Här också, men kylan är inte skitbra i slutet augusti. Men jag är nöjd med mitt haft i 10 år.

anders07 anders07 skrev:
Nu är jag trött på värmen i vår övervåning (suterräng) och har konstaterat att luftvärmepump blir rätt kostsamt (vi behöver två enligt de två montörer som gett offert p.g.a. husets layout). P.g.a. att en fläktkonvektor kan monteras i taket mellan matsal/kök och vardagsrum klarar vi oss med en sådan och vi vill kunna köra både kyla och värme (dock kopplas bara kyla in initialt).

Vi har en IVT HEE 11kW med poolvärme och 220 m hål.

Så, från vad jag har fått ihop borde ett frikyla system se ut som detta på ett ungefär:
[bild]
Bypass ventilen skulle väl bara användas om backventilen av någon orsak skulle gå sönder... Har jag förstått saken rätt med magnetventilen är det för att stoppa flöde för kyla om den kör värme, stämmer det?
Behöver det vara en trevägsmagnetventil eller räcker det med en tvåvägs (för cirk.pumpen stängs väl också av om ingen kyla behövs?)

Cirkulationspumpen och magnetventiler (kyla/värme) styrs av fläktkonvektorns controller enligt vad jag läst mig till... eller?

Jag har kikat på en SKYSTAR SK-ECM konvektor med WMSECM styrning. Behövs något annat än dem för styrning?

Jag tar gärna emot tips på magnetventiler och cirkulationspump som är lämpliga!

Det är två våningar (ca. 5 m) lyfthöjd och jag har tänkt använda Alupex RiR 26x3,0mm med 13mm isolering för rördragning som kommer att ligga i plastkanal på utsidan av huset (därför även isolering på varmvatten till fläktkonvektorn).

Är jag helt ute och cyklar här eller tänker jag någorlunda rätt?
*
Befintligt expansionskärl för brinekretsen bör sitta högre än alla brineledningar till kylkonvektorn. Om det inte är möjligt bör kärlet bytas till ett slutet kärl och man bör skaffa en pump för påfyllning.
*

• Gilla
lordi
  • Laddar…
J Jochi skrev:
*
Befintligt expansionskärl för brinekretsen bör sitta högre än alla brineledningar till kylkonvektorn. Om det inte är möjligt bör kärlet bytas till ett slutet kärl och man bör skaffa en pump för påfyllning.
*
Det är ju två "bör" där... 😊

Jag har kört med nivåkärlet (det genomskinliga) sedan start utan problem.

IVT tekniker som jag frågat har också bekräftat att de inte brukar byta ut dem vid installation av frikyla, om man kan få tryck i det.

anders07 anders07 skrev:
Det är ju två "bör" där... 😊

Jag har kört med nivåkärlet (det genomskinliga) sedan start utan problem.

IVT tekniker som jag frågat har också bekräftat att de inte brukar byta ut dem vid installation av frikyla, om man kan få tryck i det.
*
Visst fungerar det om plastkärlet är trycksatt men det blir lite knepigt när man behöver fylla på.
*

J Jochi skrev:
*
Visst fungerar det om plastkärlet är trycksatt men det blir lite knepigt när man behöver fylla på.
*
Mja, jag har monterat en sån bilventil så jag kan pumpa tryck efter påfyllning.
Jag har inte behövt fylla på alls på 11 år, ja, annat än när jag monterade frikyla förstås...

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Mja, jag har monterat en sån bilventil så jag kan pumpa tryck efter påfyllning.
Jag har inte behövt fylla på alls på 11 år, ja, annat än när jag monterade frikyla förstås...
Kopparledningar, manometer, anmärkningar skrivna med rött, vägg i bakgrunden, installationsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Daniel Andreas Sjöblom
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[bild]
Det där var riktigt smart, har alltid bytt kärl vid installation av frikyla för att få större reservoar, men det funkar nog kaka som du har gjort det också :D

Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Det där var riktigt smart, har alltid bytt kärl vid installation av frikyla för att få större reservoar, men det funkar nog kaka som du har gjort det också :D
Jo, det har fungerat bra hittills...

Bilventilen sitter alltså bakom manometern...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.