5 642 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
CTC EcoZenith i255L & Ecoair 610
Atec är av den gamla traditionella typen med på/av-styrning av kompressorn. Då dimensionerar man lägre för att kompressorn inte ska få för många start/stopp. Kan förstå att Thermia tycker den passar i ett mindre hus på 109 kvm och den har en äkta 3-fas kompressor vilket är bra. De traditionella modellerna brukar faktiskt ha färre fel och problem än de nya invertermodellerna enligt vissa servicetekniker. Det som är synd är att det saknas uppgift från Thermia vad Atec ger vid t.ex. -7 och -15 °C ute. Det skulle vara intressant att jämföra.
Jag har själv en nyinstallerad 6kw ctc 406 (on/off) med en ecozenith i255. Jag har den dimensionerad för 0 tim elpatron. Finns ingen anledning idag att göra ngt annat oavsett om man kör inverter eller ej. Med en bra tank där öven radiatorer shuntstyrs spelar det inte så stor roll och man får lätt ner start/stopp. Men denna sitter på ett litet hus på 90m2, där jag har väl tilltagna sekrionsradiatorer med låg framledning (ca 35c vid Oc).
En ctc 610 ger 7,1kw vid -7 och 35c framledning, en ctc 406, som Thermian i bästa fall motsvarar, ger ca 3.8kwh vid samma förutsättningar, det är stor skillnad, vi kan anta att ctc 610 nästan ger dubbelt så mkt som Thermian.
Jag skulle fråga thermia leverantören hur de beräknar och dimensionerar pumpen mot huset, annars kan ts sitta där och ev få riktigt saftiga elräkningar i vinter.
En ctc 610 ger 7,1kw vid -7 och 35c framledning, en ctc 406, som Thermian i bästa fall motsvarar, ger ca 3.8kwh vid samma förutsättningar, det är stor skillnad, vi kan anta att ctc 610 nästan ger dubbelt så mkt som Thermian.
Jag skulle fråga thermia leverantören hur de beräknar och dimensionerar pumpen mot huset, annars kan ts sitta där och ev få riktigt saftiga elräkningar i vinter.
Redigerat:
Klicka här för att svara
