28 410 läst ·
65 svar
28k läst
65 svar
Värmepumpar kräver att servicen fungerar. Det gör den inte.
en släkting jobba på nibe i 40 årJ jonaserik skrev:Har ingen betydelse hur gammalt ett företag är, det har att göra med ledningen, från VD och en bit ner, Du har knske inte koll på NIbes exspansion,dom har köpt ett antal företag, något/ra i Sverge och andra i Tyskland. Då kan det bli växtverk som skapar en orolig intern turbulens. Fär stor och konsumenteran får sitta i mellan. Mycket varor ut och några blir fel på, men vad gör det, det är bara någon % av hela produktionen, så ( där kan vi falla undan på suporten ) det blir lite kafta av det, med service då dom inte gör något själva utan kastar över det på ÅF som ska ta alla smällar. Der finns flera företag i Sverige som styrs från utlandet och har blivit alldelles för stora, för att ta 100 % hänsyn till konsument. DÅ vad göra åt det, köp ett annat märka, BLÅST mamma är den du ratar, pengar kommer till samma ficka.
Tänk på att det är oftast rörisar som installerar värmepumpar. Hur mycket kunskaper de felsöka en värmepump. Och en elektriker som kopplar elen vid installation. Oftast inte en klippa på felsökning på en värmepump heller. Jag är lite sugen på att göra reklam för större företag i detta sammanhang. Det gänget jag jobb med som är kylkillar är kompetensen mycket hög. Det är inget de inte klarar. Jag erkänner öppet att de är mycket dyrare pga storföretagsryggsäcken. Fast inga konstiga avgifter, inga dyra företags bilar. De har fast månadslön. Inga timtjuvar.
Varf
Skulle vara roligt å veta varför kyltekniker är bättre på att felsöka förutom dom har den kyltekniska delen. Är dom bättre att felsöka om det gäller ett kretskort som gått sönder eller att komma fram till varför när innedelen på en nibe split kallar på att utedelen å starta och göra varmvatten inte gör det .S Styrtekniker skrev:Tänk på att det är oftast rörisar som installerar värmepumpar. Hur mycket kunskaper de felsöka en värmepump. Och en elektriker som kopplar elen vid installation. Oftast inte en klippa på felsökning på en värmepump heller. Jag är lite sugen på att göra reklam för större företag i detta sammanhang. Det gänget jag jobb med som är kylkillar är kompetensen mycket hög. Det är inget de inte klarar. Jag erkänner öppet att de är mycket dyrare pga storföretagsryggsäcken. Fast inga konstiga avgifter, inga dyra företags bilar. De har fast månadslön. Inga timtjuvar.
Det är inget konstigt alls med det. Kylteknikern jobbar med exakt dessa saker hela dagarna. Dessutom finns det i en kommersiell miljö en vana av att diagnosticera, felsöka och byta enskilda komponenter. Inte döma ut hela anläggningen, gissa eller byta delar på måfå som verkar vara vanligt inom värmepumpssvängen. Så kylteknikern måste helt enkelt ha en mycket mer djupgående förståelse för systemets tekniska funktion.V Vector skrev:
Absolut är det så men vem har sagt att en kyltekniker är bäst eller bra på att hitta fel som inte rör det kyltekniska. Våran firma har ett par rörmontörer som inte gör annat än sätter in vatten / vatten och luft / vatten vp å utför service och felsökning på dom. Det styper i det kyltekniska men då det är inte är varje gång det är sådana problem å är det sådana problem så kallas kylteknikern in. Det är ju inte säkert en kyltekniker vet att vid hp larm så är det inte är pressostaten de är fel på utan man får kanske leta vid golvvärmefördelaren . Men det sagt så finns det väldigt skickliga kyltekniker som kan det hela likaväl det finns dom som inte kan. Sen pricis som skrivits så finns det rörisar å då framförallt en/ tvåmansföretag som sätter in nån pump då å då som oftast inte har kunskapen för att felsökaC cpalm skrev:Det är inget konstigt alls med det. Kylteknikern jobbar med exakt dessa saker hela dagarna. Dessutom finns det i en kommersiell miljö en vana av att diagnosticera, felsöka och byta enskilda komponenter. Inte döma ut hela anläggningen, gissa eller byta delar på måfå som verkar vara vanligt inom värmepumpssvängen. Så kylteknikern måste helt enkelt ha en mycket mer djupgående förståelse för systemets tekniska funktion.
Skulle nog snarare påstå att det är exakt den typen av saker kylteknikern har en mycket djupare förståelse för. Pressostatlarm är nog bland de vanligaste felen även i kylanläggningar. Men det är klart, när man väl konstaterat att felet ligger i radiatorkretsen kommer man ju in på rörmontörens domäner.V Vector skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden