock
Ett splitaggregat är ju delat i två, och vid installation måste köldmediegasen öppnas upp. Kräver vacuumpump o kyltekniker.
I ett monoblock är hela köldmediekretsen inne i aggregatets utedel. Då får man pumpa in och ut vatten till utedelen. Frysrisk. Eller så får man växla av med glykolkrets.
Vi valde vattenlösningen, vi lever med frysrisken. Vi har ventiler så man kan dränera ur om det blir strömavbrott på vintern om man upptäcker det. En glykolkrets hade inneburit extrapump, expansionskärl och sämre prestanda.
Häromkring (jag bor på cykelavstånd från kolbäck) så är ju elnätet stabilt och inte så många dagar om året med minusgrader, och vi är ofta hemma. Känns som en rimligt risk att leva med.
I ett monoblock är hela köldmediekretsen inne i aggregatets utedel. Då får man pumpa in och ut vatten till utedelen. Frysrisk. Eller så får man växla av med glykolkrets.
Vi valde vattenlösningen, vi lever med frysrisken. Vi har ventiler så man kan dränera ur om det blir strömavbrott på vintern om man upptäcker det. En glykolkrets hade inneburit extrapump, expansionskärl och sämre prestanda.
Häromkring (jag bor på cykelavstånd från kolbäck) så är ju elnätet stabilt och inte så många dagar om året med minusgrader, och vi är ofta hemma. Känns som en rimligt risk att leva med.
