Byggahus.se
Hejsan, bor i ett älvsbyhus byggt -14 och funderar på att montera en llvp som komplement till befintlig nibe f750 flvp och braskamin. Anledningen till detta är att vi vill sänka temperaturen i huset, och nyttja braskaminen mer då vi har fri tillgång till ved.

Problemet med vår planlösning är att vi inte får brasvärmen till hela huset, Trots otaliga försök med ett antal golvfläktar igång samtidigt.
Enda resultatet är att det efter lång eldning blir ca 28 grader i delen där vi har kaminen och möjligtvis 21 i andra delen.

Min tanke är att montera en llvp i den kalla delen av huset för att stötta upp där, medan vi kan elda mer lagom i andra delen. Min förhoppning är att våran flvp inte behöver jobba lika hårt, och därmed förlänga livslängden på den och även att minska tiden den kör elpatron.

Ritning av en planlösning för ett hus med måttangivelser, sovrum, badrum och allrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det röda på planritningen är braskamin och blå och svart är dom enda möjliga placeringen på llvp.
Vad tror ni om detta, bortkastade pengar eller en god idé?
 
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplan, flera rum, hallar, badrum och kök markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog knepigt, då en LLVP ska ha en öppen planlösning för att det ska fungera bra. Huset har inte det, många små rum med dörrar som hindrar luften att gå runt. Den FLVP du har, tar luft från huset och tillgodogör sig värme för VV och husvärme. Sen blåser den ut den kalla till himlen. Det är bara in/ut på luft för omsättning av luften i huset, det finns ingen återluft som kan användas, då det endast är vent-rör för utsug. Det bästa är om det finns en ventanläggning som kan blåsa in i rummen med. Men det är inget som företagen har tagit upp med dubbla vent. Det skulle då bli mycket dyrare ventanläggning.
 
Placeringen se lite märklig ut. Hade du tänkt ha innedelen i ett rum som har en dörr?
Annars testa med en byggfläkt och se vilken värmespridning du kan få.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Det är ingen vägg där ritningen visar en streckad sådan. Det är bara ett förslag på planlösning
 
En LLVP placerad vid svart markering tror jag skulle fungera helt ok för den delen av huset. Beror ju dock också en del på hur allrummet är möblerat om den placeringen är lämplig. Om man stänger av den ordinarie värmen i allrummet och sänker den en del i sovrummen så borde det en viss energibesparing, trots att ni har en F750 plus kamin, med tanke på att huset verkar väldigt stort.
 
J Josth skrev:
En LLVP placerad vid svart markering tror jag skulle fungera helt ok för den delen av huset. Beror ju dock också en del på hur allrummet är möblerat om den placeringen är lämplig. Om man stänger av den ordinarie värmen i allrummet och sänker den en del i sovrummen så borde det en viss energibesparing, trots att ni har en F750 plus kamin, med tanke på att huset verkar väldigt stort.
Huset är på 165m2, och möbleringen är ganska sparsam.
 
Ok, ja F730/F750 rekommenderar man bara upp till max 150 kvm då det gäller 1-planshus så det borde passa bra med en värmepump till i huset, särskilt i Norrbotten.
 
Här skulle jag satt den.
Bild på en smartphoneskärm som visar en ritning av en lägenhetsplan med markerad punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Här skulle jag satt den.
[bild]
Ser ut som en vettig placering för rummen längst in, men jag vill gärna att wc och sovrum i "passagen" också ska få en dos med värme. Finns nog ingen optimal placering för detta, bara helt ok....
 
Isakare Isakare skrev:
Här skulle jag satt den.
[bild]
Jag är nog inne på den blåa placeringen då den också kan pressa luft in i passagen, men jag ställer dock ändå frågan här för jag inte vet..
 
H
Köp 2 st. En sätter du på
väggen mot rum "dress 4,2" och ut mot den hallen.
Gasrören får dras på vinden. Tyvärr fungerar inte ac med denna lösning tack vare kondensen inte kan ta vägen någon stans.
 
Jag har en liknande planlösning som din, något öppnare (jag har inte dom två "innersta" sovrummen).
Min innerdel sitter ovanför entredörren, och utedelen står på ett stativ (för att förhindra resonansljud).
Det fungerar bra, även som A/C nu på sommaren.
Visst, i den inre delen av huset har jag svårt att få en jämn och lika hög temperatur i som vardagsrummet, men tycker ändå att det är tillräckligt bra.
Kör dom vanliga elementen som tillskott riktigt kalla dagar.
Jag vet att du inte har detta som en möjlig placering idag, men ett tips bara, om du kan omvärdera din nuvarande placeringstanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.