hej!
Är det någon som kan förklara vad det är för fel på min bergvärmepump, nibe 1235 borrhål 150m 10 år gammal
Kompressorn går köldmedel finns smutsfiltret är rensat köldbärarern in är + 0,9 gr och ut är + 9 gr.
Tacksam om någon har någon idé.

N nocke1 skrev:
hej!
Är det någon som kan förklara vad det är för fel på min bergvärmepump, nibe 1235 borrhål 150m 10 år gammal
Kompressorn går köldmedel finns smutsfiltret är rensat köldbärarern in är + 0,9 gr och ut är + 9 gr.
Tacksam om någon har någon idé.
Ger den någon värme? Om den gör det så känns det som ett givarfel. Köp/låna en lasertermometer och mät direkt på in och utgående köldbärarare. Ta bort lite isolering först bara.....

Mäter på rören just nu på rören in är det +2,4 och ut är det -0,6 är det som det ska och är det då givaren det är fel på.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Förmodligen givaren. Nibe har riktiga junkgivare.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
N nocke1 skrev:
Mäter på rören just nu på rören in är det +2,4 och ut är det -0,6 är det som det ska och är det då givaren det är fel på.
Verkar ok. Så här ser det ut hos mig just nu.
Skärmdump av värmepumpsöversikt med temperaturer och köldbärarpumpstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
Satan var kallt ni har. Jag har +5 in och +2 ut.

H
N nocke1 skrev:
är det då givaren det är fel på.
Prova med att skifta in och ut -givarna ( tror det stickpropp ) så du kan se att den ena är kass, det är för det mesta den som sitter på kallaste sidan, går fukt i dom

• Gilla
Vector
  • Laddar…
fsn skrev:
Satan var kallt ni har. Jag har +5 in och +2 ut.
Nja snarare du som har utomordentligt bra siffror. :)

N nocke1 skrev:
Ja, det är högst sannolikt givaren som är kass. Vänd dig till din installatör eller ring till inne direkt. Brukar gå att få nya skickade gratis.

beställ ny givare, 518722 heter originalgivaren, det är ett vanligt fel att de visar fel, det går bra, så länge du inte får felvisning på inkommande, under -8 eller - 12, då stannar pumpen

DonPablo DonPablo skrev:
beställ ny givare, 518722 heter originalgivaren, det är ett vanligt fel att de visar fel, det går bra, så länge du inte får felvisning på inkommande, under -8 eller - 12, då stannar pumpen
Hej DonPablo är givaren 518722 givaren som mäter köldbäraren in/ut?

B Bysan skrev:
Hej DonPablo är givaren 518722 givaren som mäter köldbäraren in/ut?
Ja alla givare till den modellen heter 518722

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.