Värmepumpar
lostinsweden: [citat] Jag fick mitt svar som förklaring av en kollega som är kyl/värmepumpstekniker. Att köldmedium i pumpen är brandfarlig och skulle kunna medföra explosions risk om den skulle vid läckage fylla dränerings ledningen. Din förklaring är kanske rätt med. Jag har inte letad upp fler källor som bekräftar förklaringen jag fick.
Josth: Finns många olika sorters FTX-aggregat, för kökshyllan, för vinden och för tvättstugan. Populärast numera verkar roterande värmeväxlare som klarar sig utan elektrisk förvärmare mot frosten. De för även över viss fukt från utgående till inkommande luft vilket kan vara bra på vintern men även viss lukt följer med. Är ingen expert på FTX-aggregat annars så det finns säkert
Livboj: Har köpt från Tyskland och när teknikern satte upp den så visar det sig att endast fläkten fungerar!! Kan man göra en omstart ? Någon som vet? Går inte att återkoppla till Tyskland
Vector: Är det kallt inne då? Det kan ju bero på inställningar på pumpen men rent generelt vid dessa grader som vi har i sverige nu så gör den väldigt lite värme på elementen. Vi bor i mellersta norrland å våran vp har inte börjat värma elementen än då utegivare å innegivare anser att det inte är nödigt än.
Qualmos: Hejsan. Jag är relativt ny här, och har en fråga om tryck gällande vårt värmesystem. Värmepanna Luft / Vatten pump CTC Eco 1550. Vi har nu bott i ett 2-vångings hus med källare i 4 veckor totalt. Huset är ett gulligt trähus från 1936 Redan i första veckan så såg jag att manometern visade 0 bars tryck i systemet. Efter lite nystande så visade sig det att Expansionskärlet hade
Mhfix: [citat] Så kan det var, tack !
blackarrow: [citat] Märkligt folk det finns. 🤔 [citat] Den meningen förstår jag inte. Antar att det var gamla grannen som blev dömd att ”ränsa upp och återlämna ockuperad mark”. Är det nya grannen som anser att energibrunnen kan vara kvar eftersom den inte nämns specifikt? Visste nya ägaren om att det fanns en ”avgjord tvist” och att energibrunnen skulle bort, eller är det något ni
Plutus: Varvtalsstyrning är värt pengarna om man väljer en värmepump som är så stor att den ska klara husets värmebehov när det är som kallast, väljer man en mindre värmepump och tillskott från el/pellets/kamin så klarar man sig med on/off på värmepumpen
Opus: [citat] Ni ska inte betala något det där går på garantin.
Real-House: [citat] Ja det är fasföljdsvakten. Be dom ändra tillbaka, vad som troligtvis är fel fasföljd, men fungerar i ditt hus och dina installationer.
Anonymiserad 137805: [citat] Jag har monterat en hel del och de fungerar ju fortfarande tillfredställande fästän de är otroligt smäckiga och skit att montera. Även om dessa fungerar så är de långt ifrån lika bra som de japanska, I en sommarstuga är de väl okay men i permanentboende tveksamt. Har du aldrig haft någon LLVP innan så kanske du tycker detta är himmelriket men om du haft en "riktig" så lär
A-Man_08: Jag har en pump med en fläkt på utsidan vad det är för någon vet jag inte men det kan jag ta reda på.
Stefan Fritzon: Hur blev det? Byte du till luft/vatten pump till slut? Skulle vara kul att höra hur det blev efter de skenade elpriserna och pellets priserna :-)
imported_Benno: Skruvklammer om du vill vara säker på att det sitter. Borra och plugga.
Vector: Skälvklart så ska man ju se över värmepumpen å dess filter å förtryck på expkärlet. Tänk om det aldrig är gjort å det är fullt med skräp. Har varit på ställen där vp går å ger värme men går " dåligt" å filter har varit fullt med partiklar. Det är extra viktigt att kolla efter installation av värmepump och om man har varit på värmesystemet å gjort något ex lagt in
Lunby65: [citat] Första bilden termostat Och andra bilden ingång på huvudkortet i ytterdel.
Bbbu: Hej jag har luf vatten värme pomp Bosch 7000 och lyser fel kod a1 52/46 Kan få hjelp
raindance: [citat] OK Jag vill att både värme och kyla ska fungera även med stängd dörr. Får fundera vidare på bästa placering. Installationen blir om tre veckor. Vidare har jag noterat att de ökat minsta effekt för Fujitsu 09 KM Slim från 500 W till 900 W. 500 W var följaktligen felaktigt. Jag köpte en PANASONIC CU/CS-CZ25WKE för 8495 kr på rea. Den har en minsta effekt på 850 W. Får se
Lunby65: Hej Jag har en Panasonic monoblock J 7 kw Och har nu fått hem min trådlösa rumstermostat från Panasonic men hittar inte var den ska in på kortet på ytterdel! Fas.nolla.sedan tre plintar som heter COM alltså en fem ledare ska in på kortet men var? Någon som kan detta? Hjälp Hälsningar Björn
Anonymiserad 137805: [citat] kortet sitter i uteden ovanför kompressorn, bra att lyfta locket så syns det ofta finns det inget kvar att löda på så ny gäller
tatsujin: Har du lyckats? Har aldrig testat på min faktiskt (haft den i flera år). Testade nu, och det blir samma sak för mig. Däremot så funkade "AP" varianten fin-fint. (den byter ju över till efter ett tag, som du beskrev). Då kopplar man istället upp telefonen till den WiFi AP som AC:n temporärt sätter upp. Det tog bara några sekunder så var den uppe på internet. Jag kunde dessutom
volvo51: [citat] Jag fyllde på för ca.2 år sedan,det stoppade bara några dagar. Men den fungerar trots att trycket varierar så den får rulla på ett tag till. Tack för ditt inlägg.
Josth: Självhäftande bitumenpapp eller ljuddämpningsmattor från Biltema fungerar väldigt bra.
Anonymiserad 137805: [citat] alltid kul vid monteing när väggar och tak är oraka även om man hänger den exakt i våg så ser det ut som om det lutar.
he-peter: [citat] Har du tittat på detta? https://www.daikin.eu/en_us/product-group/air-to-air-heat-pumps/multiplus.html
mushu: Hej! Frågar bara av nyfikenhet: har någon på forumet någon erfarenhet av system där en utedel driver både ett vanligt luftaggregat såväl som en varmvattenberedare eller motsvarande? Exempel från Daikin: https://www.daikin.eu/en_us/press-releases/save-energy-with-multi-plus-all-in-one.html Exempel från Mitsubishi:
Boan: [citat] oj, ja, då är ju frågan om det inte är bättre att borra. dessutom blir nog en djupt borrhåll bättre på vintern, det blir ju högre temp in.
Ken: [citat] Korrekt, kollade up det och det är gammal kolstybb, skall tilläggsisolera innan vintern kommer.Huset är från tidigt 1900-tal.